Hjelp, hva er galt? Fiskene puster kraftig og hurtig

Hei

Oppdaget nå i kveld (natt) før jeg endelig skulle køye at all fisken min hadde begynnt å få veldig kraftig og hurtig pust. Helt tydelig at noe er galt men vet ikke hva som har skjedd.

Så plutselig bare at en del av fiskene var i overflatten av akvariet og pustet i herdig, tenkte med en gang på om at det var O2 mangel. Men så oppdaget jeg at alle andre fiskene som ligger på bunnen også puster iherdig men de gjør ingen forsøk på å svømme opp til overflaten for å puste....

Slo på luftpumpa slik i tillfelle også begynnte jeg å skifte vann med en gang. Murlig det er nitrit, som har skutt iværet men synes det er rart da jeg hadde vannbytte senest i går.

Tapper i allefall ut 25% vann nå også ser vi hvordan det går. har ikke tilgang på noen vanntester er å nå så det må løpes ned og kjøpes på mandagen hvis dette ikke gir seg (er en kammerat som har vanntestings utstyret som jeg skulle låne noen tester av)

Hvis noen har noen clue om hva dette er så er det fint.. ser ikke bra ut i allefall.. i værste fall så får jeg slenge de over i det andre karet ( i allefall de jeg klarer å fange)

Men kjører vannbytte nå i natt før jeg legger meg (virker ikke som jeg kommer meg i seng med det første, og jeg som skulle ha lest på eksamen i morgen og greier.)
ser bedre ut
Satte som sagt på luftpumpa og tappa ned vannet... i det jeg begynnte å fylle opp igjen så så alt bedre ut. Fisken pustet normalt igjen og har begynnt å svømme rundt. usikkre på hva som skjedde der, men kommer til å følge litt ekstra med imorgen og gjøre en go del vann tester på mandagen så får vi se.
Litt av ei tid på døgnet å begynne med vannskift

Hvordan var overflatebevegelsen når dette oppsto? Om det er lite bevegelse i overflata, vil det luftes lite O2 inn i vannet. Og siden plantene forbruker O2 etter stengetid (av lyset), kan man da få litt i minste laget med surstoff til fiskene.

Hvorfor dette oppsto, er jo enten relatert til lite O2 i vannet, eller mye No2. Syntes du gjorde lurt i ett vannbytte
hehe ja
Ja var ikke helt planelaggt.. men det ser ut som det gikk veldig bra har generelt ganske mye bevegelse i overflaten.. så det er grunnen til at jeg kutta ut luftpumpa da jeg ikke fant noe behov for den i det store akvariet(slangen og steinen ligger klar oppi) hvis det skulle være noe behov. Har ikke sett at de har hatt dette problemet tidligere, men så har jeg heller ikke befunnet meg oppe så veldig ofte kl halv 5 om natta heller så kan hende det har vært slik vær natt uten at jeg har lagt merke til det, ikke vet jeg.

Hvordan vil evnt symptomene ved mye No2?
Symptomer på litt No2 i vannet er gjerne raske gjellebevegelser, fisk som trekker til overflata, og ser rett å slett ikke bra ut. Dette er forøvrig likt med de fleste typer forgiftning.
Symptomet på langvarig No2 på 0,5mg\L er at fiskene "uforståelig" blir syke. Enkelte dør (noen er mer sensitive enn andre).
Derson No2 passerer 1mg\L, vil det dø fisk i relativt raskt tempo

Får jeg foreslå at du skaffer deg en No2-test? Denne er enkel å bruke, og er etter mitt synspunkt, noe som er viktig å ha liggende.
Har hatt noe lignende i mitt kar også og jeg skrudde ned temperaturen og skiftet en del av vannet. Det var nok litt for varmt for mine fisker så de reagerte på denne måten
Frank Angell
Får jeg foreslå at du skaffer deg en No2-test? Denne er enkel å bruke, og er etter mitt synspunkt, noe som er viktig å ha liggende.

Jepp testen annskaffes i dag, da jeg langt fra likte det jeg så her i helgen, så nå må alt dobbelt sjekkes.. selv om alt virker å være normalt igjen nå
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap