Hjelp! Haster! Mark ut av gjellen!

Jeg ga en scalare en liten mark og den kom ut av gjellen på scalaren. Den henger ut av gjellen levende nå! hva skal jeg gjøre? Jeg er redd!
Mark fra gjellene er desverre ikke så uvanlig som man skulle håpe.
Dette er en lei parasitt, som beskrivende nok kalles gjellemark.

Behandling av denne er ikke av det enkleste, men alt er mulig. Faren for at andre fisk også har samme problem, er overhengende, og behandling må derfor utføres.

Les litt mer om dette problemet, og følg linkene i tråden, selv om det her gjelder Diskus.
Det er ikke noe parasitt Frank, det var en levende meitemark som kom ut av gjellen i stedet for ned i magen når jeg foret skalaren med den. Altså en levende mark som spreller og lever halveis ute scalarens ene gjelle. Fisken hadde pusteproblemer fordi marken sperret.
Uffda, andre gang jeg skulle hatt på meg brillene i dag

En levende mark kan du enkelt fjerne med å fange fisken med en hov, og rett å slett trekke marken forsiktig ut fra gjellen.
Marken vil etter alt å bedømme uansett løsne og falle ut.

Er første gang jeg har hørt om ett slikt tilfelle, så det er jo ikke vanlig i alle fall
Jeg fanget den opp og dro ut marken med en pinsett, men jeg måtte ha den over vann i nesten ett minutt, og det sammen med pustevansker fra før var det det som resulterte i døden for fisken
Jeg angrer vel på at jeg ikke bare lot marken dø som jeg nå har lest deg skrive at den ville ha gjort Hilsen triste meg. Nå går jeg og legger meg...
Kjempetrasig. Marken må virkelig ha skadet gjellene, ett minutt over vann skal normalt sett ikke være noe stort problem...
Vil tro at denne fisken ville fått store problemer, enten du fjernet marken eller ikke, på grunn av de problemene denne hersens marken gav

Tror jaggu at fiskene mine ikke skal få meitemark til kvelds likevel...
Det var den flotteste marmorerte scalaren jeg hadde 9 cm høy med laange flotte finner under (bukfinne? de lange strekene det er to av under enhver scalare). Mona O's lille baby tilogmed. Jeg måtte dessverre ha den over vann i nesten ett minutt fordi jeg drev med den med pinsett og var så nær å få ut marken hele tiden, og så klarte jeg det og slapp den uti igjen og tenkte dette var vellykket, men den bare sank rett ned til bunn og etter et kvarter var den litt hvit og palletten spiste litt på den. Jeg la den i et litermål uten grunn egentlig. Kanskje jeg håper den vil bli gjennopplivet for jeg har den der enda... Siden den pustet tungt fra før i 1-2 minutter (hadde bare en gjelle og "puste" med) + at etter det var den over vann i nesten et minutt kan det jo ha vært fordi den ikke fikk nok "luft" (sorry)?
Det blir nok lenge til jeg skal "marke" dem igjen ja, hadde gitt de 4 andre skalarene en mark hver + palettparet hadde fått en stor mark + den største guppyfødemaskinen hadde fått en. Jeg var så glad og fornøyd over å ha gitt dem meitemarker... Mye næringer og deilig mat og alle skalarene hadde fått en hver osv, men siste markeforing for dagen endte med katastrofe. Nei, de for klare seg med mygglarver herretter
Men man må jo ikke fôre dem med hele meitemark da?
Kan du ikke "choppe" meitemarken litt med kniv på skjærefjøla? Sånn at de blir en litt mer passende munnfull?

mona o
Men man må jo ikke fôre dem med [I]hele[/I] meitemark da?:-) Kan du ikke "choppe" meitemarken litt med kniv på skjærefjøla? Sånn at de blir en litt mer passende munnfull?

Mener du at den skal ha samme form som en mygglarve, bare at det ikke er en mygglarve, men en død meitemark? Jaja, da går det nok bra, men det blir jo ikke samme deilige følelse for fisken, som når de slurper i seg en levende mark som spagetti. Men uansett vil jeg ikke gi dem mer levende mark. Tull å risikere 2 flotte svarte og 2 flotte marmorerte scalarer med "Mona O's oppdrett" stempel på... Her er et gammelt bilde av de fire gjenværende (de var vel 6 cm på bildet, nå er de 9). Jeg angrer på at jeg ikke tok bilde av marken ut av gjellen, men det var ikke det jeg tenkte på når min flottese scalare står i 90 graders vinkel og sliter med å puste, nei da ble det akkutt operasjon lol, med gjennomvått håndkle til å ligge på (for fisken), og pinsett til å operere bort en mark.
Even Hagen
Mener du at den skal ha samme form som en mygglarve, bare at det ikke er en mygglarve, men en død meitemark? Jaja, da går det nok bra, men det blir jo ikke samme deilige følelse for fisken, som når de slurper i seg en levende mark som spagetti.

Jeg tenkte mer på meitemarkens flotte egenskaper til å kondisjonere fisk til lek
Visste du at i USA selges det til og med flakfôr laget på meitemark pga det?

Opphakket meitemark inneholder jo det samme som levende, så jeg tenkte at det ville være synd å avstå helt fra det bare fordi man ikke kan gi den hel
Even: Det er ikke så vanskelig å skjønne at det er unger fra mona o's kullsorte+marmorerte kull, men du sier de er 9 cm nå. Etter mine beregninger klekket de for under 10 måneder siden. Betyr det at skalare vokser nesten 1 cm i måneden i gjennomsnitt helt opp til halvvoksen alder? Er ikke det ganske fort? Sikker på at de er 9 cm? Har du målt eller?
De fra det scalare-kullet er litt over ett år gamle, ikke 10 mnd. Det var nemlig på sommeren i fjor at de var store nok til å selges, og jeg drev og fartet land og strand rundt for å levere dem overalt til folk som kjøpte

Eggene ble lagt i mai mnd, og de ble frittsvømmende 1.juni i fjor.
Jeg beholdt noen som jeg slapp uti den ene 250 literen da var de 7 uker gamle. Senere ble de også solgt.

Jeg tok bilder av det som du ser her

Jeg hadde et kull til fra samme lekspar med scalarer senere på høsten i fjor, men de solgte jeg samlet til butikk.
Werring
Jeg ble født 1 juni :)

Frittsvømmende 1. juni?
han levde jo før 1 juni men han ble fritt løpende 1. juni
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap