Fisk som passer til små kar!
Jeg har ett 30 liters som jeg har hatt nigerian killi i en stund. Har problemer med ett eller annet,for nå har alle død for meg i løpet av kort tid. Tror det er at jeg har problemer med å holde ph'en sur. så nå har jeg 3 små otto i karet,og trenger forslag på hvilke fisk jeg kan ha i karet nå som ikke krever så surt vann. Vil ikke ha guppy eller andre levendefødende,det har jeg erfart kan føre til overbefolkning på meget kort tid noen forslag på ett par fisk som kan trives i ett så lite kar?
Postet 14.11.06 kl 16:39
Hva med honninggurami eller trestripet knurregurami?
Postet 14.11.06 kl 16:54
hei
takk for forlag! særlig den sistenevnte ser intressant ut. vet du om de er enkle å få tak i?
Postet 14.11.06 kl 16:58
Postet 14.11.06 kl 16:59
.
ok takk har god erfaring med gurami,veldig fin fisk! har fått flere yngel på dverggurami før.
Postet 14.11.06 kl 17:01
Jeg har dessverre ikke noe råd til deg.
Jeg vil gi en advarsel mot å holde gurami i så lite kar. De aller fleste guramier krever større plass enn 30 liter. I tillegg er det vanskeligere å få et stabilt miljø i et lite akvarium, og det kan være noe av grunnen til at killiene dine døde. Selv ville jeg aldri ha satset på noe mindre enn 60 liter, men her er nok folk kanskje uenige? Jeg har ihvertfall erfart at det er vanskelig å få fisk til å trives på mindre plass. Jeg gremmes over at jeg startet mitt fiskeliv med fisk i den minste gullfiskbollen jeg har sett i salg. Gikk så opp til 12 liter akvarium. Grøss og gru! Jeg har 12-litersakvariet ennå, men det har ikke vært i bruk på ca. 10 år.
Jeg vil gi en advarsel mot å holde gurami i så lite kar. De aller fleste guramier krever større plass enn 30 liter. I tillegg er det vanskeligere å få et stabilt miljø i et lite akvarium, og det kan være noe av grunnen til at killiene dine døde. Selv ville jeg aldri ha satset på noe mindre enn 60 liter, men her er nok folk kanskje uenige? Jeg har ihvertfall erfart at det er vanskelig å få fisk til å trives på mindre plass. Jeg gremmes over at jeg startet mitt fiskeliv med fisk i den minste gullfiskbollen jeg har sett i salg. Gikk så opp til 12 liter akvarium. Grøss og gru! Jeg har 12-litersakvariet ennå, men det har ikke vært i bruk på ca. 10 år.
Postet 14.11.06 kl 20:27
hei
jeg har hatt større kar før så jeg vet at det ikke er så veldig gunstig med små kar... poenget er at 30l var det eneste jeg hadde plass til å ta med da jeg nylig flytta,og killiene har levd lenge i det karet tidligere! skal skaffe større møbelakvariet med tiden,men før jul så må man prioritere hadde vært moro med noen fisk i lille karet inntil videre,de vil få større plass etterhvert uansett. klarer bare ikke å være foruten noen form for akvarie i huset
Postet 14.11.06 kl 20:45
Postet 14.11.06 kl 21:53
hmm...
den krever nok litt større plass en 30l dessverre.
Hva med kampfisk? har ingen erfaring med denne,kan den være i ett 30l sammen med 3 otto?
Hva med kampfisk? har ingen erfaring med denne,kan den være i ett 30l sammen med 3 otto?
Postet 14.11.06 kl 21:56
Postet 15.11.06 kl 16:46
mArTii =)[QUOTE=scnuppa]Hva med kampfisk? har ingen erfaring med denne,kan den være i ett 30l sammen med 3 otto?
Det kan den Med 4-5 otto heller
nja, holder med tre her tror jeg, ottoer kan være litt sære å få til å spise hvis de ikke har alger og jeg tviler på at en 30 liter klarer å produsere nok alger til 5 stykker av de
Postet 15.11.06 kl 17:02
Stina Engerud[QUOTE=mArTii =)][QUOTE=scnuppa]Hva med kampfisk? har ingen erfaring med denne,kan den være i ett 30l sammen med 3 otto?
Det kan den Med 4-5 otto heller
nja, holder med tre her tror jeg, ottoer kan være litt sære å få til å spise hvis de ikke har alger og jeg tviler på at en 30 liter klarer å produsere nok alger til 5 stykker av de
Men de liker seg best i stim. Det er jo bare å gi dem en squah skive i måneden da eller no...
Postet 15.11.06 kl 17:07
Postet 15.11.06 kl 17:10
Hva med små levendefødere?
Hvorfor ikke prøve seg på f.eks. Neoheterandria elegans, et par med pygmesverddragere, endler's guppy eller kanskje heterandria formosa? Dette er små fisker som er forholdsvis enkle å holde, etter min erfaring ihvertfall. Jeg har eller har hatt disse med hell i 30 litere. Bare en er nøye med vannskift, har ihvertfall ikke jeg hatt problemer. Lett for å formere seg har de også
Postet 15.11.06 kl 18:10
ALTSÅ!
nå ble det til at jeg allikavel "adopterte" 3 guppy fra en venn,skikkelig fine,kunne ikke dy meg! MEN! har igjen 1 killi i karet,har mistet de andre for en stund siden,og guppyhannen er skikkelig slem med han napper han i halefinnen!!! Var mer redd for at killien ville knerte guppyn men neida,skikkelig tøffing. men nå svømmer killien opp og ned av stress og virker ulykkelig og jeg som ikke har noe reservekar å putte han i :s kan dette være en rangskamp eller bør den killien ut av karet asap?
Postet 15.11.06 kl 23:02
Postet 15.11.06 kl 23:07
men
jeg har 2 hunnguppyer og 1 hann der nå. men allikavel! planen er å kjøpe ett større kar men i disse juletider så må det nok vente til over nyttår. er ikke meningen at småtassene skal måtte bo så trangt så veldig lenge er bare redd for at killien vil bli skadet,er kanskje bedre å adoptere den bort slik som situasjonen er nå?
Postet 15.11.06 kl 23:09
Postet 15.11.06 kl 23:44
Postet 15.11.06 kl 23:46