Fôrer jeg Corydoras-fiskene mine for lite, tro?

Jeg er alltid redd for å overfôre, ettersom det er en advarsel man hører fra dag èn som akvarist; pass på å ikke fôre for mye!!

I dag kjøpte jeg en gjeng Corydoras panda fra en privatperson. Da jeg fikk se dem, ble jeg en smule "sjokket" over forskjellen fra mine egne, meget slanke og tynne C. panda-gjeng (dette er et bilde av en av mine Pandaer)...
De nye var riktig så lubne, fine og runde Hunnene var så fine og brede over buken! *gliz*

Mine Coryer er generelt veldig slanke. Jeg tror kanskje jeg fôrer dem for lite...etter å ha sett disse nye, er jeg nesten sikker på det.
Tanken har slått meg før, f.eks. da jeg kjøpte Corydoras metae i butikk tidlig i høst. De var i ordentlig godt hold, men har faktisk blitt slankere etter at de kom i mitt eie...

Tro om jeg faktisk har vært så redd for å overfôre at jeg ikke fôrer nok pr gang? Kanskje de bare får en smule hver? Jeg fôrer helst to-tre små ganger pr dag (avhengig av hvilket kar det er i og hvilke fisk jeg fôrer) heller enn èn stor porsjon.

De nye C. pandaene jeg kjøpte i dag var noe av det triveligste jeg har sett, med sine trinne mager og runde utseende

Slik skal de kanskje være? Ikke så sylslanke som mine egne...?
Er jeg for gjerrig med maten, tro?
Hvordan ser andres Corydoras ut?
Inaktiv bruker
Nå har ikke jeg hatt mine Coryer så lenge, men alle mine er "runde" og gode.
Jeg forer mine variert, og opptil flere ganger om dagen
her er et bilde av mine trill runde cory. aenues. mine er feite

[External Image]
Unntaket blant mine Corydoras er to hunner av arten Corydoras aenus (som er samme art som dine albinoer, FS).. De to hunnene er trillrunde. Men det er sikkert førti andre Coryer som ikke er det i samme kar.
Jeg lurer på om C. aenus har spesielt anlegg for fedme
*he-he*

Men jeg skal begynne å fôre litt mer pr gang. Jeg tror jeg har vært for knipen og redd for overfôring hittil...

Jeg ble så slått av forskjellen på mine og de nye i dag at jeg tror det må være noe i det.
her er en av mine..
de er nok desverre representative for hele flokken. dvs helt umulig å få bilde av.. og Trill runde.. de kan nesten rulle i stedet for å svømme..
Mulle Mekk
de er nok desverre representative for hele flokken. dvs helt umulig å få bilde av.. og Trill runde.. de kan nesten rulle i stedet for å svømme.. :-)

Åh... og jeg som trodde to av mine C. aenus hunner var "trill runde"...!
De er jo sylfider i forhold til den klumpen der! *he-he*

Jeg tror jeg får hive innpå en del tubifex i kostholdet i ukene fremover hos Coryene, og få fetet opp mine en del
Jeg har tatt et bilde av den tynneste av mine gamle C. panda'er og en av de fete nye. Sammenlign selv

En av de nye og runde:
[External Image]

En av mine gamle og tynne:
[External Image]
Inaktiv bruker
Det var en aning forskjell ja Har du di på diett eller
Nei, og det er det som er så rart; Corydoras panda'ene er de slankeste av alle sammen. Har en del andre Coryer i karet også, og f.eks. C. sterbai'ene (som jeg har 19 av) ser helt normale ut. Hverken tjukke eller tynne. Eller, de kunne kanskje vært rundere, men de er ikke for tynne egentlig.

Men av en eller annen grunn er min samling med C. panda, som jeg har kjøpt litt her og litt der og fra mange forskjellige steder, så merkelig tynne. Har egentlig trodd at Pandaene er en "slank type" og at de ikke kunne bli tjukke, men jeg ser jo nå at det er feil...

Merk at bildet ovenfor er den tynneste av alle Pandaene mine, jeg plukket ut den for sammenligningens skyld
Kanskje den er syk...? Men de andre er ganske tynne, de også, men denne på bildet er altså veldig tynn...

Dette er et bilde av en av de 19 C. sterbai som går i samme kar.
Denne ser da helt normal ut, ikke for tynn...?
[External Image]
Inaktiv bruker
Den sterbaien der ser jo god å velfødd ut. Når en samenligner den å pandaen, ser jo pandaen veldig tynn ut i forhold. Jeg har noen julii, og di er ganske "slanke" i forhold til resten. Kan det være at noen arter av coryer kansje er sånn, altså at di ikke blir så "runde" som andre? Kan jo nevne at jeg kjøpte meg noen aeneus igår, og di var ordentlig runde. Når di ligger på bunn, er liksom bare litt av buken nedi
Syntes den pandaen var litt i tynneste laget, selv om den neppe har det vondt av den grunn.

Ville forsøkt å gitt tilstrekkelig mat til at den ble midt mellom de to du har avbildet Magen bør ikke bule ut (slik som min), men fisken skal jo ikke være hul heller
Nå startet jo jeg å lure her jeg sitter og ser i akvariet mitt. Jeg har 6 stk c.panda, og de er vel mitt i mellom de to bildene til Mona. Når jeg forer slipper jeg også noen tabletter ned til pandaene og 4 stk Otto (uten at jeg har sett at noen av Ottoene har rørt dette). Men - 6 stk C.panda kommer da og står i ring rundt tablettene og koser seg voldsomt.

Spørsmålet mitt blir da: Er det slik at panda sammen med andre corydoras blir for beskjeden til å ta til seg mat? At de pent venter i kø?

Jeg har lyst å prøve å finne 6 stk av en anne type corydoras å ha i samme akvariet, men ble nå usikker om det skulle være slik at enkelte arter er "tøffere" og derav presser de andre bort fra matfatet.........hm?
Når jeg kjøpte noen små praktbotia i starten av min karriere var de tynne slik at magen var helt rett, men etter et par måneder hos meg hadde de jo bare DE store magene. Det så ut som om det var ca 200 egg inni der, magene var som noen store kuler... De døde forressten av prikkesyke
mona o
Jeg har tatt et bilde av den tynneste av mine gamle C. panda'er og en av de fete nye. Sammenlign selv:-) En av de nye og runde: [IMG]http://i60.photobucket.com/albums/h30/mona_o/19oktoberfetcorydoraspanda.jpg[/IMG] En av mine gamle og tynne: [IMG]http://i60.photobucket.com/albums/h30/mona_o/corydoraspandaLITEBILDE2sept.jpg[/IMG]

Hehehehe, hvis du ser nøye på øynene dems, så ser du at den øverste smiler litt ekstra Ganske morsom forskjell, den nederste så daff ut i forhold. Gi dem litt ekstra fredagsgodt i dag
Ja, nå har jeg tatt frem boksen med frysetørket tubifex De skal få dette daglig en periode fremover, så får vi se om de ikke eser ut litt på magemålet

Jeg tror nok det er litt mange Coryer i denne oppsamlingstanken min...
Det har liksom ikke blitt satt opp noen særlig nye akvarier de siste mnd pga flyttingen nå i høst (oppussingen holder på for fullt i ny bolig nå, og til helgen flytter vi de første tingene). Men i mitt nye akvarierom skal jeg skille ut alle Corydoras pandaene i et eget kar og forsøke meg på oppdrett på dem De er bare så utrolig fine! Og i et eget artskar for C. panda skal jeg nok få fetet dem opp en del.... håper jeg. Jeg er litt usikker på hvor mange C. panda jeg har nå, men inkl de nye så er det vel 15 stk eller noe slikt.

Kjøpte som sagt en leksgruppe på 7 nye Corydoras panda i går, og jeg håper de legger egg hos meg også etterhvert. Som bildet ovenfor viser, så er hunnene iallefall runde og gode!

By the way; jeg spurte tidligere eier hvilken ph han hadde på dem hos seg. "Rundt 7" var svaret. Så jeg sjekket i mitt kar, og ph var 6.9. Fint. Da blir ikke overgangen så stor, tenkte jeg.
Men så sjekket jeg vannet i bøtta de nye kom i, bare sånn for moro skyld.... og fikk bakoversveis!
Ph var på 5.4 !

Men dette hadde de tydeligvis lekt og kost seg i, for de hadde lagt egg hos tidligere eier for bare noen dager siden. Det fulgte faktisk med en liten nyklekt pingle i bøtta, som akkurat hadde brukt opp plommesekken. Den slapp jeg uti hos mine egne yngel i yngeltanken.
Inaktiv bruker
Bestandig morro å følge med, å lese dine innlegg Du gir stor innspirasjon, og har stor kunnskap syns jeg Hvertfall "lurt" meg over på coryer og apistoer.
Åh, tusen takk Det var hyggelig sagt

Og det er kjempeflott å kunne inspirere flere til "å få øynene opp" for de sjarmerende, barteprydete Corydoras'ene) Allerede som barn var jeg svak for Corydoras, og hadde alltid en forkjærlighet for dem.
Det var noen som mente jeg burde kalt meg Cory(m)ona som brukernavn *he-he*
Inaktiv bruker
Hehe, tror det var meg ja Men du har "frelst" meg på coryer og dvergciklider(annet enn sommerfugler). Har vel tatt litt "av" med coryer for meg her, men du verden for noen skapninger. Sitter klistret å ser når di graver seg ned i sanden etter mat. Å nye apistoer er kommet i hus, som jeg nevner i en annen tråd. Men som jeg har sagt Mona, tror , å vet at du er en stor innspirasjon, med dine innleg og bilder for alle oss her på AF. ALL ros til deg ( skulle tro jeg la an på deg vettu. heheh)
Birger er ikke den eneste som har blitt dratt over på coryer og apistoer, Gjett hvem som skal kjøpe begge deler på storauksjon i morra har vært å samla eikeløv, og skal bytte om til sand. Ikke herming etter mona i hele tatt *kremt kremt*
Inaktiv bruker
Hun er en innspirasjon, ingen tvil om det Lurer på om hu gjør annet enn å studere akvakultur jeg. Hehe
Tilfeldig bekjentskap
© McEve
Reklame for plussmedlemskap