Antall corydoras i en 60-liter

Jeg har tilsammen 8 corydoras av to forskjellige arter i en 60 liter. I tillegg er det 4 kuhli-ål og en krabbe i karet.
Jeg har 5 corydoras schwartzi og 3 corydoras julii. Det ser ut som om de trives i karet, men jeg blir ikke helt sikker på om jeg har for mange. 60 liter er jo ikke store karet.

Hva synes dere? Hvordan er det i deres cory-kar?
Jeg vil egentlig ikke svare på antall du kan ha i en 60 l, men jeg ville mulig hatt en art, men samtidig fler ut av arten i ett akvarie og en annen art og samtidig kjøpt inn flere i et annet.

Med andre ord: Hadde det vært meg ville jeg kjøpt noen schwartzi til. Også ville jeg kjøpt 3-4 julii til sammen med de du har i et annet kar. Men det er slik jeg ville gjort det!

Har selv sterbai 5 stk i 325 literen,(det kommer 5 til hit). På torsdag skal jeg hente en 110 liter som jeg skal ha panda, adolfoi eller julii(har ikke bestemmt meg helt for arten ennå!)Men sånn ca 10 stk!
I naturen er de jo i stimer på mange hundre og de svømmer sammen mot de friske bekker og i akvariet lurer vi på om vi kan ha 3 eller 4 i en 60 liter Ville kjøpt flere schwartzi så jeg hadde fått en ordentlig søt corystim hvor alle er like
8stk i ett 60L er ikke no problem.. sikkert mange akvarister som kommer til og koke over nå men jeg har vel 20-30stk 4-6cm coryer i 85literne jeg har.. ser ut som de trives og egg produksjonen er helt vill, de 3 siste ukene har de vel lagt 500-700 egg som jeg ikke har giddi og plukka
tror ikke det er noe å bekymre seg over! heller flere i et stort som det, en akuratt 6 i et 10liters, men det er en litt feil oppfattning at det er alle corydoras som trenger å gå i stim på opp til 9 individer, det er faktisk bare en som er omtalt i Aqualog, som trenger stim på opp til 9stk, jeg gidder ikke leite for å finne den nå, men det er ikke en av de vanlige.

Det er heller ikke vanlig å få lek på corydorasene i vanlig akvarier, og svartzi og julii kommer til å stime fint i sammen, selv om svartzi kan bli noe større!

Jeg solgte min fine corydoras idag, noen hadde jeg ikke sett på et halvt årstid, dette var paleatus, turde nesten ikke ta på de så store var de helt villt feite damer det. men har enda til gode å se noen egg i det akvariet! de gikk sammen med julii, paleatus, elegans, og en svartzi.

Men dette er sikkert mona o den beste til å svare på
mArTii
I naturen er de jo i stimer på mange hundre og de svømmer sammen mot de friske bekker og i akvariet lurer vi på om vi kan ha 3 eller 4 i en 60 liter ........

Jeg forstår ikke resonnementet: Tenk over størrelsen på det arealet en slik Corydoras-stim beveger seg over i naturen : de gjennomsøker antakelig et areal på uttallige antall kvadratmeter eller -kilometer, de holder seg ikke frivillig innenfor et areal på 60x35 cm.
Og siden de er tvunget til å oppholde seg i en liten vannpytt på 60 liter med sin egen avføring i, er det ikke gitt at de liker det bedre hvis 9 andre også gjør fra seg i det samme vannet ?
Jeg tror det er vanskelig å si noe bastant antall... det må brukes skjønn og bruke øynene. I en 60 liter har jeg hatt mellom 8-20 Corydoras, men da har Coryene vært den eneste arten og fisken i det karet. Og jeg slurver ikke med vannbyttene...! Jeg setter gjerne Coryene så tett i karantenekarene, flere enn det som egentlig er ideellt, men det er jo ikke permanent, og målet er jo å flytte dem til større plass etterhvert.

Pr idag har jeg min leksgruppe med C. adolfoi, 5 voksne og to små avkom, helt alene i en 63 liter. Det var egentlig bare karantenekaret deres, men de begynte å legge egg og leke der så de har blitt værende. Egentlig ville jeg gitt dem større plass, men siden de er alene der så lar jeg det gå fordi jeg er litt redd de skal slutte å legge egg om de flyttes

I tillegg har jeg ganske en tett befolket (befisket) 160 liter med Corydoras, en oppsamlingstank med fem ulike arter. Det er nok over 40 Corydoras der, gitt.... Men det er ingen fisk ellers i karet, i de øvre vannlagene. Det er en Corydoras-tank. (NB, jo det er 5 L-144 der også, som jeg ikke helt vet hvor jeg skal plassere enda) Men poenget er at jeg bruker øynene. I blant ser akvariet faktisk helt tomt ut. Man ser kanskje EN enslig Corydoras synlig og fremme, resten er under røtter, bak mosekladder eller annet. Når karet faktisk kan se tomt ut, til tross for at det er over 40 stk der, så er det ikke FOR mange ....tror jeg da

Igjen er målet å dele dem opp pr art, og fordele dem i hver sin litt mindre tank (85 litere). Ting har egentlig stått litt på stedet hvil her i huset noen mnd, fordi jeg har visst at jeg skal flytte nå i oktober og vil få nytt fiskerom der

Hvis man ønsker oppdrett, er det helt klart best og en kjempefordel at det brukes "species only tanks" (dvs Coryene er alene der, ingen andre fisk).

Tom C
[QUOTE=mArTii ]I naturen er de jo i stimer på mange hundre og de svømmer sammen mot de friske bekker og i akvariet lurer vi på om vi kan ha 3 eller 4 i en 60 liter ........

Jeg forstår ikke resonnementet: Tenk over størrelsen på det arealet en slik Corydoras-stim beveger seg over i naturen : de gjennomsøker antakelig et areal på uttallige antall kvadratmeter eller -kilometer, de holder seg ikke frivillig innenfor et areal på 60x35 cm.
Og siden de er tvunget til å oppholde seg i en liten vannpytt på 60 liter med sin egen avføring i, er det ikke gitt at de liker det bedre hvis 9 andre også gjør fra seg i det samme vannet ?
Nei da, det er bare litt morsomt at som du sier utforsker mange hundre corydoraser utallige antall kvadratmeter/kilometer, mens vi lurer på hvor mange vi må ha i en 60liter.
Bittelitt off-topic...
...men hvordan går det å ha krabbe sammen med andre bunnlevende fisk...? Jeg er alltid blitt frarådet det på det sterkeste, da krabber spiser det de får tak i, og corydoras liker å ligge stille i perioder. På linje med kloreker er jeg blitt fortalt historier om krabber som har klart å gripe tak i fisk og begynt å gumse på de mens de fortsatt er i live, med døden til følge....

Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap