Gullfisk med rare prikker på gjellelokkene

Gullfiskene mine har fått sånne hvite prikker som ligner på ''bobleprikker'' på gjellene sine? hva kan dette være?

Det kan være tegn på at fiskene begynner å kjønnsmodnes. De jeg hadde fikk masse "kviser" på hodet når de ble kjønnsmodne, disse forsvant etterhvert.

Det kan også være sykdom, men da hørtes det litt rart ut at det kun var på hodet dette fenomenet hadde oppstått

Hvor store er fiskene? Ca alder?
hehe nå sitter jeg og leser da.
tror det kan være ichthyophthirius multifillis (tror dere skjønte like mye som meg)

men d er hvertfall vita prickskjukan (sorry jeg prater svensk men svensk bok jeg leser i)
kan bli 1,5 mm store og syns synlig med det blotte øyet tydelig på fiskehuden.

hvertfall dødelig, det står at ectopour og costapour skal hjelpe.

alt fra sera det jeg leser av er fra sera rådgivare (og heter): friska fiskar- hur opnår man det?
Hann fisken får slike når den er gyteklar. Dette er godt illustrert i norsk akvarie og hagedam leksikon.
Hvitprikk (den parasitten du skriver om) angriper først og fremst finner, og deretter selve fisken. Hodet er ett av de områdene parasitten skjelden angriper, det er derfor jeg er såpass sikker på at det ikke er denne

Medisinene du nevner kan ikke måle seg med eSHa Exit som kur, dersom det var behov for å medisinere. Begge dreper mer bakteriekultur enn hva godt er, noe eSHa ikke gjør
hei
hva burde jeg gjøre da? fikk de i nov, vet ikke hvor gamle de er
Frank Angell
Hvitprikk (den parasitten du skriver om) angriper først og fremst finner, og deretter selve fisken. Hodet er ett av de områdene parasitten skjelden angriper, det er derfor jeg er såpass sikker på at det ikke er denne ;) Medisinene du nevner kan ikke måle seg med [URLBLOCK1] som kur, dersom det var behov for å medisinere. Begge dreper mer bakteriekultur enn hva godt er, noe eSHa ikke gjør ;)

det eSHa går d for det meste parasitter??
Siden det etter alt å bedømme ikke er parasitter, men hormonelt, dette her. Det er derfor ikke verken behov, eller vits, å gjøre noe med dette.

Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap