Rensing av sandbunn

Er i ferd med og sette opp ett lite kar for Tanganykiaciklider og har støtt på ett praktisk problem. I mine andre akvarier har jeg utelukkende brukt grus som bunnsubstrat og rensing av disse akvariene synes jeg gjøres svært effektivt ved slamsuging. Men nå som bunnsubstratet blir sand i dette akvariet er jeg litt mer usikker på hvordan jeg skal gjøre denne delen av vedlikeholdet på en god måte. Jeg ser for meg at mye av sanden vil bli borte i løpet av hver eneste rengjøring, og jeg har slamsuget ved hvert annet vannbytte i de andre akvariene og med samme rutiner på dette akavariet ser jeg for meg at alle sanden ville være borte i løpet av noen få måneder. Finnes det andre måter og gjøre dette på, filter etc?
Eller må man rett og slett belage seg på og bytte sand ofte?
Jostein Fjeld Eriksen
Er i ferd med og sette opp ett lite kar for Tanganykiaciklider og har støtt på ett praktisk problem. I mine andre akvarier har jeg utelukkende brukt grus som bunnsubstrat og rensing av disse akvariene synes jeg gjøres svært effektivt ved slamsuging. Men nå som bunnsubstratet blir sand i dette akvariet er jeg litt mer usikker på hvordan jeg skal gjøre denne delen av vedlikeholdet på en god måte. Jeg ser for meg at mye av sanden vil bli borte i løpet av hver eneste rengjøring, og jeg har slamsuget ved hvert annet vannbytte i de andre akvariene og med samme rutiner på dette akavariet ser jeg for meg at alle sanden ville være borte i løpet av noen få måneder. Finnes det andre måter og gjøre dette på, filter etc? Eller må man rett og slett belage seg på og bytte sand ofte?

hejsan

Själv har jag bara finkornig grus i mina akvarium och det tycker jag är mycket enkelt att hålla rent.
Detta kommer sig att "skiten" lägger sig på toppen av sanden och då tar du helt enkelt att "stövsuger" bort det som ligger på toppen.
Man lär sig tekniken efter hand och det blir lättare och det "försvinner mindre sand för varje gång.
Ta och närma dig botten med slamsugaren sakta så ser du när den tar tag i skiten och suger det bort.
Hade tidigare lite grövre sand men har bytt i alla akvarium.
Dels för mina fiskar skall ha fin sand och dels för jag tycker det är lättare att hålla rent.

Lycka till med ditt nya akvarium!

mvh Kjell

ps
Bra val av sjö dvs Tanganyika
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap