Forslag til fisk i "åpent" akvarie

Hva slags fisker kan gå i dette akvariet? Det er 1.80 langt og 50 dypt. Pga at det skal sees fra begge sider kan man ikke ha for mange planter så hva finnes det av fisk som kan gå i såpass åpent akvariet?
Jeg har tenkt litt på malawi av en eller annen art, men jeg vill gjerne høre om det er andre muligheter også.

Jeg fikk i oppgave av samboern og sette opp et akvarie på jobben hans.
Det er et stort åpent lokale hvor akvarie fungerer som en romdeler.

Jeg hadde et par kriterier til akvariet og det var at akvariet skal jo sees fra begge sider og de skulle på død og liv ha krigs skipet nedi der.

(er ikke selv noe fan av sånne ting i akvariet, men men.....)

Så her er bilde av akvariet tomt:

[External Image]

Og her er det nesten ferdige resultatet:

[External Image]

Det kommer litt flere planter for og skjule teknikken i kort hjørnet.

Malawi er slett ingen dum ide.
De fleste liker de, de er fargerike og blir ganske så tamme. Vil følge de som går forbi og være ivrig ved fòring
Det er bare det at jeg aner null og niks om malawi så jeg har ikke en eneste ide om hva som er bra sammensetning. Så jeg står egentlig litt fast der. Så jeg håper det er noen der ute som kanskje kan hjelpe litt på vei.

Det mangler fremdeles litt lange planter til høyre og litt flere små planter.

[External Image]

Kikk på mbunas. Mange flotte fisker! Hardføre er de også!
Kjør på.
men det krigsskipet ser da ikke så aaaltfor ille ut.
Trodde malawi og planter ikke gikk sammen jeg. Vil ikke de fleste malawiene spise opp plantene da?. Eller er det feil?(aldri hatt malawi, men det er det jeg har lært.)
Forresten fint karr
Ken Myrseth
Trodde malawi og planter ikke gikk sammen jeg. Vil ikke de fleste malawiene spise opp plantene da?. Eller er det feil.

Går helt fint, bare det ikke er finbladede planter.
Takker og bukker.
Det blir nok malawi ja, jeg kan godt se at det blir nok det flotteste og det mest riktige til dette akvariet.

Så får jeg heller lese meg litt til informasjon og så kan jeg jo alltids spørre her igjen om det blir riktig sammensetning
Men man bør vel velge planter til malawi-karet med litt omtanke, siden ikke alle planter trives i så hardt vann med såpass høy ph?

En del planter fra Asia skal visst trives i hardt vann med høy ph, har jeg lest. Andre planter fra f.eks. Sør-Amerika kan vel muligens bukke under etter en tid. Men utvalget er ganske stort fra Asia, mye lekkert

Store løkplanter fra Asia som f.eks. Crinum skal klare seg bra, samt en del Vallisneria.
mona o
Men man bør vel velge planter til malawi-karet med litt omtanke, siden ikke alle planter trives i så hardt vann med såpass høy ph? En del planter fra Asia skal visst trives i hardt vann med høy ph, har jeg lest. Andre planter fra f.eks. Sør-Amerika kan vel muligens bukke under etter en tid. Men utvalget er ganske stort fra Asia, mye lekkert:) Store [URLBLOCK1]skal klare seg bra, samt en del Vallisneria.

Wohaa jeg tror jommen jeg har hatt litt flaks, for den løkplanten der ser identisk ut med den jeg kjøpte til og skjule utstyret med.

Skal også ta en titt på de andre du nevnte. Er ute etter noen korte planter som ikke vil ta vekk for mye svømmeplass. Nå er det sånn at jeg betaler 100 kr for 5 planter, så om de ikke trives godt, men holder i 1 mnd eller 2, så betaler de for og skifte de ut.
Planter og Malawi er ikke ett så stort problem som mange skal ha det til. Har selv prøvd ut masser av planter, og det var svært få planter som fikk hard medfart.

Til dette karet, ville jeg selv valgt vallisneria av uikle arter. Noen lange, f.eks Natans eller Gigantea, og noen kortere, f.eks spiralis.
Anubias er også planter som trives generelt godt i det meste av vann\ fuktige omgivelser en kan tilby.

Men jeg må nesten kommentere en sak:
Dette ser ut som et JEBO akvaire? Dette har verdens dårligste filterløsning. Malawi er meget kravstore på vannverdier, og vil ikke kunne leve i ett kar med så dårlig filtrering av vannet.
I tillegg trives de meget godt om det er en del vannbevegelse.
Jeg kan ikke annet enn å anbefale at du skaffer ett godt utvendig filter først som sist.
Selv hadde jeg satsa hardt og brutalt, og gått for en Eheim 2180 først som sist. Denne har integrert varme, og su slipper da det skjenerende momentet.
"Desverre" er det 3 slanger (2 inn, en ut) fra filteret, men det burde være fullt mulig å skjule i alle fall deler av dette med en heftig Malawi-røys (les: steinrøys)
Hei Frank!
(Fikk av en eller annen grunn ikke med meg at det var kommet nye poster etter forrige besøk)

Det er ikke et Jebo akvarie
Dette akvariet har ikke innebygget pumpe så vi har satt på en fluval pumpe. Den skal oppgraderes til FX5, men de har sommerferie på chiklide centeret så det må vente en ukes tid til.

Problemet med 3 slanger er at det i lysarmaturet er laget 2 hull til slanger. Så 3 slanger blir vanskelig.
Jeg har enda ikke helt bestemt meg hva som skal i akvariet.

Problemet med diverse chiklider er jo at de graver, og det jeg er redd for er at de vil grave sånn at krigskipet faller ned. Det var jo liksom en av de tingene de absolutt skulle ha i akvariet
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap