fisk i 375 l

Kan jeg ha 40 rødmunnstetra, 10 keisertetra, et par skalarer, noen L-maller og corydoras i en 375 liter?

Filtrering: Fluval fx-5, Maxijet 1200 l/t powerhead, gammelt utvendig Eheim filter.

Jeg vil gjerne gjøre dette enkelt, så da gjør jeg det

Ja.
Jepp

Eneste jeg frykter ørlite, er at rødmunnene ender i en viss kjeft etterhvert som scalarene vokser seg til
Frank Angell
Jepp ;) Eneste jeg frykter ørlite, er at rødmunnene ender i en viss kjeft etterhvert som scalarene vokser seg til ;)

men det er jo liten skjangs
har hatt skalare og rødmunntetra jeg å, tre stk, en solgt, en død og en ble stor og rørte ikke tetraene
Det burde vel gå greit. Synes i grunnen at rødmunnstetra har grei størrelse, så sjansen for at de skal bli oppspist bør ikke være alt for stor.
Tja, Rødmunntetraene vokser jo de også. Maks strørrelse er 5 cm, står det i fiskebasen. Skal en del til før en Scalare får en så stor fisk inn i kjeften.

Men er Scalarene store og Rødmunntetraene små, så vil du ha en gjeng med mette scalarer etter ikke så lenge.
Har selv ett par av rødmunnene igjen, fra den opprinnerlige stimen. Disse er 3 år eller mer (i mitt kar).
3cm, kanskje noen mm lengre, er alt dem har greid å vokse. Går i en 375L med godt tilgang på føde, så det er ikke der det butter i alle fall.

De to jeg har, er jeg 95% sikker på ville endt i vomma på sultne scalarer, om jeg hadde slike fisk
Ja, Scalarer takker i alle fall ikke nei til et slikt måltid. Jeg ville i alle fall sjekket størrelse før jeg gikk til innkjøp.

Før hadde jeg en stim på 10 voksne Kongotetra. En dag kjøpt jeg 10 Kardinaltetra. Da fisken ble sluppet ut i akvariet, trodde vel Kongotetraene at de hadde fått verdens største festmåltid! To Kardinaler ble slukt levende, resten trykka seg sammen i en skog av planter. Slik holdt de på lenge. Hver gang Kardinaltetraene kom ut fra skogen, trodde Kongotetraene at de skulle få et nytt gratis måltid.

Kardinaltetraene vokste seg ikke så store før jeg solgte dem igjen et år senere. Poenget er: de siste månedene gikk fiskene sammen uten problem, selv om Kognotetraene lett kunne spist opp hele stimen av Kardinaltetra. Tror du fisk kan venne seg til hverandre, eller hadde jeg eksepsjonelt sære og snille Kongotetraer?

Om det er tilfellet, kanskje fiskene ikke spiser hverandre om de vokser opp sammen? Eller tror du det har lite å si?
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap