Gibbiceps i 180 liter akvarium

Da jeg skulle kjøpe bunnfisk til akvariet, fikk jeg anbefalt to gibbicepser, men har i ettertid lest at de kan bli ganske store. Nå er de bare ca 5-6 cm lange. Hvor lenge kan jeg regne med å ha dem, før de "vokser " seg ut av akvariet? E det noen mulighet for etterhvert å omplassere dem, eller bør jeg bytte dem nå, med en type som ikke blir så stor?
Min erfaring er at disse i løpet av relativt kort tid vil være noen store slasker av noen fisker
Hvor fort de vokser, kommer helt ann på tilgang på rent vann og mat. De plecoene jeg har hatt, har vokst seg ut av kar med denne størrelsen på ett halvår. Pleco og gibbier vokser stort sett like fort.
Nå er "problemet" halvveis løst. den ene Gibben døde i går. Han hadde satt seg fast med halen først i innsuget til filteret (original JUWEL, innvendig) Så nå er det en igjen. Får ha ham i akvariet til han er for stor.
Har vurdert å skaffe et større akvarium med tiden (400-500 liter).
Vil tro at den har død av andre ting, og så blitt sugd fast i filteret. En slik fisk har ikke noe problem med å rive seg løs fra ett filterinnsug av denne størrelsen
Ikke godt å si, men jeg så inn i akvariet ca 2 timer før jeg fant ham i filterinntaket, og da var alt bra med alle fiskene. lite trolig at han skal dø så fort. jeg skrudde av pumpa, og da dalte han ned på bunnen. neppe sannsynlig at han først skulle dø, for så å bli sugd inn i inntaket som sitter på toppen av filteret da måtte han i så fall dø like ved inntaket.
Men uansett, nå har jeg sikret inntaket med netting, så det ikke skal skje igjen.
Frank Angell
En slik fisk har ikke noe problem med å rive seg løs fra ett filterinnsug av denne størrelsen :)

100% enig. Hvis den var døende kan den ha blitt liggende akkurat der og pustet ut for siste gang, men filterinnsuget er helt harmløst for en pleco.

Yngel og reker derimot havner lett i systemet
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap