Corydoras

Hvor mange Corydoras kan man ha i et 110 liters akvarium med målene
lenge: 81cm bredde: 35cm? (Jeg tenkte å ha Panda-pansermalle og metallpansermalle).
Det kommer an på hvor mange andre fisk du har tenkt å ha i samme akvariet. Det er jo også totalbelastningen det går på, ikke bare hvor mange man fysisk klarer å true inn på et bestemt antall kvadratcentimeter

Jeg har noen 98 litere med omtrent samme bunnareal-mål som ditt; 80 x 35 cm.
Men disse akvariene er det kun Corydoras i, ingen annen fisk. Belastning fra andre fisk trenger jeg derfor ikke ta med i beregningen. Jeg har fra 8 til 20 Corydoras i akvariene med det bunnarealet.
Det karet som det er bare 8 i, er store Corydoras, så de trenger plassen selv. Synes ikke jeg kan ha flere Corydoras i det karet, siden dette er en stor art.
Fiskene jeg har tenkt å ha i er: 3 ancistrus, 6 Black Molly, ca. 8 fantomtetra og kanskje noen få sommerfuglciklider.
Jeg synes alltid det er skikkelig vrient å skulle si noe bastant om antall fisk i et akvarium. Jeg tror ikke det går an, som oftest.

Selv bruker jeg øynene og sunn fornuft, og ser hvor mange jeg maks kan/bør ha i. Men nå er min personlige smak slik at jeg liker akvarier som ikke er særlig tett befolket, det skal liksom ikke være fisk i hver eneste krik og krok av karet. Det blir masete, synes jeg. Ikke bare for meg å se på, men sannsynligvis for fiskene også...

Det er fint når man ser inn i et akvarium, og faktisk må lete litt for å få øye på fiskene Da er de ikke for mange, og det er plass og innredning til at de kan forsvinne og gjemme seg om de ønsker det.

Men i ditt tilfelle så ville jeg kanskje dristet meg til å foreslå at du startet med en gruppe på 6 eller 8 Corydoras.
Det er bedre å kjøpe alle av samme art, slik at de kan holde sammen med "sine egne", enn å ha "litt av hvert". Corydorasene selv vet nemlig forskjellen

Sørg også for at fòret du gir til de andre fiskene dine, kommer ned på bunnen også slik at Corydorasene får like mye mat som alle andre. En lei oppfatning mange mennesker har er at Corydorasene liksom bare skal være "bånnfisk" og renovasjonsarbeidere, som tvinges til å leve på smuler og rester etter andre.

Det er ikke å leve. Det er å overleve.

Hva burde jeg helst fore med?
Jeg gir mine rekepellets, diskusbits, reker / rekemix, røde mygglarver etc. De andre fiskene vil selvsagt spise av det de også, men gir så bunnfiskene også får, evt fòrer dem når lyset er av.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap