Kan man blande Corydoras artene i samme akvarie?

Jeg har 6 Corydoras aeneus og jeg elsker disse fiskene. Mine er litt sjenerte og er oftes under en stor rot og kommer mest fram når det er mat på ferde. De befinner seg i ett ca 225 liters hjørnekar. Tidligre var de i ett lite kar og da var de overalt, nygjerrige og ivrige. Savner litt den oppførselen da. Men etter å ha lest en annen tråd om cory-vekt mistenker jeg mine for å være en smule velhavende og trillrunde. Kan da hende at de er late hehe. Men det var en digresjon som det heter på fint...

Jeg har nemlig sett en nydelig liten flokk av Corydoras ettelleranna, de har maske og er nesten gule i kroppen. Butikkinnehaver visste ikke helt hva slags sort, men jeg vet at det kommer en som har mer peiling og hun vil kunne si det sikkert. Lurer på om jeg skal skaffe meg noen slike. Og spør dere selv om jeg ikke vet eksakt artsnavn ol. Kan de gå sammen med de jeg har fra før? Blir de blandet om de skulle bestemt seg for familieforøkelse? Burde jeg holde meg til en art, tenker kanskje at 6 er for få?

Jeg personlig har ikke vært borti noe problem med å blande cory arter.

Tror det skal godt gjøres at du får frem noen barn på de uten at du er aktivt inne som hjelper. Da er jo ikke problemet med "blanding" av arter stort.

Hvis du ønsker å satse på oppdrett så kan det jo være greit å holde seg på den sikre siden og ikke blande de.
Du kan godt ha flere arter i samme kar.

Faren for kryssning er veldig, veldig liten, og de få gangene det har skjedd, har det vært mellom arter som har store likheter i mønster og det har manglet partner av riktig art og kjønn. Men som sagt; det er svært liten sjanse for kryssning når artene er ulike av utseende.

Så du kan fint ha en annen art sammen med din gruppe Corydoras aenus.
Selv har jeg fem arter i et kar sammen

Jeg har planer om å skille C. panda og C. metae og ha dem over i ulike akvarier, for de er litt for like av utseende. Og jeg har sett at når de viser lekstendenser, så følger de ofte etter feil art.... jeg tror at disse to er et typisk eksempel på der det er risiko for at de kan krysses med hverandre pga stor likhet.
Jeg synes alltid at det er mye finere å heller ha en stor stim som er helt like enn det er å ha noen av hver som er forskjellige i utseendet.
To svært ulike typer danner en flott kontrast
Det høres ut som de Mallene du har lyst på blir en fin kontrast til dem du allerede har, så jeg synes du absolutt skal velge å ha dem. Husker i farten ikke hvor stort akvariet ditt er, men om du ser du har plass kan du jo ha noen flere av hver art, f.eks. åtte. Du må sjekke hvor stor din "ønskemalle" blir, for hvis den er av den storvokste typen må du ta hensyn til det. Lykke til.
P.S. søk i fiskebasen under corydoras, så finner du en masse bilder av ulike maller. Sannsynligvis er drømmemalla der, selv om det er veldig mye å lete gjennom. Sjekk Maskepansermalle og Pandamalle, disse har i alle fall det mørke ansiktet du nevner.
P.P.S. Så at du har et akvarium på over 200l, da er det i alle fall god plass til to malleflokker. Tror nok at aeneusene blir mer aktive sammen med flere maller, også av en annen art. Har selv fått yngel av C.aeneus som vokste opp i selskapsakvariet så dette er ikke umulig om en unngår arter som er ekstreme eggrøvere sammen med dem. Da jeg kjøpte meg Praktbotiaer dukket det ikke opp en eneste søt liten tass lenger
Det er svært få Corydoras som det blir noen særlig størrelse på, de holder seg gjerne på et pent og hyggelig nivå Så akkurat det er nok ikke noe problem eller noe man behøver å sjekke så grundig før man anskaffer seg en ny Corydoras-art

Mellom fem og sju cm er det vanlige. De vokser dessuten tregt.
Jeg takker og bukker for kloke svar og skal avgårde i morgen og se om det blir kjøp. Skal da informere om rette artsnavn.

Kanskje det blir to eller tre metallpanser maller flere også. Jeg bare elsker væremåten deres. Slike hyggelige og sjarmerende fisk. Kan ikke annet en å beundre pågangsmot og bartesam snusing
De var jo selvfølge solgt når jeg kom dit for å kjøpe. Men nå vet jeg at dersom jeg kommer over noen andre kan jeg ha dem
Hei. Ser deu er fra Arendal, så jeg ville bare slenge inn en liten hilsen. Er selv fra Risør, men er i Arendal daglig da jeg går siste året på sykepleien der. Dessuten må vi en tur i helgene for å kikke etter nye fisk til karrene våre ;0)
Lykke til i søken etter nye cory-arter, selv har jeg Cor. Aeneus og Shwarzi. Flotte, artige fisker.

så hyggelig, tusen takk
Cory
Ser at Mona sier Coryer vokser sakte, jeg har også syntes det før, men de jeg har nå har vokst utrolig fort de siste ukene. De står i et nokså nyoppsatt akvarium. Det er C.aeneus og Gullsømspansermaller (?) som ligner mye på disse, de har en vakker gullstripe langs ryggen og en anelse rødfarge i finnene. Er det noen som vet hva de heter på Latin forresten?
Er det golden shoulder/goldstripe du kanskje mener? Det er en utgave av Aeneus, bare med noe andre tegninger. Har en av dem selv, den ble kjøpt som vanlig Aeneus sammen med resten av gjengen, men ser altså litt annerledes ut.
Det kan være at det bare er en fargevariant som ikke er så vanlig, for de kostet betraktelig mer enn de vanlige på begge butikkene jeg har sett dem. På den ene butikken koster de godt over 100 kr nærmere 150 tror jeg. De jeg kjøpte betalte jeg 89 kr. for, det var såpass stor forskjell i pris at jeg bare "måtte" ha dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap