Glemte å slå på pumpa, er det krise?
Jeg har fått en del kakdueciklide YNGEL, og når jeg skal gi de mat slår jeg av pumpa i noen secunder\minutter så det skal lande på de og ikke spre seg utover. Det er et 180 liter som jeg driver oppdrett på ancistrus også. (er ca 3 kull der).
MEN JEG GLEMTE Å SETTE PÅ PUMPA IGJEN!! Gikk sikkert 1t 1.5t?!?!
Er detta skadelig? Jeg må holde supernøye utkikk etter nitritt sant? Og bytte vann ofte? har en stor utvendig pumpe. enheim eller noe. 2226? Husker ikke!!
PANIKK!
MEN JEG GLEMTE Å SETTE PÅ PUMPA IGJEN!! Gikk sikkert 1t 1.5t?!?!
Er detta skadelig? Jeg må holde supernøye utkikk etter nitritt sant? Og bytte vann ofte? har en stor utvendig pumpe. enheim eller noe. 2226? Husker ikke!!
PANIKK!
Postet 13.06.07 kl 22:40
Endret: 14.06.07 kl 09:43
Har også glemt å slå på igjen pumpe efter vannskifte, og i lengre tid enn du gjorde. Sjekket da i noen dager efterpå hvirdan vannverdiene utviklet seg - nettopp i fall mikroorganismene i filteret tok kvelden.
De klarte seg fint, selv om jeg fikk en svak økning i NO2 et par dager efterpå, så varte dette bare en dags tid før verdiene var tilbake der de skulle ligge.
Litt oppfølgning er tingen, og et ekstra vannskifte er neppe skadelig.
De klarte seg fint, selv om jeg fikk en svak økning i NO2 et par dager efterpå, så varte dette bare en dags tid før verdiene var tilbake der de skulle ligge.
Litt oppfølgning er tingen, og et ekstra vannskifte er neppe skadelig.
Postet 13.06.07 kl 22:47
Postet 13.06.07 kl 23:08
Før en gir råd her, må jeg nesten si at tittelen på innlegget har stor betydning for antall visninger. En tittel som den som var her, svar superfort, får faktisk mange til å la være å åpne tråden....
Når det gjelder filtre og driftsstans, bør en vite hva som skjer i ett filter før en svarer.
Ett utvendig filter, med Eheim filtermasse, har 45 ganger så mye bakterier som ett gjennomsnittlig innvendig filter, pr liter filtermasse.
Dvs at det er mye mindre tid en har på seg før ting går skikkelig på trynet med ett utvendig filter, kontra ett innvendig.
Alt etter hvor hardt belastet filteret er, og hvor lenge siden siste filterrens ble utført, vil en driftsstans på mellom en og halvannen ha redusert bakteriekolonien med mellom 50 og 60%. Dette vil uten tvil medføre nitritt i vannet, siden også døde bakterier er noe som skal brytes ned.
Jeg ville derfor tatt ett daglig vannbytte, og skåret ned på fôret så godt det lar seg gjøre de neste to ukene.
Mål også No2 hyppig, annen hver dag er etter min mening ett minimum
Når det gjelder filtre og driftsstans, bør en vite hva som skjer i ett filter før en svarer.
Ett utvendig filter, med Eheim filtermasse, har 45 ganger så mye bakterier som ett gjennomsnittlig innvendig filter, pr liter filtermasse.
Dvs at det er mye mindre tid en har på seg før ting går skikkelig på trynet med ett utvendig filter, kontra ett innvendig.
Alt etter hvor hardt belastet filteret er, og hvor lenge siden siste filterrens ble utført, vil en driftsstans på mellom en og halvannen ha redusert bakteriekolonien med mellom 50 og 60%. Dette vil uten tvil medføre nitritt i vannet, siden også døde bakterier er noe som skal brytes ned.
Jeg ville derfor tatt ett daglig vannbytte, og skåret ned på fôret så godt det lar seg gjøre de neste to ukene.
Mål også No2 hyppig, annen hver dag er etter min mening ett minimum
Postet 14.06.07 kl 09:47
Frank:
Det er mulig jeg virker dum her - biologi og kjemi er ikke mine sterkeste sider... Men la oss si at vi har to like store kar. Det ene kjører med gjennomsnittlig innvendig filter, og det andre kjører med utvendig filter. Jeg vet ikke hvordan forholdet vanligvis er i filtermassemengde her, men la oss nå si at den er lik.
Hvis det utvendige filteret mister 50 % av bakteriene - vil det ikke da fortsatt ha 22,5 ganger mer bakterier enn det innvendige? Nå blir sikkert en del levende bakterier holdt opptatt med å bryte ned de døde, men likevel... For meg høres det ut som dette skulle være rått parti i favør av det utvendige filteret, men jeg har altså ikke peiling.
Hvis det utvendige filteret mister 50 % av bakteriene - vil det ikke da fortsatt ha 22,5 ganger mer bakterier enn det innvendige? Nå blir sikkert en del levende bakterier holdt opptatt med å bryte ned de døde, men likevel... For meg høres det ut som dette skulle være rått parti i favør av det utvendige filteret, men jeg har altså ikke peiling.
Postet 14.06.07 kl 10:22
Om en mister like stor % av bakteriene, noe som er teoretisk umulig på samme tidsintervall (mer bakterier=større behov for O2), vil ett utvendig filter greie seg bedre enn ett innvendig.
Grunnen er rett å slett at innvendige filtre har såpass lite bakterier, at det hele er en balansegang.
Men som sagt: ett innvendig og ett utvendig filter, vil aldri dø "likt".
Husk også at de daue bakteriene ligger der å forsøpler noe voldsomt.
Grunnen er rett å slett at innvendige filtre har såpass lite bakterier, at det hele er en balansegang.
Men som sagt: ett innvendig og ett utvendig filter, vil aldri dø "likt".
Husk også at de daue bakteriene ligger der å forsøpler noe voldsomt.
Postet 14.06.07 kl 10:47