Hvorfor så stort med viltfanget fisk?

Jeg har lurt endel på dette.. I f.eks reptilmiljøet er dyr som er viltfanget noe man helst unngår da man ikke vil skade den naturlige populasjonen, som for mange arter er faretruende lav. Jeg vet ikke hvordan situasjonen er for verdens fiskearter, men fangst av fisk ute i naturen kan i alle fall ikke være positivt? ser at i akvariemiljøet er viltfanget fisk veldig vanlig, blant annet med turer for å fange fisk selv, eller der viltfangede fisker blir valgt foran fangenskapoppdrettede fisker av samme art. hva er grunnen til dette? er det ikke uetisk å skaffe vf der man kan skaffe oppdrettede arter? vi som akvarister burde vel være minst like opptatt av fiskeartenes tilstand i naturen som oppi karene våre? jeg skal ærlig innrømme at jeg har vf fisk selv, men jeg kom bare til å tenke på dette... rart hvilke tanker som kommer opp når man er på tur med hunden...
Er sikkert mere enn det jeg blir å si om dette emnet

Arter av fisk som er i fargesonen for å utryddes, finner man stadig vekk informasjon om. Disse snakker vi gjerne om som rød-listede fisk, og disse bør man kun ha i akvariet om man seriøst har planer om å drette disse.
Så snart jeg er borti en fisk som er rød-listet, legger jeg dette inn i profilen til fisken i basen vår, slik at også andre kan vite at denne bør man tenke seg mange ganger om før man kjøper.

Fangst av småfisk til akvariet er i mange småsamfunn en viktig del av økonomien. Skal en del neontetra til for å mette en mage, men trolig tjener fiskeren tilstrekkelig til å mette hele familiens mager på ett par kast med nettet. Således er fangst av akvariefisk, innenfor rimelighetens grenser, positivt for mange samfunn.

I tillegg til dette er det ofte mer naturlige farger på VF-fisk, kontra fremavla varianter, samt at VF-fisk ikke er stappet med innavl fra generasjoner

Om jeg hadde mulighet til å reise å fange meg noen VF-maller, og gjerne noen VF-diskus, ville dette vært stor stas
jeg liker VF bedre enn oppdretts fisk pga: nytt blod, liten sjangs for atte fiskene er søsken, ofte finere farger, større utfordring og få de i lek, litt utenom det vanelige, man får fiskene akuratt sånn de ser ut i naturen, naturlig oppførsel, flinkere til og passe på yngel

VF er mer stas enn oppdretts fisk
Enig

Det er noe spesiellt med å sitte og se på fiskene og dagdrømme om hvor dem kommer fra.
Jeg fikk mine VF på kjøpet da jeg kjøpte akvariet brukt,men har i ettertid hørt at VF har bedre immunsystem og er bedre rustet mot infeksjoner enn oppdrettsfisk.Noen erfaringer om dette?
VF kontra avlet
Samtidig, man skal ikke lete langt på nettet i informasjon om fisker før man finner notater om skadevirkninger på natur i forbindelse med fangst av villfisk. Ikke nødvendigvis den arten det fangstes på - men på arter i bifangsten. Bifangst går, igjen i følge data fra nettet, ofte rett ut i elven igjen - ikke nødvendigvis i samme sunne tilstand som før.

Man kan vel derfor snakke om medaljens bakside.

Finner også at det ikke er oppdrett av Dolkestikktetra, og dermed en min stim på 8 i VF kategorien. Så får jeg ta ekstra godt vare på dem!
Jeg synes det er veldig spennende med viltfanget fisk som man har i karet hjemme i stua..men når det er sagt så er jeg ikke fult så begeistret for det..Her blir fisken fanget av noen folk, å tatt fra den ville naturen, å stappa oppi et kar der de ikke har langt så nær svømmeplass som i det fri..Synes faktisk det er veldig synd i fisken..Dette skjer med mange andre dyr, fugler og reptiler rundt omkring i verden.De blir tatt ifra sitt naturlige miljø, for at vi mennesker skal ha de som kjæledyr..Vet ikke om det bare er jeg som tenker sånn..Jeg har veldig lyst på viltfanget fisk, men jeg tror ikke jeg hadde klart det p.g.a hadde fått så dårlig samvittighet..Ser også på det med fugler som selges..Man kan bestille utryddningstruede fuglearter, men må da betale litt mer..Synes det blir litt feil..La de heller være i det fri, når de er født i det fri.. Det er iallefall min mening..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap