corydoras

Jeg har tenkt å starte et akvarium på 125l. Jeg tenkte å ha
Corydoras aeneus og corydoras panda, og lurer på hvor mange jeg burde ha av hver type.
Du bør ha minimum 5-6 stk av hver Cory, gjerne fler... det er det lommeboka og størrelsen på karet som betemmer. Coryer liker å være i grupper og vil ikke trives hvis de er færre.

Forøvrig bør du ta en titt i fiskedatabasen eller søke etter corydoras her på AF. Da finner du masse bra informasjon om hvordan du best skal Coyene til å trives i karet ditt... Og sett gjerne inn noen bilder av fiskene dine også, det er alltid populært
Corydoras bør du ha minst 6 av hver art. De liker seg aller best i selskap av sine egne. Velg heller en art enn to ulike, og øk heller størrelsen på gruppen i den arten du velger.

Før du velger Corydoras, bør du tenke ut hva slags annen fisk du skal ha i akvariet (om du skal ha noen) ettersom dette bestemmer hvilken temperatur du vil ha i akvariet.
Det er stor forskjell på hvilken temperatur enkelte Corydoras trives best i og overlever i over tid. Men felles for dem er at de egentlig ikke er spesielt varmekjære, de fleste av dem.

Corydoras panda er en art som bør holdes mellom 20 og 25 C. Ikke over 25 C helst, for blir det for varmt, vil de over tid rett og slett bare "visne bort" og dø. Det blir færre og færre av dem, til slutt ingen.

Corydoras sterbai er en art som ikke bare trives i varmere vann, den lever utmerket med det i årevis. Den er derfor et godt valg i akvarier med varmekjære fisk som f.eks. diskus og scalare.

C. aeneus er en art som trives i det meste, men jeg ville holdt tempen under 26 C på dem.
C. adolfoi trives i 26 C, samme med en del andre lignende arter fra samme distrikt.

C. davidsandsi er anbefalt å ha innen samme temperaturområde som C. panda.
corydas
hei mona
hva temperatur trives den corydas flekket best under da? har 26 grader i det akvariet. har et 60 liter akvarie og. det har jeg tenkt og skifte ut lavagrusen med fin sand. ha noen sånne oppi der og. der er temperaturen 22grader. hvor mange kan jeg ha oppi der da?

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap