Stressa killi!

Jeg er akkurat ferdig med oppsettet av killikaret mitt på 20L og er nå den lykkelige eier av et par med Nothobranchius rubripinnis.
Problemet er bare det at hannen ikke får roet seg ned.
Han har kjempeflott fargeprakt og jeg mistenker at han brisker seg for en hann som er akkurat like stor, nemlig speilbilde av seg selv.
Er kjøp av en hann til løsningen?
Nå har jeg ikke hatt Nothoer, men prinsipielt vil jeg tro at han vil fokusere mer på hunnen ettervert. Hva slags vannverdier har du? Notho skal helst ha litt hårdt vann og noe høyere ph, og setter også pris på litt salt i vannet. Er det mot frontruten eller side/bakrute han står? Har du mye lys over karet? Kan evt. dempe det litt hvis det er sterkt.
Takk for nyttig info. Hvor mye og hvilken type salt bør jeg tilsette?
Hardheten har jeg ikke målt enda, men tipper at vannet i akvariumet er bløtt. Når det gjelder belysning har jeg en 11w kompaktrør m/reflektor som står rett over dekklokket. Skal prøve å løfte den litt opp for å se hva som skjer. Den har både flyteplanter og storbladete planter å gjemme seg under, så det er mulighet for å få sneket til seg litt skygge. Forøvrig så står hannen og brisker seg på samme kortside som pumpa og bare langs denne.

Havsalt går greit, vanlig salt (uten jod) også. Hvor mye er vel litt diskutert, jeg har sett anbefalt fra én teskje pr liter til én pr. 10 liter. Midt mellom kan jo være et greit utgangspunkt. Tilsett det i det nye vannet, så øker du saltinnholdet langsomt. Du kan også prøve å legge noe på glasset over der han står, så blir han mindre opplyst, og et evt. speilbilde blir dårligere.
Tusen takk for hjelpen Skal tilsette salt litt etter litt for å se hvordan fisken reager.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap