Hva feiler det fisken min? Stygt sår og utstående øye

Inaktiv bruker
Er det noen som kan fortelle meg hva som feiler fisken min? Hva er sårene den har? Og det ene øyet er veldig utstående... Er de andre fiskene mine i fare?
Oi... Den så stakkarslig ut :-S Hvordan oppfører fisken seg? Hvilke vannverdier har du? Har den sloss med andre fisker?
Utstående øyne kan være mye forskjellig, men kan i allefall tyde på urent vann. Gjør i allefall daglige vannbytter (1/2-1/3 bytte.) en stund.
Les sykdomsartikkelen, se om du kjenner igjen noen symptomer!
Inaktiv bruker
st3ff3n
Oi... Den så stakkarslig ut :-S Hvordan oppfører fisken seg? Hvilke vannverdier har du? Har den sloss med andre fisker? Utstående øyne kan være mye forskjellig, men kan i allefall tyde på urent vann. Gjør i allefall daglige vannbytter (1/2-1/3 bytte.) en stund. Les sykdomsartikkelen, se om du kjenner igjen noen symptomer!

Den oppfører seg som normalt. Det startet med et lite sår bak også kom resten bare i løpet av to døgn. Ingen fisk som er slem med den.....
Har hadt en periode med nitritt og hadt mye vannbytte, men vannet er friskt nå. Ingen andre fisk som har noe sår. Og alle ser ut til og trives....
Har lest om de forskjellige sykdommene, men greier ikke kategorisere den til noen spesiell.... hmmm....
Inaktiv bruker
Kesol
hva slags fisk er det?

Det er en dverggurami...
Med så store skader ville jeg latt fisken få slippe. Uansett om du vet årsaken , eller ikke.
De utstående øynene er mest sannsynlig et tegn på at den er temmelig stressa. Slik jeg oppfatter det, så er utstående øyne nødvendigvis ikke et symptom på en lidelse. Jeg tolker det mer som et sekundært symptom...
Inaktiv bruker
Aggi
Med så store skader ville jeg latt fisken få slippe. Uansett om du vet årsaken , eller ikke. De utstående øynene er mest sannsynlig et tegn på at den er temmelig stressa. Slik jeg oppfatter det, så er utstående øyne nødvendigvis ikke et symptom på en lidelse. Jeg tolker det mer som et sekundært symptom...

Ja jeg lot den slippe og lide, tok livet av den tidligerre i kveld....
Prøver å finne ut hva som feilte den for å vite om det eventuelt kan være noe smittsomt slik at jeg kan forhindre at de andre fiskene mine blir syke.
Siden dette har utviklet seg over bare to døgn, så tror jeg at jeg ville prøvd å ta noen gode vannbytter i løpet av de nermeste dagene... Jeg har ikke opplevd lignende selv, men antar at slikt kan ha flere årsaker (bakterier/parasitter? Eller begge deler?).
Er du forresten sikker på at det ikke er noen nattaktive fiske som har gnagd på den?
Fyll ut akvarieprofilen din, slik at det blir lettere å hjelpe deg neste gang noe oppstår
Inaktiv bruker
Aggi
Siden dette har utviklet seg over bare to døgn, så tror jeg at jeg ville prøvd å ta noen gode vannbytter i løpet av de nermeste dagene... Jeg har ikke opplevd lignende selv, men antar at slikt kan ha flere årsaker (bakterier/parasitter? Eller begge deler?). Er du forresten sikker på at det ikke er noen nattaktive fiske som har gnagd på den? Fyll ut akvarieprofilen din, slik at det blir lettere å hjelpe deg neste gang noe oppstår ;)

Ja det kan jo kanskje være det. Scalarene mine hadde jo nettopp lagt egg å da var de ganske hissig... (men de er oppspist nå...).
Skal bytte vann i noen dager.
Skal prøve å få fylt den ut så snart som mulig.
Ved første øyekast, ser dette ut som rene bittskader. Disse kan ha oppstått nattetid, fra scalarenes side. Sårene kan ha blitt infisert med bakterier, og dermed vokst etter at de oppsto.

Det kan også dreie seg om nacty sykdommer. Tub kan gi slike sår, men skjeldent så fort, uten andre symptomer.
DGIV (Dwarf gourami iridovirus) kan også gi sår, men fiskene blir generelt mer apatiske når de rammes av dette, og spiser ikke\ lite. Ved obduksjon kan en se forstørret milt.

Siden ingen av de mest vanlige, men også mest dødelige, sykdommene passer helt med din beskrivelse, er jeg ganske sikker på at dette må dreie seg om skader som infiseres med bakterier.
Slike sår har jeg og hatt på mine dverger flere ganger og det viste seg da at det var hannen som jaget og bet hunnen på natterstid, så jeg vil mene at din også har blitt bitt.
Og eggvoktende scalarer er ingen man yper mot.
Inaktiv bruker
Sissel
Slike sår har jeg og hatt på mine dverger flere ganger og det viste seg da at det var hannen som jaget og bet hunnen på natterstid, så jeg vil mene at din også har blitt bitt. Og eggvoktende scalarer er ingen man yper mot. :-)

Ja kanskje d er det. Tusen takk for svar.
Inaktiv bruker
Frank Angell
Ved første øyekast, ser dette ut som rene bittskader. Disse kan ha oppstått nattetid, fra scalarenes side. Sårene kan ha blitt infisert med bakterier, og dermed vokst etter at de oppsto. Det kan også dreie seg om nacty sykdommer. Tub kan gi slike sår, men skjeldent så fort, uten andre symptomer. DGIV (Dwarf gourami iridovirus) kan også gi sår, men fiskene blir generelt mer apatiske når de rammes av dette, og spiser ikke\ lite. Ved obduksjon kan en se forstørret milt. Siden ingen av de mest vanlige, men også mest dødelige, sykdommene passer helt med din beskrivelse, er jeg ganske sikker på at dette må dreie seg om skader som infiseres med bakterier.

Tusen takk for hjelp og svar.
vintersår
hei dette ser ut som vintersår,"ferskvannsvibriose" det er stress relatert,men kan vere en indikator på at noe er i gjerde i akvariet ditt mht sykdommer,sjekk vannkvaliteten nøye,temperatur og pass på de andrefiskende dine,kan være "smittsomt" dvs at de andre kan utvikle lign syptomer og være stressa....
Ferskvannsvibriose?? Har hørt uttrykket vibriose i forbindelse med oppdrettsnæringa, men aldri i akvariesammenheng.
Gidder du å fortelle litt mer om hva dette egentlig dreier seg om, Thor Even?
vibriose /vintersår
hei, jo skal prøve å forklare hva det er, har gått fiskeriteknisk skole her i Ålesund, og har vert utplassert noen ganger ved oppdrettsannlegg:

Vibriose er en stress relatert sykdom, som ofte oppstår i merder hvor fisken står fortett eller blir stressa av andre ytre påkjenninger feks ved virus utbrudd,sykdom eller temperatur osv,..

Det som skjer er at fisken får tegn til små runde sår på kroppen ,og som lett gir videre infeksjoner og svekkelse av fiskens imunforsvar,..
og har høy dødlighet blant småfisk/Yngel

Vintersår er en bakteriesykdom og har gitt laksenæringen tildels store tap.

Nå rapporteres det om økende tendens i settefiskanlegg/tankanlegg.

Forskningsresultater tyder på at innblanding av sjøvann er en av årsakene.

Vintersårbakterien(vibriose) Moritella viscosa trives godt ved lave temperaturer i sjøvann.Men det har oppstått funn også i ferkvann eller hvor det har vert innblandet salt i vannet

- Det foreligger dessverre ingen meldeplikt for denne sykdommen, så det er ikke mulig å si noe konkret om hvor stort problemet er.

Det er krav om UV-behandling av alt sjøvann som blir tatt inn i settefiskanlegg, for å redusere nivået av bakterier i vannet, men behandling er sannsynligvis ikke effektiv nok.

Bakterien som gir vintersår har sannsynligvis større overlevelsesevne mot UV-stråling enn andre bakterier som naturlig finnes i sjøvann.

Behandling av fisk med vintersår foregår ved bruk at antibiotika gitt via fôret. En stor del av forbruket av antibiotika i dag skyldes vintersår.(Jfr. Veterinærinstituttets rapport om helsesituasjonen i fiskeoppdrett)

- Effekten av behandlingen er varierende, ettersom syk fisk har redusert appetitt og ikke spiser tilstrekkelig av antibiotikafôret.

har hatt selv dette I mine akvarier, spesiellt da hos karpelaks og Piraya,.men bel kvitt det etter noen vannbytte og antibiotikafor,.

vibriose 2
Wikipeda forklarer vibrose slik:

Vibriose knyttes til sykdommer på fisk som er forårsaket av Listonella (Vibrio) anguillarum - klassisk ferskvanns(varmtvann) vibriose eller Vibrio salmonicida - kaldtvannsvibriose.

På fisk gir bakterien en hemorragisk septikemi med ekstensive innvendige blødninger som fører til alvorlig anemi. Dette er alvorlige infeksjoner som angriper mange ulike fiskearter

mulig medisinering: antibiotica
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap