Hei
Jeg har en hel haug med dolkestikkstetra (bleeding heart), to munnrugere (hunn og hann), to ancistruser, og en L-malle (Peccoltia Vitatta).
Sjefene har lenge vært tetraene, i og med at de er 8 stykker, så de har blitt store og kraftige, og jeg mistenker det for å være 6 hanner og 2 hunner, så kampen om kvinnfolka er stor. Men alle er store og flotte (praktindivider). Så kom Ciklideparet i akvariet, og nå er det de som er sjefene, noe som er naturlig i og med at de er størst.
Men når det kommer til spørsmålet mitt, så lurer jeg på hvordan L-mallen min kan forsvare seg. Jeg kan ikke se noen pigger på kinnene, og den har ikke fått barter ennå (i tilfelle det er en hann), og det eneste jeg kan se, er to pigglignende greier på "sugerøret". Den er bare et par-tre cm lang, og har alltid vært rolig og behersket, men i det siste har den tatt over bunnen av akvariet... Den er sjefen der, og jager vekk de som kommer for nær. Hvis jeg slipper algetabeletter (tetra pleco-fór) så legger den seg over tabeletten, og beskytter den eller suger på den, og når andre kommer (tetraer eller ciklider blir de kjeppjaget.
Spørsmål: Hva er egentlig de andre fiskene så redde for? Hvorfor stikker de av? De er jo mye større enn ham/hun...
Liker å se at mallen har bein i nesa, men er bare nysgjerrig på hva de andre frykter...