"Bleik" og slapp Otto
fikk endelig mine første beboere i mitt nyoppstartede akvarium i går, blandt annet 3 otto'er. akvariet har blitt innkjørt i 2 uker, og PH og nitritt testene viste normale verdier.
alle fiskene ser også ut til å trives, med 1 unntak.. den ene otto'en har nå ligget rett over bunnen i 5-6 timer uten å så mye som røre på seg, ser at den "puster", men det er alt.. den er også betraktlig bleker og også en del mindre enn de to andre(som svirrer rundt å gjør en god jobb
hva kommer dette av?? er den syk, eller trenger den mere tid på å tilpasse seg??
alle fiskene ser også ut til å trives, med 1 unntak.. den ene otto'en har nå ligget rett over bunnen i 5-6 timer uten å så mye som røre på seg, ser at den "puster", men det er alt.. den er også betraktlig bleker og også en del mindre enn de to andre(som svirrer rundt å gjør en god jobb
hva kommer dette av?? er den syk, eller trenger den mere tid på å tilpasse seg??
Postet 17.10.06 kl 20:34
Postet 18.10.06 kl 18:34
S1ndrefikk endelig mine første beboere i mitt nyoppstartede akvarium i går, blandt annet 3 otto'er. akvariet har blitt innkjørt i 2 uker, og PH og nitritt testene viste normale verdier. alle fiskene ser også ut til å trives, med 1 unntak..
Om det er denne typen otto du har kan den være vanskelig å få til. Som det står her i fiskebasen om at den første uka er kritisk. Overlever den dette går det som regel veldig bra.
Mener å ha lest at den krever et godt innkjørt akvarium, .... da er 2 uker ikke nok.
Det er nok flere her som har personlig erfaring, får håpe noen av disse kan gi deg svar.
Postet 18.10.06 kl 19:38
De otocinklusene jeg har i dag (8stk) ser ut til å tåle det aller meste, men jeg har også mistet endel ottoer i startperioden.
Min erfaring er at Ottoer er svært avhengige av et godt innkjørt akvarium pluss at man er spesielt nøye med en god tilvenning til det nye akvariet (standard metode med posen opp i akvarievannet, deretter tilføre litt og litt akvarievann i posen før fisken slippes ut). De første ukene er som andre har nevnt kritiske for Ottoene. De som overlever denne tida, kommer du til å ha lenge, forhåpentligvis. Slik jeg opplever det, tåler de mye etter denne startperioden.
Lykke til! Håper den klarer seg. Ottoene er flotte, sjarmerende og hjelpsomme små skapninger!
Min erfaring er at Ottoer er svært avhengige av et godt innkjørt akvarium pluss at man er spesielt nøye med en god tilvenning til det nye akvariet (standard metode med posen opp i akvarievannet, deretter tilføre litt og litt akvarievann i posen før fisken slippes ut). De første ukene er som andre har nevnt kritiske for Ottoene. De som overlever denne tida, kommer du til å ha lenge, forhåpentligvis. Slik jeg opplever det, tåler de mye etter denne startperioden.
Lykke til! Håper den klarer seg. Ottoene er flotte, sjarmerende og hjelpsomme små skapninger!
Postet 18.10.06 kl 21:03
Endret: 18.10.06 kl 21:07
tusen takk for gode tips/råd! otto'en døde desverre..
de to andre ser imidlertid ut til å klare seg bra! men jeg bør vel gå til innkjøp av minst en til? står jo at mann egentlig bør ha 4-5..
er forøvrig enig i at det er en artig fisk, og også effektiv. så jeg håper å kunne ha otto'er i karet mitt fremover!
de to andre ser imidlertid ut til å klare seg bra! men jeg bør vel gå til innkjøp av minst en til? står jo at mann egentlig bør ha 4-5..
er forøvrig enig i at det er en artig fisk, og også effektiv. så jeg håper å kunne ha otto'er i karet mitt fremover!
Postet 18.10.06 kl 23:06
Vannskifte, så ny fisk
Heisann
Jeg "siklet" lenge på Otto, men kjøpte først for en måned siden, og da hadde akvariet stått med fisk og planter i 5 mnd. Men - jeg leste her inne både på kunnskapsbasen og på forum. For å forstyrre fisken minst mulig den første tiden tok jeg vannbytte rett før jeg hadde de ned i karet, og foret før Ottoene ble sluppet ned til de andre. Det har funket kjempe bra for meg
Bare et lite ubetydelig ps til tråden
Jeg "siklet" lenge på Otto, men kjøpte først for en måned siden, og da hadde akvariet stått med fisk og planter i 5 mnd. Men - jeg leste her inne både på kunnskapsbasen og på forum. For å forstyrre fisken minst mulig den første tiden tok jeg vannbytte rett før jeg hadde de ned i karet, og foret før Ottoene ble sluppet ned til de andre. Det har funket kjempe bra for meg
Bare et lite ubetydelig ps til tråden
Postet 19.10.06 kl 01:22
S1ndretusen takk for gode tips/råd! otto'en døde desverre..:( de to andre ser imidlertid ut til å klare seg bra! men jeg bør vel gå til innkjøp av minst en til? står jo at mann egentlig bør ha 4-5.. er forøvrig enig i at det er en artig fisk, og også effektiv. så jeg håper å kunne ha otto'er i karet mitt fremover!
Bare to ottoer blir for lite til at dem vil trives godt.
Jeg ville krevd en ny, for den som takket for seg. Mange butikker har alt fra 3 til 14 dager "garanti" på fisk, og det er jo ett kjent fenomen at en del ottoer faller fra de første dagene
I tillegg til den du krever gratis, ville jeg kjøpt ett par-tre til, dersom du har plass til dem
Postet 19.10.06 kl 09:46