For mange fisk???

Hei...
jeg bare lurer på om jeg kanskje har litt for mange fisk.
Mine fisker:
5 regnbuetetra
2 honninggurami
3 kardinaltetra
3 kileflekkrasbora
4 voksne guppy
10 +/- guppy yngel
3 kuhlii ål
4-2 ancistrus sp (2 små kan være spist har ikke sett annet enn de 2 store på lenge)
2 amano reker
1 corydoras sterbai

Er dette litt for mange fisker til mitt 60 liters akvarium???
Hva bør jeg gjøre
Tja, jeg tenker at du har mye fisk i ditt akvarie. Du ca ca 35 fisk og to reker. Det blir litt under to liter vann pr fisk.
Det du bør gjøre er å gi hver enkel fisk mere plass, redusere antall fisk eller skaffe deg et større akvarie.

Jeg mener at hver fisk bør ha minimum 1 liter pr cm fisk. altså en guppy blir 5 cm og skal ha 5 liter vann, du har 60 liter, altså maks 12 guppy i ditt kar. (Det betyr at du da bare kan ha 12 guppy, og ikke noen andre fisker) Men som sagt dette er mine tanker, og det går nok med noen flere.?

Du har ogso flere arter som bør holdes i en stim eller grupper. Søk litt på dem i fiskebasen her, det står hvor mange du bør ha av hver art. Tetra og rasbora tenker jeg bør gå i stimer på minimum 7 og steribaien i en gruppe på 4-5 stk.

Gurami går ofte greit å holde i par eller trio med to hunner.

Kuhii ål kan du ha alene, men blir mindre sky i større grupper.Dermed kan du også få sett den.
Over 30 fisk i et såpass lite akvarium synes jeg er for mye, iallefall. Hva du bør gjøre? Tja, det spørs. Du kan sette inn annonse her og selge noen fisk. Eller du kan kjøpe deg et akvarium til

Jeg ville solgt eller gitt alle stimfiskene til noen som kan gi dem flere artsfrender, for de har du så få av likevel. De trives ikke så godt med å være bare en, to eller tre. Er det stimfisk, så er det stimfisk. Kardinaltetraene og Corydorasen for eksempel. Bare en enslig Corydoras...? Stakkars liten. De er absolutt lykkeligst i selskap med mange av sin egen art. Et minimum mener jeg er 5-6 stk.
oæææææææææææææ...Litt hong kong på juleshopping tendenser nedi dær ja..
Syntes desverre at du har litt vel mye hummer og kanari oppi karet ditt.
Plassmessig, er det ikke noe å gå på, så å få utvidet stimene er jo ikke mulig med mindre du skaffer deg ett mye større kar.

Mitt soleklare råd er:
Skaff deg flere akvarier. Fordel stimene, og ikke minst: kjøp fisker så det blir stimer av det
Tilfeldig bekjentskap
© Fredrik Andersen
Reklame for plussmedlemskap