Hva har skjedd med guramiene mine??

For et par dager siden oppdaget jeg en kul på høyre side av munnen til min hann-neondvergurami. Hva kan dette være? Og nå har også min hunn-neondverggurami fått et eller annet....det ligner på sår og ikke kuler. Hun har dette flere steder på kroppen. Begge spiser svært godt og virker ikke syke på noen måte. Jeg har 1 ancistrus, 3 gule algespisere, 2 palettciklider og 10 serpatetra/blodtetra i mitt 75 l akvarium. Tetraen er litt hissige til tider og biter en del på begge guramiene. Hann-guramien er også en del etter hua. Er det rett og slett "bare" bittsår hun har? Hva skal jeg i såfall gjøre videre med guramiene? Vil dette lege seg selv?

Legger ved bilder...ikke av verdens beste kvalitet dessverre.
På forhånd takk!

For meg ser det mest ut som skader etter en litt vel temperert slosskamp.

Om fiskene sloss slik ofte, bør du slikke dem, ved å enten omplassere en av dem, eller skaffe flere kar.

Normalt vil sår gro av seg selv, men ett par ekstra vannbytter, skader i alle fall ikke
Frank Angell
Om fiskene sloss slik ofte, bør du slikke dem, ved å enten omplassere en av dem, eller skaffe flere kar.

Tipper vår kjære Frank mener "skille"
For pokker, hver eneste skrivefeil jeg greier å produsere, skal bli blåst opp Og det værste er at når jeg først hamrer feil på tastaturet, blir det så himla gæærnt ;D (noen sammenheng der, tro??)

MC har nok rett, skille dem er nok bedre enn å slikke dem (sistnevnte får du ikke engang meg til å gjøre)
Lille Rosin
3 gule algespisere

Regner med at du mener kinesisk algeeter(?)

Lille Rosin
Det ligner på sår og ikke kuler.

Har hørt mye stygt om denne, blant annet at den kan suge seg fast på fisk og lage sår....
Kan det være denne som er synderen?
Bare tenker høyt her...

Mona O 14.06.06 - 17:06:26
I starten var de riktig søte.... men i takt med at de vokste (og det gjorde de FORT!!) ble de mer og mer gretne, og stadig mer bøllete. Feite store slasker som helst ville ha seg en saftig fiske-side enn litt alger. Til slutt fartet de regelrett rundt på jakt etter en kjøttfull fisk å gnage på! Jeg så dem ligge på lur, og når gullbarbe-stimen kom forbi, slang de seg ut og sugde seg fast i en om de fikk tak i noen. To ganger greide de det så grundig at barbene fikk et stort, rundt kjøttsår (blodig) på siden. Jeg sverget på "aldri mer den fisken". Og om jeg må få lov til å si det; det er den eneste fisken jeg noengang har frydet meg over å ta kål på!

Sitat fra tråden:Sette sammen
Mine palettciklider banket opp dvergguramiene stadig vekk, den ene fikk sånn juling at den døde.. =(
Aldri mer sinte paletter!
Frank Angell
MC har nok rett, skille dem er nok bedre enn å slikke dem (sistnevnte får du ikke engang meg til å gjøre)

Argh!
Du serverer meg muligheter for vittigheter på sølvfat her!!

Forresten (tilbake til tema), er det ikke lurt å ha litt salt i vannet ved slike sår?
Salt vil selvsagt kunne hjelpe litt på med tilhelingen, så om man ønsker det, går det selvsagt ant å bruke dette.

Når det er sagt, trenger man oftest ikke salt om karet fungerer normalt. Har flere ganger den senere tiden oppdaget at noen av fiskene mine har slost så filla (skinnfilla) fyker, og hver gang har gode vannbytter vært det som skulle til for å forhindre infeksjoner. Har heldigvis sluppet å salte annet enn maten min de siste år
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap