Nytt kar...nye fisk!! Ohoi så gøy! Noen gode råd takk :)

Da er 240 literen i hus! Helt vanvittig morro,hvertfall for meg som hittil kun har hatt max 100 liter!

Jeg bruker innkjøringstiden på å finne ut hvilke fisker jeg vil ha,og har lyst til å prøve helt nye typer. Har noen spørsmål ang dette.
Jeg har alltid hatt ancistrus sp. tidligere men kunne tenkt meg en annen malle, noen forslag?

Jeg har en bok om akvariefisker men noen av infoen der er ikke lik infoen her på akvaforum når det kommer til ph,tempratur og lynne derfor så spørr jeg likegreit om disse fiskene kan gå ilag:

-kileflekkrasbora (stim på 10)
-palettcicklide (1par)
-perlegurami (1par)
-pakistanbotia (5-6 stk)
-sherrybarbe (2 par)
....og ett par maller/pleco som jeg gjerne vil ha forslag på

Vil tro at dette ikke blir overfylt,er litt usikker enda på hvor mange jeg kan ha

en ting til,vannet ble grått og uklart ca 6 timer etter at jeg fylte det opp,kan det være av sanden? Var klart like etter fylling..

Den samansetjinga burde gå fint den! For min del ville eg kutta ut palettane og bytt ut med endå eit par gurami av ein eller annan slag, sidan resten av fisken er asiatisk. Då vil du kunne prioritere utelukkande asiatisk fisk og lage ein biotop av det. Trur nok eg ville gått for ei anna botiatype òg, sidan pakistanbotiaen kan verte noko aggressiv og lage kvalm for resten av fiskane du har, særskilt guramien.

Sidan barber er stimfisk bør du setje dei saman som stim i staden for par. Trur likevel eg ville gått for ein av stimfisktypane og heller hatt litt fleire av dei.

Med denne type fisk skal du helst ha litt fart i vatnet og då vil du kunne gje greie høve for sewellia lineolata. Ikkje ei malle det, men i familie med botiaen. Går likevel ofte som malle då den ser ut som ei. Fantastisk flott krabat som er super effektiv til å halde rutene reine. I tillegg kan du leggje til 3-5 SAE, så held du plantene reine òg.
takk for svar, Jeg har hatt pakistanbotia før og synes de var så morsomme,de jeg hadde var ikke agressive i det hele tatt men det er nok forskjell fra fisk til fisk. Tenkte ikke over at fiskesammensettingen min,utenom palettene,ble asiatisk Følger ikke såååå godt med på hvor de kommer ifra Men det var ingen dum ide,takker og bukker! Får se hva det blir til.

Den mallen,er den kostbar?
Sewellia Lineolata er ikkje spesielt kostbar det eg har sett. Litt avhengig av forretning ligg dei mellom 40kr og 75kr pr. stk. Ein nydeleg skapning i alle fall!

Har ikkje mykje erfaring med pakistanbotia sjølv, mest med praktbotia, og då erfarte eg at praktbotiaen i alle fall var rolegare. Om du er nøgd med pakistanbotiaen og gjerne vil ha den må du sjølvsagt ha den med! Aldri kjedeleg i eit kar med botia. Desutan vil sansynlegvis aktivitetsnivået til ein botia halde stimfisk i stramme rekkjer og du vil få ein knallfin stim.
Gløymte forresten å gratulere med nytt kar!
Grattis med nytt kar

Ville bare nevne at en stim med 10 kileflekker er litt stusslig, jeg har selv 15-20 i en 150L, og vil her etterhvert skaffe i alle fall 20 til. Jeg syntes en stim bør være en stim
Kileflekkene foretrekker forresten relativt kaldt vann, selv kjører jeg med 21-22`C, og har her en trivsel blandt fiskene som jeg ikke tidligere kan si å ha sett
ja jeg fant også ut av det så regner med at jeg ihvertfall kjøper 20stk som en start

teller litt på knappene om jeg skal kun ha asiatisk eller ikke..er så mye fint fra sør amerika også!!

Kunne tenkt meg en skikkelig fin malle,litt alla ancistrus. Noen forslag Frank?
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap