Forskjell på Flying fox og Siamesisk algeeter.
Hei jeg lurer på om det er forskjell på flying fox og siamesisk algeeter(SAE),
er det noen spesielle kjennetegn?
Vi fikk feil en gang da vi skulle kjøpe SAE men så viste det seg at det var Flying fox.
Til slutt var det nesten den eneste fisken som var igjen i karet.
Prøver å ikke gjøre samme feilen igjen.
Så hvis dere vet noe om det så er det bare å skrive.
er det noen spesielle kjennetegn?
Vi fikk feil en gang da vi skulle kjøpe SAE men så viste det seg at det var Flying fox.
Til slutt var det nesten den eneste fisken som var igjen i karet.
Prøver å ikke gjøre samme feilen igjen.
Så hvis dere vet noe om det så er det bare å skrive.
Postet 10.11.06 kl 13:42
Sitat fra fiskebasen:
"Det er lett å ta feil mellom denne og fisken Flying Fox som er svært lik i utseende. FF er imidlertig ingen god algespiser og er kjent for å bli svært aggressiv som voksent individ. SAE har gjennomsiktige finner og den sorte stripa ender i en spiss i halefinnen. FF han en lys stripe over den sorte og har ikke gjennomsiktige finner (mer gulaktige). En annen forskjell er at SAE har ett sett med barter (veldig små, korte), mens FF har to sett."
"Det er lett å ta feil mellom denne og fisken Flying Fox som er svært lik i utseende. FF er imidlertig ingen god algespiser og er kjent for å bli svært aggressiv som voksent individ. SAE har gjennomsiktige finner og den sorte stripa ender i en spiss i halefinnen. FF han en lys stripe over den sorte og har ikke gjennomsiktige finner (mer gulaktige). En annen forskjell er at SAE har ett sett med barter (veldig små, korte), mens FF har to sett."
Postet 10.11.06 kl 13:46
Du er ikke den eneste som har fått feil. Mitt inntrykk er at mange dyrebutikker tror det er samme art, noe som er veldig feil.
Hovedforskjellen mellom siameser og flying fox er at flying fox har en lys stripe over den sorte. Det har ikke siameser. Flying fox er også noe mørkere i fargen, men det kan være variasjoner. Mine ekle flying fox er mørkere og mer grå i fargen enn siameserne. De unge siameserne er ganske lyse. Personlig ser jeg oftest forskjellen på holdningen til fisken. Det er noe jeg ikke har sett beskrevet i noen akvariebok eller lignende. Siameseren har (etter min oppfatning) en svak s-form. Det holder hodet litt høyere, og ser litt mer oppvakt ut. Flying fox er mer lutrygget, mer oppned u-form. Hvis du ser flying fox og siameser ved siden av hverandre, ser du hva jeg mener.
Flying fox har også en litt spesiell, fargeløs stripe på finnene som siameser ikke har. Men dette kan være vanskelig å se dersom fisken er liten.
Det skal også være en forskjell på hvor langt ut i halen den sorte stripen går, men der er jeg noe usikker.
I tillegg kan du se det på "bartene" til fisken. Siameser har kun 2 (ett par).
Flying Fox har visstnok 4 (to par), men jeg må innrømme at jeg knapt har sett at de har barter. Vær oppmerksom på at siameser kan legge bartene inntil kroppen, så du ser dem ikke hele tiden.
Hovedforskjellen mellom siameser og flying fox er at flying fox har en lys stripe over den sorte. Det har ikke siameser. Flying fox er også noe mørkere i fargen, men det kan være variasjoner. Mine ekle flying fox er mørkere og mer grå i fargen enn siameserne. De unge siameserne er ganske lyse. Personlig ser jeg oftest forskjellen på holdningen til fisken. Det er noe jeg ikke har sett beskrevet i noen akvariebok eller lignende. Siameseren har (etter min oppfatning) en svak s-form. Det holder hodet litt høyere, og ser litt mer oppvakt ut. Flying fox er mer lutrygget, mer oppned u-form. Hvis du ser flying fox og siameser ved siden av hverandre, ser du hva jeg mener.
Flying fox har også en litt spesiell, fargeløs stripe på finnene som siameser ikke har. Men dette kan være vanskelig å se dersom fisken er liten.
Det skal også være en forskjell på hvor langt ut i halen den sorte stripen går, men der er jeg noe usikker.
I tillegg kan du se det på "bartene" til fisken. Siameser har kun 2 (ett par).
Flying Fox har visstnok 4 (to par), men jeg må innrømme at jeg knapt har sett at de har barter. Vær oppmerksom på at siameser kan legge bartene inntil kroppen, så du ser dem ikke hele tiden.
Postet 10.11.06 kl 14:06
Fra en dyrebutikkarbeider
Det kan nok stemme det du sier at de i en dyrebutikk tar siameseren og flying fox for å være samme fisk, for enkelte forhandlere selger den til dyrebutikker som en og samme fisk..da er det jo ikke rart at de som jobber uten spesiell utdannelse i en dyrebutikk, og kanskje heller ikke har den helt store interessen for de spesielle fiskene, tar feil... Men det er derfor bra at det er noen der ute som kan rette opp i andres feil, selv er jeg takknemlig for at jeg leste innleggene her
Postet 09.01.07 kl 22:53
Det er hyggelig når en butikkmedarbeider takker for info Sånt liker jeg!
Og jeg kan trøste deg med at selv leverandørene forveksler dem! En av de lokale dyrebutikkene fikk levert en ladning med FF da de bestilte SAE, og det var disse FF som havnet hos meg. Dette er en stund siden, og jeg må innrømme at jeg smiler når jeg nå er innom dyrebutikken og ser en enslig FF som er igjen i karet. Alle SAE-ene er solgt ut, men den stakkars FF-en er det ingen som vil ha. Kanskje særlig siden jeg gjorde butikkeieren oppmerksom på hva dette faktisk var (han er en veldig ålreit kar )
På toppen av det hele får dyrebutikkene i Askim inn SAE under navnet Flying Fox Siamensis, og dette blir de også solgt under. Da er det fryktelig vanskelig å vite at denne heter siamesisk algeeter, mens den andre fisken, som *ikke* er siameser, heter Flying Fox. Jeg tror denne navneforvirringen kan komme av populærnavnene for SAE på engelsk: Siamese Algae-eater OG Siamese Flying Fox - begge disse brukes altså om SAE!
For å komplisere det hele, kan jeg nevne at det faktisk er enda 2 fisker til som ligner, og som kan gjøre forvirringen enda verre: Falsk flying fox og falsk SAE (jeg ser at denne også kalles Siamese Flying Fox i fiskebasen her på AF). Disse har jeg ikke sett i handelen noe sted, så sjansen for å komme borti disse er heldigvis mindre
Og jeg kan trøste deg med at selv leverandørene forveksler dem! En av de lokale dyrebutikkene fikk levert en ladning med FF da de bestilte SAE, og det var disse FF som havnet hos meg. Dette er en stund siden, og jeg må innrømme at jeg smiler når jeg nå er innom dyrebutikken og ser en enslig FF som er igjen i karet. Alle SAE-ene er solgt ut, men den stakkars FF-en er det ingen som vil ha. Kanskje særlig siden jeg gjorde butikkeieren oppmerksom på hva dette faktisk var (han er en veldig ålreit kar )
På toppen av det hele får dyrebutikkene i Askim inn SAE under navnet Flying Fox Siamensis, og dette blir de også solgt under. Da er det fryktelig vanskelig å vite at denne heter siamesisk algeeter, mens den andre fisken, som *ikke* er siameser, heter Flying Fox. Jeg tror denne navneforvirringen kan komme av populærnavnene for SAE på engelsk: Siamese Algae-eater OG Siamese Flying Fox - begge disse brukes altså om SAE!
For å komplisere det hele, kan jeg nevne at det faktisk er enda 2 fisker til som ligner, og som kan gjøre forvirringen enda verre: Falsk flying fox og falsk SAE (jeg ser at denne også kalles Siamese Flying Fox i fiskebasen her på AF). Disse har jeg ikke sett i handelen noe sted, så sjansen for å komme borti disse er heldigvis mindre
Postet 10.01.07 kl 02:45
Dette med stripe helt ut i halen-eller ikke?
Farge på finnene-eller ikke?
To eller fire barter-eller ikke?
Er helt umulig for en nybegynner å finne ut av når en står i butikken og skal kjøpe fisk.
Den beste måren å skille SAE og FF på er å se på munnen.
FF har sugemunn. De forskjellige SAE artene(som alle er ok algespiser) har det ikke.
Stå forran salgskaret en stund, så ser du at enkelte FF vil suge på ruta.
Farge på finnene-eller ikke?
To eller fire barter-eller ikke?
Er helt umulig for en nybegynner å finne ut av når en står i butikken og skal kjøpe fisk.
Den beste måren å skille SAE og FF på er å se på munnen.
FF har sugemunn. De forskjellige SAE artene(som alle er ok algespiser) har det ikke.
Stå forran salgskaret en stund, så ser du at enkelte FF vil suge på ruta.
Postet 10.01.07 kl 07:15
Takk for oppklarende innlegg :-)
De første fiskene vi kjøpte var 3 FF. Dette er 1 år siden, og nå er det kun en gjenlevende, men etter å ha lest disse innlegg......... har vi aldri hatt FF men SAE!
Kjekt å vite
Ha en strålende dag
Kjekt å vite
Ha en strålende dag
Postet 10.01.07 kl 12:57
Endret: 10.01.07 kl 12:58
Feil kjøp
Hei. Nå etter eg har lest denne tråd ser eg at eg også har fått FF i steden for SAE. Forterendes greier.
Kjøpte 6 stk for 3 veker siden pga at det var begynt å komme noen pensel alger. Har 3 stk FF i hvert kar nå da.
Har fått feil eg og da, enda eg spurte ekspeditøren spesifikt om han var sikker på at dette var SAE.. Han var sikker sa han. jaja tenkte eg å har levet i god tro i 3 veker om at dette er SAE. Men har hatt en liten mistanke om at det kunne vere feil pga at penselalgene nesten ikke er beitet på.
( Eg kan berre se en bart på hver side. Men alle andre kjennetegn stemmer med FF )
Kjøpte 6 stk for 3 veker siden pga at det var begynt å komme noen pensel alger. Har 3 stk FF i hvert kar nå da.
Har fått feil eg og da, enda eg spurte ekspeditøren spesifikt om han var sikker på at dette var SAE.. Han var sikker sa han. jaja tenkte eg å har levet i god tro i 3 veker om at dette er SAE. Men har hatt en liten mistanke om at det kunne vere feil pga at penselalgene nesten ikke er beitet på.
( Eg kan berre se en bart på hver side. Men alle andre kjennetegn stemmer med FF )
Postet 14.01.07 kl 18:17
Vet ikke om denne linken er forvirrende eller oppklarende, men for meg var den det siste. Fant ut at mine var faktisk siamesisk algespiserer (mulig falsk siamesisk algespiser), men ikke flying fox pga at finnene er helt gjennomsikting. Har ikke svart "band".
Postet 14.01.07 kl 18:30
Sugemunn
For min del ser eg det også på munnen og - Mine har sugemunn. Det skulle vel ikke SEA ha.
Postet 14.01.07 kl 18:33
samme skjedde meg og for noen uker siden, men de jeg fikk ligner ikke på ff heller,de har en ekstra sort stripe på ryggen og er helt rette under munnen og spissere snute. Har tre sae fra før og disse andre oppfører seg ikke likt i hele tatt.De "flyter" heller ikke av seg selv sånn som SAEène gjør, de synker ned på bunnen når de ikke rører seg, Var innom butikken for å høre nå nylig og de mente de var en botia-type?`?? og at disse var mye dyrere enn SAEène, 200 pr stk, er det da en annen fisk eller FF? Like umulig å fange de her og!!!
Postet 19.08.07 kl 12:32
Endret: 19.08.07 kl 12:32
Sindre DybvikSitat fra fiskebasen: "Det er lett å ta feil mellom denne og fisken Flying Fox som er svært lik i utseende. FF er imidlertig ingen god algespiser og er kjent for å bli svært aggressiv som voksent individ. SAE har gjennomsiktige finner og den sorte stripa ender i en spiss i halefinnen. FF han en lys stripe over den sorte og har ikke gjennomsiktige finner (mer gulaktige). En annen forskjell er at SAE har ett sett med barter (veldig små, korte), mens FF har to sett."
dette var dårlig da har tropehagenzoo løyet i mange reklameblader!
Postet 19.08.07 kl 13:31
Fargene
Den største forskjellen synes jeg er fargene. Stripene på siameseren er beige i fargen, mens flying foxens striper er mer gullfargede.
I tillegg har siameseren en mye spissere "snute".
I tillegg har siameseren en mye spissere "snute".
Postet 19.08.07 kl 14:33
Postet 19.08.07 kl 14:38
Postet 19.08.07 kl 15:17
Det er forresten feil at Siamesisk algespiser ikke har lys stripe over den sorte... de har noen ganger en lys stripe, men den er ikke så markert som på flying fox...
Jeg kjøpte mine som siamesisk flying fox, men de er ikke denne sorten. Grunnen til at jeg mener det, er at den sorte stripen gå helt ut i halen...
Jeg kjøpte mine som siamesisk flying fox, men de er ikke denne sorten. Grunnen til at jeg mener det, er at den sorte stripen gå helt ut i halen...
Postet 19.08.07 kl 15:41
Postet 19.08.07 kl 18:37
Postet 19.08.07 kl 18:41
Postet 29.08.07 kl 22:46
Postet 29.08.07 kl 22:52