Kampfisk Betta splendens

Ser at mange dyrebutikker selger bittesmå kubeakvarier med en kampfisk oppi, men uten lys, varme og pumpe.... Hvordan fungerer dette? Står jo at den skal ha helt opp i 30 grader i vannet....
Tenkte å lage meg ett lite mosekar og ha en kampfisk oppi det, men skal jeg da lage plass til varmekolbe og pumpe?
Jeg ville ikke ha hatt kampfisk oppi disse. De jeg har sett er på rundt 5 liter, og det er for lite, syns jeg. Ville dessuten hatt varme, pumpe og lys. Mulig du kunne hatt kirsebærreker i et såpass lite kar.
Kampfisk bør ha minst 25 grader. Har du lys, og lite kar, kan det godt tenkes at temperaturen blir høy nok, selv uten varmekolbe.

Anbefaler deg å sjekke ut denne siden for informasjon om hold av betta splendens: http://home.c2i.net/svein_antonsen/index.htm

Lykke til

PS: Jeg har selv en 19 liter med kampfisk. Har filer/ pumpe og varmekolbe... Dette fungerer utmerket, har jevn temperatur på ca 27 grader, og bytter 20% vann ca anenhver dag.
Inaktiv bruker
syk kampfisk
Har hatt en kampfisk i en 15 liters bolle med lys å planter uten pumpe i 1 1/2 år nå,å d har gått veldi greit..noen ganger har han vært syk i to-tre dager,å blitt frisk igjen..men etter å ha vært 2 uker i sydn å jeg henta fisken hos naboen,så ble den kraftig syk etter to dager...så i 3 uker tenkte jeg hver dag at nå,NÅ idag må jeg bare skylle den ned i do..den var for syk til at jeg kunne skifte vann,å d begynte å se riktig jævli ut nedi der..hadde nesten ikke spist på 3 uker,sporen begynte å bli krumm,å den nydelige vinrøde fargen minnet mer om en fyllesyk sak ombord i en båt..grønnblek å livløs...lå ukesvis på bunne uten å reagere,finnen oppe på ryggen begynte å "mugne"..MEn plutselig livnet fisken til,å jeg skifta vann,å den spiser,svømmer,leker seg å ser bare ok ut...har tenkt mange ganger at guri meg for en hardfør rase,men dette er nesten for sykt..fisker tåler jo nesten ingenting,men denne tåler alt...den er ikke frisk enda,å dyrebutikk her er håpløs,de gir deg hva som helst..selger mora si di..så derfor spør jeg dere om dere vet?
Still spørsmål om syk fisk i en egen tråd, Leeza.

Fortell også litt mere om sykdommen, en at den var syk
Å ha en voksen fisk i et 5-10 liters "akvarie" er jo absolutt dyreplageri å det kan ingen nekte for... Tenk å stå der... dag ut og dag inn... se det samme, nesten ikke kunne røre seg... Et så lite kar passer fint til kun planter evt baby fisk. Dyrebutikker selger disse små akvariene kun for å tjene penger, de tenker ikke på selve dyrene.
Karolina
Å ha en voksen fisk i et 5-10 liters "akvarie" er jo absolutt dyreplageri å det kan ingen nekte for...

Nå tror jeg du lyger.
Inaktiv bruker
jeg har sett kampfisker i små boller(min egen i butikken også)!

jeg har mindre en 5 liter og han klarer seg!

men ikke prøv mose saken! ikke lurt!

hilsen meg og fisken min boble(kampfisk)
Kampfisk kan godt bo i et akvarie fra ca. 10 liter og opp, syns jeg!
boble hansten
jeg har sett kampfisker i små boller(min egen i butikken også)!

Men i butikken bor jo ikke fisken særlig lenge. Der blir den jo solgt nesten med engang.

Forresten:
Syns at det akvariet du har, er ALT for lite for en Kampfisk og en malle!
Eller.. Det er egentlig for lite for en eneste fisk!
Inaktiv bruker
nei det er stort nok
faktisk er det større har målt!

men ikke så veldig mye større en 5 liter!

MEN: det er større enn det høres ut som!
Bruker 35L for min egen, men ville gått ned til 10L pr fisk om jeg skulle holde mange.
Verste jeg har sett på dyrebutikk, var da de hadde masse levende kampfisker hengende i små forseglede poser på veggen, Posene var ikke så store at de kunne snu seg engang.
TropeHagen Zoo, på Roseby i Molde.
Det er en ting å frakte dem på det viset, men at de i dyrebutikkene ikke skal ha vett til å ta dem ut av posene når de er framkommet....
boble hansten
faktisk er det større har målt! men ikke så veldig mye større en 5 liter! MEN: det er større enn det høres ut som!

Off, stakkars fisk!
Min kampfisker går aldri i mindre enn 20 liter, et par gikk i 80 liter alene. Nå går mine i 200 liter. De er overalt hele dagen, nysgjerrige og hurtigsvømmende. Ingen fisk som burde holdes i "fengsel" med begrenset bevegelsesfrihet.
Større plass, gir større og finere fisker.

Tenk om bikkja bare skulle ligget i buret sitt!!
Galemor
Min kampfisker går aldri i mindre enn 20 liter, et par gikk i 80 liter alene. Nå går mine i 200 liter. De er overalt hele dagen, nysgjerrige og hurtigsvømmende. Ingen fisk som burde holdes i "fengsel" med begrenset bevegelsesfrihet. Større plass, gir større og finere fisker. Tenk om bikkja bare skulle ligget i buret sitt!!

Helt enig!!!
boble hansten
faktisk er det større har målt! men ikke så veldig mye større en 5 liter! MEN: det er større enn det høres ut som!

Nei, 5 liter er 5 liter uansett hvor mye du vrir og vender på det!

(Denne tråden startet jeg faktisk for over 2 år siden...)
ojojoj.
Sry mac

jeg har ikke skrevet dette min bruker er blitt hacket.
jeg har kampfisken min i 23 og skal kjøpe 75 snart.
jeg er ingen dyreplager!!!!!!!!!!

please si at dere ikke tror jeg er en dyreplager.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap