Fiske bebiser
Jeg har fått bebier på en fisk, og den fødet de ute i akvariumet.
Også har jeg en fødekasse som jeg har fanget de oppi , så nå har jeg 6 små søte fisker oppi der, og det er sikkert flere ute i akvariumet.
Men jeg lurer på tid jeg kan sleppe dem oppi, og det med mat osv, bør jeg bytte vann til dem av og til .
1) kan det være lurt hvist jeg hvet at fisken er gravid , at jeg tar den oppi fødekassen over natten (så føder den på natten) Så tar jeg den ut igjen på morran?
2) Men spiser ikke moren dem da ?
NB: den som har fått bebiser er en platy (tror jeg da)
Også har jeg en fødekasse som jeg har fanget de oppi , så nå har jeg 6 små søte fisker oppi der, og det er sikkert flere ute i akvariumet.
Men jeg lurer på tid jeg kan sleppe dem oppi, og det med mat osv, bør jeg bytte vann til dem av og til .
1) kan det være lurt hvist jeg hvet at fisken er gravid , at jeg tar den oppi fødekassen over natten (så føder den på natten) Så tar jeg den ut igjen på morran?
2) Men spiser ikke moren dem da ?
NB: den som har fått bebiser er en platy (tror jeg da)
Postet 28.01.07 kl 12:21
Endret: 28.01.07 kl 12:37
Benedicte0Jeg har fått bebier på en fisk, og den fødet de ute i akvariumet. Også har jeg en fødekasse som jeg har fanget de oppi , så nå har jeg 6 små søte fisker oppi der, og det er sikkert flere ute i akvariumet. Men jeg lurer på tid jeg kan sleppe dem oppi, og det med mat osv, bør jeg bytte vann til dem av og til . 1) kan det være lurt hvist jeg hvet at fisken er gravid , at jeg tar den oppi fødekassen over natten (så føder den på natten) Så tar jeg den ut igjen på morran? [b]Det kan være lurt ja, men da må du ta den ut igjen så fort som mulig![/b] 2) Men spiser ikke moren dem da ? [b]Hvis du ikke er rask nok, JA. Men det er bedre enn at alle kan spise dem![/b] NB: den som har fått bebiser er en platy :) (tror jeg da)
Les svar over
Postet 28.01.07 kl 12:39
=D
Hei og gratulerer med bebiser, alltid gøy!
Har du masse planter i akvariet ditt? Det er alltid smart, da kan yngelen gjemme seg mellom planetene så de ikke blir spist av andre fisker. Så kan du prøve å fange yngelen og putte de i ett fødekar.
Ikke så lurt å putte gravid fisk i fødekar, de blir stresset og kan dø. Bedre at de føder *naturlig* ute i akvariet, så plukker du yngel etterpå.
Gi yngelen knust flakfor, litt og fler ganger om dagen. Ha gjerne en flyteplante i fødekaret.
De kan puttes tilbake i akvariet når de er så store at de ikke passer i munnen på de andre fiskene du har.
Har du masse planter i akvariet ditt? Det er alltid smart, da kan yngelen gjemme seg mellom planetene så de ikke blir spist av andre fisker. Så kan du prøve å fange yngelen og putte de i ett fødekar.
Ikke så lurt å putte gravid fisk i fødekar, de blir stresset og kan dø. Bedre at de føder *naturlig* ute i akvariet, så plukker du yngel etterpå.
Gi yngelen knust flakfor, litt og fler ganger om dagen. Ha gjerne en flyteplante i fødekaret.
De kan puttes tilbake i akvariet når de er så store at de ikke passer i munnen på de andre fiskene du har.
Postet 28.01.07 kl 12:49
Med andre ord, forskjellige meninger...
Ja, det er det.
Du bestemmer!
Du bestemmer!
Postet 28.01.07 kl 12:53
Takk
Takk for svaret (også du over , janern ) Jeg har lagt oppi en flytende plante , også har jeg en del planter og en "rot" i avkvariet som ynglene er i
Postet 29.01.07 kl 16:27