Hva skjedde?

Inaktiv bruker
Jeg skiftet nettopp vann i akvariet mitt, slik jeg alltid har gjort det, men denne gangen så gikk to guppy og bedde SAE`ene inn i komalignende tilstand. SAE`en er ikke våkna. Sikkert daua. Hvorfor?? Hva skjedde denne gang?
Tempen sank m en grad, og alt annet er som før.
"Hvordan skifter du vann?", er det første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt.
Inaktiv bruker
Bruker hevert funksjon....lang slange, tyngdekraft ....
pirAJA
Bruker hevert funksjon....lang slange, tyngdekraft ....

Flott, men hvor mye vann skifter du ved vannbytte?
Inaktiv bruker
1/3 skifter jeg. Karret er 180liter...
Dette blir bare en teori, men...

Jeg har hørt "rykter" og sett skriverier før, om at under snøsmeltingen og vårregnet er det mye rart som begynner å flomme ned i vannreservoarene våre. Dette resulterer i at de kommunale vannverkene kvitterer med å tilsette diverse remedier for å kverke skumle organismer og bakterier i drikkevannet vårt før det sendes ut i vannledningene. For vår egen helses skyld... men kanskje ikke alt dette i vårvannet er like bra for fisk og liv i akvariene?

Har selv plutselig og uten forvarsel mistet en hel haug med røde krystallreker denne uka, etter vannbyttet på søndag. Fatter ikke hva som er skjedd, og jeg har helt kommet ut av tellingen hvor mange som har dødd siden da. Men daue reker plukkes ut hver dag nå....
Inaktiv bruker
Det hørtes ut som en meget god teori altså.

De ble bare helt parlalysert i karret, og det var bare guppy og SAE som ble rammet. Guppyen kvkna til ikke lenge etter, men SAE`en tror jeg er døde. De har ikke våkna opp enda... Og ingen av de andre fiskene ble rammet
Mona, bruker du vannforbedringsmidler?
Ble litt skremt nå...

P.S. Jeg har nå mottatt 5 literen fra Tyskland.
Det kom på 600 NOK + 190,- i tolldeklarering(men jeg bestilte jo noe annet også).

Nok en gang: Tusen takk for tipset!
Donald
Mona, bruker du vannforbedringsmidler?

Ja, jeg prøver å huske det hele tiden. Flasken står fremme ved siden av vanntønnene til mellomlagret vann.

Men en glipp skjer vel i ny og ne... og plutselig kan jeg sikkert glemme å tilsette det i en tønne eller to. Om jeg brukte det eller ikke i denne tønna med mellomlagret vann som jeg tok av til rekenes vannbytte, vet jeg ikke. Man husker ikke alltid så lett ting som gjøres halvt automatisk på rutine...."Gjorde jeg det... eller gjorde jeg det ikke?" Så må man gå tilbake og sjekke om man slo av komfyren eller hva det nå er

Når mitt nåværende lager med halvlitersflasker er tomt, skal jeg kjøpe en slik fem-liters kanne, jeg også. Hvilket merke/produsent gikk du for? (jeg bruker AquaMedic)
Jeg kjøpte den du anbefalte.
AquaMedic + Vitamine.

Men merkelig nok står det Aqualife + Vitamine på kanna, med produsentnavn AquaMedic.?
huh tilsette vannet noe
jada er så masse rart egentlig ang hva en skal gjøre å ikke gjøre..

jeg tilsetter absolutt ingenting i vannet, etter jeg slutta med å hive oppi all slags gørr mot nitrit å ph å ja hele alfabetet så er fiske død å sykdom vesentlig redusert dvs 99%

ikke mellomlagere jeg vannet (modning eller hva en skal kalle det)

tidliger fulgte jeg boka med alle slags prøver mm å fisk døde jevnlig
men for all del det er ikke sikkert dette er den rette måten men den funker for meg.. men kan umulig forestille meg at all det som puttes i karet kan være førsteklasses en må ikke glemme at fisk er tatt fra ett helt annet miljø å satt inn i ett nytt.. så noe fasit svar på hva som er best finnes ikke men at en hele tiden er opptatt av at fiskene har det bra med den ene metoden eller den andre
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap