Kan dette bli ok ? (sammensetning)
Setter opp atter en tank i disse dager og er frem og tilbake med hva jeg skal ha av fisk i denne.
Tankene så lang er:
5 Otto om jeg får tak i.
1 par paletter som jeg har fra før
1 par voksne, men svært små scalarer som jeg har for mange av fra før
10 eller fler corydoras pygmaeus
Evt et slag til med cory om det er plass ? eller
en liten stim med en liten tetra (ikke neon) eller et par til med ciclider evt. egyptisk munnruger.
Karet er på 112l og er 80cm langt. Vet at scalarene trenger mer plass, men disse to er så små at det vil gå fint såfremt de ikke plutselig vokser masse.
Noen som gidder å gi meg innspill ?
Tankene så lang er:
5 Otto om jeg får tak i.
1 par paletter som jeg har fra før
1 par voksne, men svært små scalarer som jeg har for mange av fra før
10 eller fler corydoras pygmaeus
Evt et slag til med cory om det er plass ? eller
en liten stim med en liten tetra (ikke neon) eller et par til med ciclider evt. egyptisk munnruger.
Karet er på 112l og er 80cm langt. Vet at scalarene trenger mer plass, men disse to er så små at det vil gå fint såfremt de ikke plutselig vokser masse.
Noen som gidder å gi meg innspill ?
Postet 21.07.07 kl 22:18
Noe av oppsettet ser greit ut Jeg ville vært meget varsom med mer enn ett par ciklider i karet, finner de ut at de skal hevde revir midt i karet, er kaoset løs - mildt sagt. For den del, kan det bli en del kaostendenser om de hevder hvert sitt revir, i hver sin ende av karet også
Jeg ville ikke hatt mer enn en gruppe coryer i ett kar med såpass liten bunnflate. Skal du ha to arter, bør du ikke ha mere enn 6-7 individer av hver av de to artene.
Antallet Ottoer ville jeg doblet. En del Ottoer dauer fort, og så sitter man igjen med 2-3-4, som er for lite. Har selv omsider lært leksa, og neste gang jeg kjøper otto, blir det 15+
Dersom du velger dette til scalarekar, blir det jo ett syd-amerikansk kar. Jeg ville da valgt en Tetra som står i stil med dette. Glødebåndstetra er noe jeg har fått sansen for.
De små, tynne, bleike strekene man ser i butikken er ikke akkurat innbydende. Men du gode tid, når disse vokser ut og belyses riktig, da er det noen grasat flotte fisk.
Er gått fra å være en kjedelig Tetra til en av mine absolutte favoritter på kort tid
Jeg ville ikke hatt mer enn en gruppe coryer i ett kar med såpass liten bunnflate. Skal du ha to arter, bør du ikke ha mere enn 6-7 individer av hver av de to artene.
Antallet Ottoer ville jeg doblet. En del Ottoer dauer fort, og så sitter man igjen med 2-3-4, som er for lite. Har selv omsider lært leksa, og neste gang jeg kjøper otto, blir det 15+
Dersom du velger dette til scalarekar, blir det jo ett syd-amerikansk kar. Jeg ville da valgt en Tetra som står i stil med dette. Glødebåndstetra er noe jeg har fått sansen for.
De små, tynne, bleike strekene man ser i butikken er ikke akkurat innbydende. Men du gode tid, når disse vokser ut og belyses riktig, da er det noen grasat flotte fisk.
Er gått fra å være en kjedelig Tetra til en av mine absolutte favoritter på kort tid
Postet 22.07.07 kl 10:23
Takk for innspill Frank.
Tror jeg lar palettene bli der de er og heller satser på ett par andre relativt greie cicklider da gitt. Palettene oppfører seg fint i 200literen og kan bare bli.
Flere Otto, den er jo grei. Vet de tåler lite når de er nye i karet.
Om jeg får tak i Otto da, det er en annen sak. Hvis ikke jeg får tak på den får det bli amanoreker og snegler som algespisere i dette karet også. Jeg vil ikke ha ancistrus her, de stjeler jo egg som fy.
Glødebåndstetra høres bra ut ! Spennende med fisk som ikke ser så lovende ut,men som blir flotte. Erfart det samme med mine gamle Odessa barber !
Klar for en tetrastim også i dette karet kjenner jeg. Hvor stor stim tror du er greit ?Alternativt skal jeg se etter rødmunnstetra tror jeg.
Scalarene mine er forøvrig helt hvite, og som sakt svært små, men kvikke og flotte. Om de plutselig skulle vokse mer får de heller selges.
Da blir det kun c. pygmaeus ja vil heller ha mange av en en få av to sorter.
Tror jeg lar palettene bli der de er og heller satser på ett par andre relativt greie cicklider da gitt. Palettene oppfører seg fint i 200literen og kan bare bli.
Flere Otto, den er jo grei. Vet de tåler lite når de er nye i karet.
Om jeg får tak i Otto da, det er en annen sak. Hvis ikke jeg får tak på den får det bli amanoreker og snegler som algespisere i dette karet også. Jeg vil ikke ha ancistrus her, de stjeler jo egg som fy.
Glødebåndstetra høres bra ut ! Spennende med fisk som ikke ser så lovende ut,men som blir flotte. Erfart det samme med mine gamle Odessa barber !
Klar for en tetrastim også i dette karet kjenner jeg. Hvor stor stim tror du er greit ?Alternativt skal jeg se etter rødmunnstetra tror jeg.
Scalarene mine er forøvrig helt hvite, og som sakt svært små, men kvikke og flotte. Om de plutselig skulle vokse mer får de heller selges.
Da blir det kun c. pygmaeus ja vil heller ha mange av en en få av to sorter.
Postet 22.07.07 kl 12:58
Postet 22.07.07 kl 13:02
Postet 24.07.07 kl 18:52
Akvariet er opppe og går og begynner å se bra ut og verdiene hjelper på.
Samme verdier som i 200literen nå med: ph 7, GH 7, NO3 på ca 10 og ikke tegn til nitirtt men den kommer nok snart.
Det blir ikke Paletter her, men sommerfuglcicklider om jeg får tak i
10-15 Otto
20-30 Glødebånd eller sort tetra
2 små scalarer som får god svømmeplass.
Samme verdier som i 200literen nå med: ph 7, GH 7, NO3 på ca 10 og ikke tegn til nitirtt men den kommer nok snart.
Det blir ikke Paletter her, men sommerfuglcicklider om jeg får tak i
10-15 Otto
20-30 Glødebånd eller sort tetra
2 små scalarer som får god svømmeplass.
Postet 28.07.07 kl 10:39
Postet 28.07.07 kl 12:59
Postet 28.07.07 kl 14:35
Postet 28.07.07 kl 14:40
Ken MyrsethOki, da har du mulig den andre typen scalarer(som jeg ikke husker navnet på), men den er vesentlig mindre enn den vanlige Pt...scalaren(husker ikke navnet på den "store"heller;). Hvor store/høye er de 3 store du har i cm??? Og hvor høye er de minste?? I ca. mål:)
De to små er 8cm fra bunn til topp inkl. de lange finnene under buken, de tre "store" er 13cm alt inkludert. Disse er fra samme søskenflokk. Altså er alle 5 små om en sammenlikner med vanlig scalare, men de tre største er også langt grovere i kroppen.
Postet 28.07.07 kl 19:34