Å la hunnen føde i det vanlige akvariet er best. Dersom du sørger for å ha masse flyteplanter (og da mener jeg masse!) slik at yngelen kan gjemme seg der, vil det alltid overleve en hel haug med yngel.
Bestanden min med guppy har økt fra 4 til en hel haug på noen få måneder, uten at jeg noen gang har gjort noe for å redde yngelen. Hunnene føder i akvariet, og yngelen stikker seg vekk i plantene. Jeg må stadig vekk gi bort guppyer, men de blir bare fler og fler likevel
Å bruke fødekasse er svært stressende for hunnen, hun får naturlig nok panikk av å være innestengt i en slik liten boks. Dette kan resultere i både for tidlig fødsel og dødfødte unger, i verste fall.
Flyteplanter får du kjøpt for en billig penge i annonseforumet her på AF. Du kan bruke for eksempel Hornblad-planter, de har ikke røtter, og skal bare flyte i en stor klase i overflaten. Det er en svært hurtigvoksende plante, og den vil snart dekke hele akvariet om du ikke passer på å luke litt i blant Men jo mer planter, jo flere yngel klarer seg.
Etter noen uker vil du se stadig flere guppyer i mange ulike størrelser dukke opp i akvariet ditt Når yngelen har vokst litt over "munnfull-størrelse" så våger de seg mer frem ved fòringstid, og da ser du tydelig hvor mange det er