malawi og sølvhai

Hei !har ett 325 l akvarie med malawi og noen sølvhaier i.
Lurte på om dette går sammen?
Ser ut som det er nappet litt i finnene til haiene,bør jeg flytte disse?
Inaktiv bruker
er bare og flytte haiene med en gang.
ellers dør dei rett og slett.
malawi og nen ciklider kan gå i lag,
and thats it!
Kombinasjonen er neppe heldig.

For å kunne si om det går den ene eller den andre veien, må jeg nesten spørre:
- Hvilke vannverdier har du i karet?
- Hvilket fôr benytter du?
- Hvilke malawier er det snakk om?
Inaktiv bruker
Tror ikke dette skal gå så bra. Sølvhai er en meget fredlig fisk. Det er ikke malavi. Men du kan prøve.

NB: sølvhai er ikke glad i vannverdiene malawi trenger
kh92no
Tror ikke dette skal gå så bra. Sølvhai er en meget fredlig fisk. Det er ikke malavi. Men du kan prøve. NB: sølvhai er ikke glad i vannverdiene malawi trenger

skulle tro det var sølvhai som ikke var fredelige.

de er tross alt haier da
Sølvhai er ingen hai. Navnet hai selger, og det er derfor dette benyttes på masser av fisk.
Hvorvidt sølvhai er spesielt snille eller ikke kan diskuteres. De krangler, sloss, eter yngel og småfisk - bare de blir store nok.
De jeg hadde (ca 25cm) gumlet yngel dagen lang.

Til sist; at hai, ekte hai, har ett rykte på seg som er overdrevet, er kjent for de fleste.
Hvor mange av de ca 450 artene hai, har prøvetygget mennesker? Og hvor mange av disse igjen har drept mennesker? Og hvor mange av disse få, har spist mennesker for å spise?
Det er under 1% av haiartene som er å betrakte som meget farlige - og selv disse angriper meget skjeldent

Har selv håndtert masser av småhai, av de en finner i våre farvann, mens de levde. Er jeg blitt bitt? Ikkje av annet enn katta, som ellers regnes som en snill art
hm kult alltid syntes sølvhai var fine men aldri tørt å ha fordi jeg er redd for å bli biti.

men er liksom piraja snille også da??
Forskjell på piraja og sølvhai. Førstnevnte har tenner og det ar ikke sølvhai(så vitt jeg vet).
Sølvhai er som fisker flest, jeg hadde noen store for noen år siden, og de spiste opp det de kunne svelg.
Men blandingen malawi og sølvhai, er jeg skeptisk til-bl.a totalt forskjellige vanntypper(bør de ha), og de fleste malawier er vesentlig tøffere enn noen sølvhai jeg har sett/hørt om.
Inaktiv bruker
Sølvhai/Haibrarber er utrolig fredlige. de trenger derimot mye plass.

Piraya er noe helt annet. En agresiv fisk som lever i anmazonas.
Den blir kansje gjort litt mer skummel en den er. Det er en grund til at den ikke er den enesete fiksen i elven

Inaktiv bruker
fiskeren
hm kult alltid syntes sølvhai var fine men aldri tørt å ha fordi jeg er redd for å bli biti. men er liksom piraja snille også da??

eg har hatt piraja som var snille! kunne koze med dei og alt mulig.. men det er alletide ein viss kjangs da, hadde ikkje gjort dette om dei var vilt fanga slik du sikkert tenker på. Vilt fanga fisk er noe helt annet enn fredelige oppdretta fisk.

Sølv hai kan vel kansje (på ein grovt sagt måte) sammenliges med guppy/molly/platy.. tenker da ikkje på størelse o.l men på hissigheit... Sølv haiene er rett og slett for snille. Og så har vi dette med vann verdier. Er ikkje 100% sikker, men tviler på at du finner malawi som liker dei samme verdiene som sølv haiene gjer.

Vil faktisk heller sammenligne hissige ciklider og malawi med piraja, sjølv om utfallet av et bitt av en vaksen piraja fort kan blir verre.

Men for all del, ha dei i lag om du vil, det går bra helt til den dagen det ikkje går bra..
Men er du ikkje interesert i å høre at det ikkje kommer til å gå i lengd, så bør du ikkje be om råd heller.

malawi akvarie er malawi akvarie. dei krev spesielle vann verdier o.l. bør ikkje blandes med andre arter. så enkelt og greit er vel i grunnen det
Og dess uten er rene malawi kar, som er satt opp skikkelig noe av det fineste enn kan ha Hadde helt klart gått for dette om eg var deg.

og en ting til, til fiskeren. Sølv hai er fredelige, dei "spiser" ikkje mennesker. Dei kan finne på å komme og nuppe borti enn om e stikk handa oppi, men det gjer jo andre fisk og.
Er sølvhaien derimot 40 cm så hadde eg ikkje stukket fingerene oppi, men den ha neppe gjort stor skade på fingrene om det var tilfelle.
Ikke hissige
Har 8 sølvhai på 10 cm +. De er snille og rolige, har aldri tatt el prøvd å ta andre fisker. Selv ikke de minste vi har på 1,5-2 cm (kardinaltetra og rødmunntetra). Ang om det er HAI el ikke, så ligner de jo mer på sild av utseende.

En lang periode, før jeg visste at det var Golden (malawi ciklide) jeg hadde, gikk de også i samme akvarie uten problem i det hele tatt. Hadde da to Golden og to sølvhai. (Goldene' jaga hverandre, men det var vel fordi de muligens var hanner begge to. Og der blei det iallefall ingen forbedring da de blei aleine i karet).
Inaktiv bruker
Har en sølvhai som er 13 år gammel . Aldri sett eller hørt om en så gammal akvariefisk. Den er stort sett snill, men er skvetten... har hoppa på golve noken ganger :P. Flott fisk å ha, men den blir veldig stooor! vertfall vist den blir 13 år..
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap