Kjenner noen til Corydoras Mycropsis? Trenger hjelp til dette mysteriet...
Jeg har kjøpt en stim som ble solgt under navnet Corydoras Mycropsis. Jeg finner ingen info her og jeg finner heller ingen stor hjelp andre steder på nettet.
De er små, utrolig søte og har en tydelig og svært markert lys/orange stripe over ryggen. De er mørke, med et lyst "liggende" V-mønster langs kroppen (skjønner? Den vanlige V er en stående V, mens en liggende V blir snudd 90 grader mot klokken, eller noe sånt). Ryggfinnen er helt svart, med en lys stripe helt øverst. Halen er lys/blank med noen svarte flekker øverst og nederst. Finnene forøvrig ser helt gjennomsiktige ut og er ikke noe spesielt utpregede blikkfang.
Dette er en type mikro-corydoras, og de blir ikke store. De jeg har nå, er på størrelse med små otocinkluser, omtrent. De er relativt smale og "lange" i kroppsformen. De virker veldig trygge og nysgjerrige. Stimer mye rundt, men kan også gå enkeltvis.
Jeg har søkt litt på nettet og fant en tråd på Planet Catfish der det opplyses om at Corydoras Mycropsis er et navn ("the trade name") for Corydoras Pygmaeus. Det jeg har sett av pygmaeus ligner ikke i det hele tatt.
Jeg fant en nettside om en slektsgren av corydoras som heter Aspidoras. Disse ligner noe mer, men heller ikke her fant jeg den jeg har.
Er det noen som har noen ideer om hva slags fisk dette kan være? (skulle gjerne tatt bilder, men har ikke kamera akkurat nå. Er også elendig til å ta bilder av fisk...)
Knut B.
De er små, utrolig søte og har en tydelig og svært markert lys/orange stripe over ryggen. De er mørke, med et lyst "liggende" V-mønster langs kroppen (skjønner? Den vanlige V er en stående V, mens en liggende V blir snudd 90 grader mot klokken, eller noe sånt). Ryggfinnen er helt svart, med en lys stripe helt øverst. Halen er lys/blank med noen svarte flekker øverst og nederst. Finnene forøvrig ser helt gjennomsiktige ut og er ikke noe spesielt utpregede blikkfang.
Dette er en type mikro-corydoras, og de blir ikke store. De jeg har nå, er på størrelse med små otocinkluser, omtrent. De er relativt smale og "lange" i kroppsformen. De virker veldig trygge og nysgjerrige. Stimer mye rundt, men kan også gå enkeltvis.
Jeg har søkt litt på nettet og fant en tråd på Planet Catfish der det opplyses om at Corydoras Mycropsis er et navn ("the trade name") for Corydoras Pygmaeus. Det jeg har sett av pygmaeus ligner ikke i det hele tatt.
Jeg fant en nettside om en slektsgren av corydoras som heter Aspidoras. Disse ligner noe mer, men heller ikke her fant jeg den jeg har.
Er det noen som har noen ideer om hva slags fisk dette kan være? (skulle gjerne tatt bilder, men har ikke kamera akkurat nå. Er også elendig til å ta bilder av fisk...)
Knut B.
Postet 29.04.07 kl 17:55
Endret: 29.04.07 kl 17:56
Postet 29.04.07 kl 19:32
Det er et vitenskaplig ugyldig navn, det er et salgstriks av eksportører; "Se her, vi har en art ingen andre har..."!
De ble først kalt Corydoras microps. Den du har er vel en navnevariant av dette.
Det er den samme fisken som Corydoras undulatus.
Det er imidlertid ikke sikkert at det er de du har kjøpt heller, for det kan være noe helt ukjent som eksportørene egentlig ikke visste hvordan de skulle finne id på eller kategorisere Så da shipper de det ut under "et ledig navn"
De ble først kalt Corydoras microps. Den du har er vel en navnevariant av dette.
Det er den samme fisken som Corydoras undulatus.
Det er imidlertid ikke sikkert at det er de du har kjøpt heller, for det kan være noe helt ukjent som eksportørene egentlig ikke visste hvordan de skulle finne id på eller kategorisere Så da shipper de det ut under "et ledig navn"
Postet 29.04.07 kl 19:55
Endret: 29.04.07 kl 19:58
Kan det være noe som ligner på denne kompisen?
Postet 29.04.07 kl 20:04
Postet 29.04.07 kl 20:19
Takk for infoen, begge to!
Mona: Det ser ikke ut til at det er C. Undulatus. C.U. mangler både V-mønsteret og stripen på ryggen. Mulig at det er noe med det du sier om importører og ledige navn, da....
Dyrehagen: Den du linket til, er det ikke. Jeg skal bruke litt mer tid på å kikke gjennom scleromystax-artene, men de jeg har sett på hittil, ligner ikke på de jeg har.
Mona: Det ser ikke ut til at det er C. Undulatus. C.U. mangler både V-mønsteret og stripen på ryggen. Mulig at det er noe med det du sier om importører og ledige navn, da....
Dyrehagen: Den du linket til, er det ikke. Jeg skal bruke litt mer tid på å kikke gjennom scleromystax-artene, men de jeg har sett på hittil, ligner ikke på de jeg har.
Postet 29.04.07 kl 21:42
Postet 29.04.07 kl 21:56
Liz H[URLBLOCK1]
Den ligner noe på denne, ja, men ryggfinnen er helt svart (lys øverst) og V-mønsteret er veldig regelmessig og jevnt, - slik: >>>> med lyse >'er på sidene av kroppen. I tillegg er det en klar lys (veldig lys orange) stripe over hele ryggen på fisken. Må prøve å få tatt noen bilder her snart!
Postet 29.04.07 kl 23:41
Som Mona skriver, står det på Corydorasworld at Mycropsis som regel henviser til Undulatus. Ian Fuller skriver også at Mycropsis, på et tidlig stadie var brukt om Aeneus. Det er litt artig å se hvordan salgsnavnene skifter, og blir brukt litt om hverandre. Dette er en av grunnene til at jeg synes det er tryggest å lære seg det dokumenterte arts-navnet, eventuelle c/cw nummeret. Når man finner en art i butikken som har fått hengt på seg et slags-navn, ja da er man noen ganger ganske hjelpeløs i å finne ut av hva slags fisk man egentlig har kjøpt....
Postet 30.04.07 kl 09:00
Bilde, endelig!
Som sagt, jeg er ingen kløpper til å ta akvariebilder... De blir som regel slørete og fulle av fartsstriper. Dette bildet er tatt rett etter mating og fisken ligger relativt i ro. Fargene kommer ikke helt fram på bildet, - stripen over ryggen er i perioder svært tydelig og orange-aktig.
Noen som kjenner den igjen?
Noen som kjenner den igjen?
Postet 02.05.07 kl 11:40
Når jeg ser hodeformen og nesegrevet på din fisk på bildet, så undres jeg... den var veldig spesiell rundt nesen/snuta.
C-088 ligner og har en sort flekk i ryggfinnen. De ligner på C. undulatus som nevnt før, men det er nok ikke den. C-088 har ikke noe bilde på Planetcatfish, bare Corydorasworld.
Men C-089 finnes på PCF, og faktisk... den ligner også
Det er muligens et medlem av Corydoras elegans-gruppen (altså ikke arten, men samme gruppen).
Hos C. undulatus er det kjønnsforskjell i farge/mønster på hunner og hanner. Det er derfor ikke lett med de artene som går i den samme leia der For ser man på et bilde av en hunn f.eks., og ditt bilde er av en hann, så ser de sannsynligvis ganske ulike ut...
Ta også en kikk på C-035
Jeg har dessverre ikke tid til å lete mer akkurat nå, så mine forslag er bare for å kaste ballen i en retning der du kan lete videre selv
C-088 ligner og har en sort flekk i ryggfinnen. De ligner på C. undulatus som nevnt før, men det er nok ikke den. C-088 har ikke noe bilde på Planetcatfish, bare Corydorasworld.
Men C-089 finnes på PCF, og faktisk... den ligner også
Det er muligens et medlem av Corydoras elegans-gruppen (altså ikke arten, men samme gruppen).
Hos C. undulatus er det kjønnsforskjell i farge/mønster på hunner og hanner. Det er derfor ikke lett med de artene som går i den samme leia der For ser man på et bilde av en hunn f.eks., og ditt bilde er av en hann, så ser de sannsynligvis ganske ulike ut...
Ta også en kikk på C-035
Jeg har dessverre ikke tid til å lete mer akkurat nå, så mine forslag er bare for å kaste ballen i en retning der du kan lete videre selv
Postet 02.05.07 kl 12:09
Endret: 02.05.07 kl 12:12
mona oNår jeg ser hodeformen og nesegrevet på din fisk på bildet, så undres jeg... den var veldig spesiell rundt nesen/snuta.
Kom tilbake og må fullføre setningen "undres jeg..."
Det jeg tenkte på her, var at nesepartiet på din kunne minne litt om genus Aspidoras.
Ta en kikk på Aspidoras på Planetcatfish, du som ser fisken i virkeligheten ser bedre om det ligner noe særlig i forhold.
Postet 02.05.07 kl 12:27
Aspidoras pauciradiatus
Detter en en Aspidoras pauciradiatus, jeg har selv 30 stk. gående i ett kar.
Postet 02.05.07 kl 12:44