Aggresive gullfisker

Har nettopp komt heim med to nye gullfisk til gullsfiskakvariet mitt. Av de to nye er det en som er litt større enn de to jeg hadde fra før, og en som er betraktelig mindre. Den minste gjømmer seg inne blandt plantene mens den største har med en gang oppført seg meget hissig, og jager de fiskene som var der fra før. Kommer dette til å roe seg eller er det håpløst å holde de ilag? Merk. de to fiskene som var der fra før er av typen slørhaler . Bekymrer meg mest for den minste.
hehe.. kjenner igjen dette problemet.
den største vil fortsette å være størst og tøffe seg helt til han er alene om tronen eller har fått alle under seg. det siste var det som skjedde i midt akvarium.

når jeg derimot satte dem store fiskene i ett akvarium og dem små i ett anna...... våknet jeg opp til ett akvarium med mange fisk flytende på toppen.

som du nok ser så er jeg ikke en ekspert på område men viss dette ikke avtar så bør du nok velge å spare dem du liker best. og flytte dem andre til ett anna akvarium eller noe sånt
Har roa seg litt utover kvelden og den minste har turt å komme fram. Litt knuffing, men ser ikkje ut til meir ein leik lengre Småkamper om maten
Jeg hadde samme problemet selv,har 2 slørhaler,så kjøpte jeg 2 gullfisk og de var litt større.
Den ene begynte med en gang å svømme etter slørhalene mine som også gjemte seg i plantene.
Men nå har han roet seg helt ned og de svømmer sammen alle 4 nå,så de har visst blitt gode venner.

Eneste jeg har problemer med nå er at de spiser på plantene mine,men fikk kjøpt noe mat til de som forhåpentligvis skal gjøre at de lar plantene stå ifred.
(Eneste jeg har problemer med nå er at de spiser på plantene mine,men fikk kjøpt noe mat til de som forhåpentligvis skal gjøre at de lar plantene stå ifred.)

Min erfaring er at de spiser på plantene uansett hvilken type mat de får. Det virker på meg som det er ett behov slørhalene har, det å gnage på plantene. Selv brukte jeg å fjerne de nedgnagde plantene med jevne mellomrom og erstatte de med nye fra ett annet kar. Har man slørhaler kan man bare gi opp å ha ett vakkert kar med flotte planter det er min erfaring.
Vennina mi hadde en gullfiskbolle med ei gullfisk oppi (slørhale?) Når hun skulle gi den et orenltig akvarium sa jeg at hun kan ikke bare putte slørhalen oppi med en gang hun hadde startet opp det nye akvariumet, men hun hadde samme dag solgt gullfiskbollen, så da ga jeg henne ei sverddrageryngel for å skape bakteriekultur og så skulle jeg oppbevare fisken hennes i 2-3 uker. Da hadde jeg fisken hennes i en 54liter hvor overflaten akkurat var full av andemat og på 2 dager hadde fisken spist ca 70% av andematen i overflaten :S
Jeg hadde også kjøpt andemat,og etter 3 dager hadde de spist opp alt sammen.

Så det fant jeg fort ut at det trenger jeg ikke å kjøpe mer,for det var jo noe gullfiskene likte godt.
Hehe Hvis man har f eks en 90 liter med gullfisk (eller slørhale) og ei 54liter fullt av andemat kan man jo bare luke fra 54liter å slenge oppi 90liter når man får for mye i 54liter
Det med at de eter planeter tror jeg du aldrig kan bli kvitt, da gullfisker ikke har noen metthetsfølelser. Dette er og noe som fører til at en vanlig død for gullfisker er at de spiser seg ihjel, så vær påpasselige med ikke mate for masse

Og når det gjelder å gi opp med planter så tar du heilt feil. Det er bare å ha rette plantene oppi. som for eksempel:

eller andre anubias planter, som gullfiskene ikke vil spise på. Men tynne blad og gress vil de alltid spise bare for å irritere

Og det med å ikke flytte gullfisken rett over i akvariet var noe jeg ikke brydde meg om. Jeg var av den tro at hvis gullfisken har levd i en bolle uten filtrering, planter og noe form for vannverdikontroll, så rekner jeg med at de uansett har det bedre i et større akvarium som ikke er helt klart. Og de klarer seg helt fin. Ganske så robust en fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap