Hvilken art er lettest å få til å yngle ?

Noen som vet hvilken fisketype som yngler lettest og oftest ?
levendefødere som guppy, platy og sverddragere slipper et kull hver måned ca. kan være opptil 200 yngel på sverddragere har jeg hørt!
Inaktiv bruker
Palettciklider og sebraciklider er lette å få til å yngle. Disse driver også utmerket yngelpleie..

hvis du skal ha mat til pirayane så ville jeg skaffe meg ett lekskar til paletter, sebrar, sverddragere (mayae eller helleri) eller noen andre som kan produsere mye og blir 5-10cm for det er litt mer kjøtt i de

sebraciklider er nok det beste for de blir litt store så det er mye mat

er ikke no vits og prøve med guppy for det gidder ikke pirayane og jakte på.. bruker mer energi på jaktinga enn de får av den lille fisken...
Eika
hvis du skal ha mat til pirayane så ville jeg skaffe meg ett lekskar til paletter, sebrar, sverddragere (mayae eller helleri) eller noen andre som kan produsere mye og blir 5-10cm for det er litt mer kjøtt i de sebraciklider er nok det beste for de blir litt store så det er mye mat :D er ikke no vits og prøve med guppy for det gidder ikke pirayane og jakte på.. bruker mer energi på jaktinga enn de får av den lille fisken...

Vil bare i denne tråden minne om at det er for meg uetrisk, men også etter norsk lov ulovlig å fore med levende dyr , deriblant fisk.

Sitat Lovdata.no, dyrevernloven;

"1. Kva dyr lova gjeld.

Denne lova gjeld levande pattedyr, fuglar, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr.

§ 8. Forbod mot visse måtar å fara fram mot dyr på.

Det er forbode:
3. å nytta levande dyr til agn eller åte eller til fôr åt andre dyr,"

At noen velger å bryte denne loven bevist, bør stå for deres eget ansvar, men å oppfordre noen gjennom dette forumet til å bryte loven er som sagt for meg meget uetiskt og ulovlig.
Nils Vollstad
[QUOTE=Eika]"1. Kva dyr lova gjeld. Denne lova gjeld levande pattedyr, fuglar, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr. .

Så jeg kan mate kula mi med snegler med god samvitighet eller burde jeg ligge våken om natta?
Ser at denne diskusjonen kan bli laaaaaaaang og ikke spesielt fruktbar, så for min del ender den med dette;

Hva du måtte velge å gjøre som privatperson er ditt ansvar. Du må selv velge hvilke forskrifter og lover du følger og om du velger å å bryte noen av disse er det ditt ansvar.

Jeg kan, hvis jeg får en mistank om at noen ikke vet hvilke forskrifter og lover som gjelder, velge å informere om gjeldene forskrifter og lover.

Når det gjelder forum som dette, mener jeg at de opplysninger som måtte kom frem her og som bryter mot norske lover, må og bør påpekes.
men lurer da bare på en ting, er det ulovlig for dyrebutikkene da og selge gresshopper og kakkelakker som mat til tarantellene ?
karlhenrik
men lurer da bare på en ting, er det ulovlig for dyrebutikkene da og selge gresshopper og kakkelakker som mat til tarantellene ?

Denne lova gjeld levande pattedyr, fuglar, padder, frosk, salamander, krypdyr, fisk og krepsdyr.
hva med melorm og banan fluer? artemia er jo krepsdyr...
FS
hva med melorm og banan fluer? artemia er jo krepsdyr...

Fluer er vel insekter så det går bra.
Når det gjelder Artemia og Melorm er jeg usikker. De er vel ikke et unntak? Så da er de ikke lov å fore med.
så konkulusjonen er at det er brudd på dyrevern loven å fore med det beste yngelfôret! shit...
FS
så konkulusjonen er at det er brudd på dyrevern loven å fore med det beste yngelfôret! shit...

Ja, kanskje det. Nå har ikke jeg finlest den loven, men kom akkurat på at tar ikke den for seg Norske arter da?.
Har ikke sett Artemia der jeg svømmer
Har du sett gullfisker, guppyer, tetra når du bader da ? hehe er ikke norske de heller
Men for de som ikke vil mate pirayaene sine med levende føde, så er ligger jo svaret her...hva med en 2kg kanin :-P

karlhenrik
Har du sett gullfisker, guppyer, tetra når du bader da ? hehe er ikke norske de heller

Har ikke stor nok tank til det men bare vent.
Men seriøst tar den loven for seg annet en Norske arter?

Ser nå at EØS er inne i bildet på den loven, så det gjelder nok Artemia ja.
Thomas Agnor
Ser nå at EØS er inne i bildet på den loven, så det gjelder nok Artemia ja.

det er jo nesten en krise innen akvaristikken da! nesten alle dyrebutikker selger det jo, mange akvarister bruker det. kommer noen til å bry seg da?

bruker bare avskallet artemia egg jeg da, orker ikke å klekke...
FS
[QUOTE=Thomas Agnor] Ser nå at EØS er inne i bildet på den loven, så det gjelder nok Artemia ja.

det er jo nesten en krise innen akvaristikken da! nesten alle dyrebutikker selger det jo, mange akvarister bruker det. kommer noen til å bry seg da?

bruker bare avskallet artemia egg jeg da, orker ikke å klekke...

Tror ikke at noen kommer til å bry seg i særlig grad. Det er vel kanskje ikke Artemia foring i akvarier de ville til livs når de laget loven.
Det er vel mere prinsippet med en lov som holder det hele nede.
Sånn at ingen beggyner å fore Rotvailere med kaniner eller noe sånt.
Inaktiv bruker
karlhenrik
Noen som vet hvilken fisketype som yngler lettest og oftest ?

blå ciklide og sølv molly, helt klart. malawi er også lett har eg erfart, men mulig dette bare er hos meg..
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap