Sølvhai VS. Kobbertetra
Trodde at sølvhaien skulle være den verste fisken i akvariet mitt, når det gjelder hvem spiser av hvem..... Men observerte nylig at kobbertetraen min forsyner seg av gattfinne og hale til den minste sølvhaien min.... Er det mulig at de største bøllene i ett akvarium er de som ble satt ut først??
Er dette normal oppførsel fra tetraene sin side?
Den minste sølvhaien min har nå søkt dekning inni en dekor hodeskalle og kommer ikke ut, tror kanskje ikke eksisterer mer i løpet av uka men får se, den mangler halefinnen nå......
Er dette normal oppførsel fra tetraene sin side?
Den minste sølvhaien min har nå søkt dekning inni en dekor hodeskalle og kommer ikke ut, tror kanskje ikke eksisterer mer i løpet av uka men får se, den mangler halefinnen nå......
Postet 05.01.07 kl 15:45
Jeg vet ikke så mye om kobbertetraer, men kan si deg at etter min erfaring er sølvhaen veldig fredlig og snill. Har kun hat problem at sølvhaiene mine angrep kardinaltetraene, dette var den gangen jeg hadde mindre karr og små kardinaler og voksende sølvhaier.
Trur kanskje det er best om du avliver sølvhaien om den er i smerte av å ikke ha halefinne..
Trur kanskje det er best om du avliver sølvhaien om den er i smerte av å ikke ha halefinne..
Postet 05.01.07 kl 16:05
Mine kobbertetra nappet litt i finnene til de 2 xl scalarene jeg nettopp kjøpte. Dette var bare de første timene det forgikk, og siden har jeg ikke sett noe til det. Mens jeg satt og så på dette ventet jeg på at scalaren skulle forsyne seg av irreterende tetra, men scalaren har ikke spist noen enda. kansje det er på grunn av at tetraene er såpass store. Og ikke passer i munnen på scalaren.
Jeg har ikke hørt om at kobbertetra er finn nappere. Så det er sikkert slik de blir kjent med kvarandre
Så for min egen del så håper jeg at det ikke mengden tetra minsker. Men det er jo bare vente og se. Alle er der etter det jeg vet.
Andreas Bjørvik
Jeg har ikke hørt om at kobbertetra er finn nappere. Så det er sikkert slik de blir kjent med kvarandre
Så for min egen del så håper jeg at det ikke mengden tetra minsker. Men det er jo bare vente og se. Alle er der etter det jeg vet.
Andreas Bjørvik
Postet 05.01.07 kl 16:07
chemistry girlJeg vet ikke så mye om kobbertetraer, men kan si deg at etter min erfaring er sølvhaen veldig fredlig og snill. Har kun hat problem at sølvhaiene mine angrep kardinaltetraene, dette var den gangen jeg hadde mindre karr og små kardinaler og voksende sølvhaier. Trur kanskje det er best om du avliver sølvhaien om den er i smerte av å ikke ha halefinne..
Vanskelig å se om den har smerter, den svømmer rundt litt i ny og ne men er veldig stillestående i forhold til den andre jeg har
Postet 05.01.07 kl 16:10
Postet 05.01.07 kl 16:13
MermiacVanskelig å se om den har smerter, den svømmer rundt litt i ny og ne men er veldig stillestående i forhold til den andre jeg har
Ut i fra det du sier der har du bare to? Det er jo ikke en stim, og da trives de neppe i utgangspunktet, og vil dermed godt mulig være underdanige tetraene mens sølvhaien er liten ihvertfall. Spesielt hvis du har en større flokk tetra.
Postet 05.01.07 kl 16:34
Postet 05.01.07 kl 16:37
Beklager at jeg må være litt gledesdreper her.
Før du kjøper flere sølvhai, bør du kanskje lese litt om denne arten i fiskebasen:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5818
Jeg ser på profilen din at du står registrert med 65-liters akvarie. Sølvhai er en fisk som krever veldig, veldig mye større plass enn dette. De er stimfisk, ja, og skal dermed være flere enn 2. De blir opptil 35 cm lange, og det i seg selv blir altfor stort i en 65-liter. Fiskebasen her på AF setter minste akvariestørrelse for denne fisken til 720 liter! Så det er verdt å tenke igjennom saken før du kjøper flere.
Jeg vet hvordan det er å kjøpe fisk som egentlig krever mye større plass, og jeg skal være den første til å innrømme at jeg selv synder mot dette, dessverre Sølvhai er for øvrig en veldig pen fisk, og jeg har alltid hatt lyst på selv (har også hatt en gang, og de levde dessverre kun en mnd).
Før du kjøper flere sølvhai, bør du kanskje lese litt om denne arten i fiskebasen:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5818
Jeg ser på profilen din at du står registrert med 65-liters akvarie. Sølvhai er en fisk som krever veldig, veldig mye større plass enn dette. De er stimfisk, ja, og skal dermed være flere enn 2. De blir opptil 35 cm lange, og det i seg selv blir altfor stort i en 65-liter. Fiskebasen her på AF setter minste akvariestørrelse for denne fisken til 720 liter! Så det er verdt å tenke igjennom saken før du kjøper flere.
Jeg vet hvordan det er å kjøpe fisk som egentlig krever mye større plass, og jeg skal være den første til å innrømme at jeg selv synder mot dette, dessverre Sølvhai er for øvrig en veldig pen fisk, og jeg har alltid hatt lyst på selv (har også hatt en gang, og de levde dessverre kun en mnd).
Postet 05.01.07 kl 16:48
DyrehagenBeklager at jeg må være litt gledesdreper her. Før du kjøper flere sølvhai, bør du kanskje lese litt om denne arten i fiskebasen: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5818 Jeg ser på profilen din at du står registrert med 65-liters akvarie. Sølvhai er en fisk som krever veldig, veldig mye større plass enn dette. De er stimfisk, ja, og skal dermed være flere enn 2. De blir opptil 35 cm lange, og det i seg selv blir altfor stort i en 65-liter. Fiskebasen her på AF setter minste akvariestørrelse for denne fisken til 720 liter! Så det er verdt å tenke igjennom saken før du kjøper flere.
De trenger så pass stor plass når de er voksne ja. Ikke når de er 3 cm
Andreas Bjørvik
Postet 05.01.07 kl 16:58
Postet 05.01.07 kl 17:01
biXenDe trenger vel ikke stor plass bare for å få plass, det har med å ha plass til sitt aktivitetsnivå og oppførsel for å trives. Da må de være flere, og da vil det jo igjen bli mindre plass å bevege seg på.
65 L er litt liten plass. Så det hadde vært bedre med eksempelvil en 250-300 L da trenger du ikke å tenke på plassen på en stund i tillegg til at du kan ha 2 til. For det tar sin tid å bli 35 cm.
Andreas Bjørvik
Postet 05.01.07 kl 19:43