Hva skjer med praktobia :O
I går døde den FJERDE praktbotia'n min
Ene øyeblikket ser de friske og opplagte ut.. Senere så er de helt slappe..
Snakka med en kamerat som har drevet med fisk sia han var liten..
Han sier at det kan være en indre sykdom som kommer fra der de ble sendt fra.. Siden det er KUN Praktboita'ne som har dødd.. Og ikke de ANDRE fiskene i akvariumet..
Har en siste praktbotia nå..
Var redd for at den ikke spiste nok, men kjøpte røde mygglarver som jeg ga fiskene i dag.. Praktbotia'n min var litt forsiktig.. Men kom fram å spiste litt etterhvert..
Hva tror dere er feil med dem?
Ene øyeblikket ser de friske og opplagte ut.. Senere så er de helt slappe..
Snakka med en kamerat som har drevet med fisk sia han var liten..
Han sier at det kan være en indre sykdom som kommer fra der de ble sendt fra.. Siden det er KUN Praktboita'ne som har dødd.. Og ikke de ANDRE fiskene i akvariumet..
Har en siste praktbotia nå..
Var redd for at den ikke spiste nok, men kjøpte røde mygglarver som jeg ga fiskene i dag.. Praktbotia'n min var litt forsiktig.. Men kom fram å spiste litt etterhvert..
Hva tror dere er feil med dem?
Postet 30.01.07 kl 12:42
Postet 30.01.07 kl 12:44
Siden det ikke er noen form for symptomer på forhånd, er det desverre ikke mulig å si hva det er som tar livet av fiskene.
Om det var innvendige greier (bakterier\ parasitter), ville fisken oftest gradvis blitt sykere, og ikke død over natta.
Det hele er ett lite mysterium. Kontroller at vannverdiene er som de skal være, og gjør ditt ytterste for at fiskene skal ha det trygt og godt Noe mer tror jeg ikke du kan gjøre
Om det var innvendige greier (bakterier\ parasitter), ville fisken oftest gradvis blitt sykere, og ikke død over natta.
Det hele er ett lite mysterium. Kontroller at vannverdiene er som de skal være, og gjør ditt ytterste for at fiskene skal ha det trygt og godt Noe mer tror jeg ikke du kan gjøre
Postet 30.01.07 kl 12:53
Postet 30.01.07 kl 14:34
Var å snakka med dem i dyrebutikken i dag..
Brått nå ETTER jeg har mista så mange Praktbotia'er..
Så sier dem at jeg må ha litt salt oppi vannet.. Fordi Praktbotiaer får så lett sykdommer..
Og det sier dem først nå!!
Også får jeg bare EN praktbotia tilbake..
Fordi jeg ikke hadde med de andre som døde..
Hvem i all verden tar vare på døde fisker i en uke? :P hehe
Så nå mista jeg en del penger..
En praktbotia koster 75 kroner..
Brått nå ETTER jeg har mista så mange Praktbotia'er..
Så sier dem at jeg må ha litt salt oppi vannet.. Fordi Praktbotiaer får så lett sykdommer..
Og det sier dem først nå!!
Også får jeg bare EN praktbotia tilbake..
Fordi jeg ikke hadde med de andre som døde..
Hvem i all verden tar vare på døde fisker i en uke? :P hehe
Så nå mista jeg en del penger..
En praktbotia koster 75 kroner..
Postet 30.01.07 kl 20:15
TakkieVar å snakka med dem i dyrebutikken i dag.. Brått nå ETTER jeg har mista så mange Praktbotia'er.. Så sier dem at jeg må ha litt salt oppi vannet.. Fordi Praktbotiaer får så lett sykdommer.. Og det sier dem først nå!! Også får jeg bare EN praktbotia tilbake.. Fordi jeg ikke hadde med de andre som døde.. Hvem i all verden tar vare på døde fisker i en uke? :P hehe Så nå mista jeg en del penger.. En praktbotia koster 75 kroner..
Men med salt så kan du risikere å ta livet av endel andre fisk du har i karet, bla corydoras er veldig følsome for salt. Har du hatt mange botiaer på en og samme tid? De er veldig selskaps syke og visst du har et par og den ene dør, så følger den andre som regel rett etter.
Jeg har hatt praktbotia i mange år uten problemer. Eller dvs utenom det paret som vandret til fiske himmelen for noen år siden, den ene først og den andre av kjedsomhet/savn e.l. Det står faktisk i et av akvarie leksikonenen om praktbotia som dør av savn/kjedsomhet e.l. Men det er ikke den eneste fisken som gjør det, det gjør bla mange sommerfugl ciklide par også.
Men salt skal du altså ikke bruke etter min mening.
Postet 30.01.07 kl 20:32
Praktbotia er en ferskvannsfisk, og trenger derfor ikke salt i vannet i det hele tatt.
Har ikke mistet en eneste praktbotia i min karriære som akvarist, og heller ikke brukt salt hos disse. Syke, det har de heller ikke vært
Infoen om at praktbotia er fisk som lett blir syke, er en sannhet som ikke er like sann hver dag.... Fiskene er mer utsatt en f.eks maller, med tanke på parasitter. Men det er de ikke alene om.
Imidlertid er praktbotia meget sensitiv for mange av medisinene som er på markedet, og mange mister derfor først disse når de behandler.
Derfor er det mange som tror at de har mistet fiskene for at de var så syke... De ble dødssyke, av behandlingen, ikke noe annet ;p
Så jeg vil råde deg til å ta dette rådet om salting, med en klype salt
Har ikke mistet en eneste praktbotia i min karriære som akvarist, og heller ikke brukt salt hos disse. Syke, det har de heller ikke vært
Infoen om at praktbotia er fisk som lett blir syke, er en sannhet som ikke er like sann hver dag.... Fiskene er mer utsatt en f.eks maller, med tanke på parasitter. Men det er de ikke alene om.
Imidlertid er praktbotia meget sensitiv for mange av medisinene som er på markedet, og mange mister derfor først disse når de behandler.
Derfor er det mange som tror at de har mistet fiskene for at de var så syke... De ble dødssyke, av behandlingen, ikke noe annet ;p
Så jeg vil råde deg til å ta dette rådet om salting, med en klype salt
Postet 30.01.07 kl 20:51
Har hatt Praktbotia tilsammen i 15år. dette er etter min mening veldig hardføre fisk. Vær obs på at praktbotiaen liker varmt vann fra 25+.
Har ellers lett for å få prikksyke ved flytting. Pleier selv alltid å ha botia i karantene etter kjøp.
syntes dette er livlige og flotte fisker som gjør mye av seg.
Har ellers lett for å få prikksyke ved flytting. Pleier selv alltid å ha botia i karantene etter kjøp.
syntes dette er livlige og flotte fisker som gjør mye av seg.
Postet 04.02.07 kl 21:57
Har også stort sett gode erfaringer med praktbotia. Mine har fått prikker ganske lett, men har tålt medisineringen bra, og har ikke mistet noen i denne sammenheng.
Men, det som er rart hos meg, er at jeg aldri har fått til å ha mer enn to sammen...
Jeg hadde lenge et par, men de ble late etterhvert, og åt kun den maten de ble servert, noe som resulterte i en haug med snegler. Gikk da i anskaffelse av to til, men etter et par uker så var to døde. En av de gamle, og en av de nye.
Kjøpte inn en til, men også denne døde.
Nå har jeg hatt de to gjenlevende lenge, og de stortrives oppi der.
Men, det som er rart hos meg, er at jeg aldri har fått til å ha mer enn to sammen...
Jeg hadde lenge et par, men de ble late etterhvert, og åt kun den maten de ble servert, noe som resulterte i en haug med snegler. Gikk da i anskaffelse av to til, men etter et par uker så var to døde. En av de gamle, og en av de nye.
Kjøpte inn en til, men også denne døde.
Nå har jeg hatt de to gjenlevende lenge, og de stortrives oppi der.
Postet 04.02.07 kl 22:19