Hvor mange fisk ?
Postet 10.08.07 kl 01:28
Nei, det finnes ingen formel for å regne ut dette som har rot i virkeligheten, dessverre.
Vurderingen av om det er for mye fisk må baseres mye på "synsing", der man tar hensyn til de enkeltes svømmebehov, atferd, avfallsopphopning , vannbytterutiner, foringsrutiner osv.
Det er oftere for mange enn for få fisker i vanlige selskapsakvarier....
Vurderingen av om det er for mye fisk må baseres mye på "synsing", der man tar hensyn til de enkeltes svømmebehov, atferd, avfallsopphopning , vannbytterutiner, foringsrutiner osv.
Det er oftere for mange enn for få fisker i vanlige selskapsakvarier....
Postet 10.08.07 kl 01:37
Om dere hadde orket å registrere akvariet i brukerprofilen, med det antall fisk dere har av de ulike artene, er det lettere å si om karet er stappfullt eller ikke
Men jeg må nesten si at med det filteret dere har i karet, bør dere være meget varsomme med å ha for hard belastning.
Jeg antar at filteret ikke er modifisert med større svamp, og jeg selv ville ikke brukt dette som eneste filter i kar over 80L (modifisert holder det til 110L).
Må bare anbefale utvendige filtre - disse koster en del, men du verden hvor mye enklere vedlikehold, hvor mye bedre vannforhold etc en oppnår da
Men jeg må nesten si at med det filteret dere har i karet, bør dere være meget varsomme med å ha for hard belastning.
Jeg antar at filteret ikke er modifisert med større svamp, og jeg selv ville ikke brukt dette som eneste filter i kar over 80L (modifisert holder det til 110L).
Må bare anbefale utvendige filtre - disse koster en del, men du verden hvor mye enklere vedlikehold, hvor mye bedre vannforhold etc en oppnår da
Postet 10.08.07 kl 11:32
Hvor mange fisk ?
Frank AngellOm dere hadde orket å registrere akvariet i brukerprofilen, med det antall fisk dere har av de ulike artene, er det lettere å si om karet er stappfullt eller ikke :) DET HAR JEG NÅ GJORT. TAKK FOR TIPSET. Men jeg må nesten si at med det filteret dere har i karet, bør dere være meget varsomme med å ha for hard belastning. Jeg antar at filteret ikke er modifisert med større svamp, og jeg selv ville ikke brukt dette som eneste filter i kar over 80L :) (modifisert holder det til 110L). HAR IKKE GJORT NOE SPESIELLT. FIKK VITE I BUTIKKEN AT EN UTV. PUMPE KUNNE SETTES INN EVT. SENERE. Må bare anbefale utvendige filtre - disse koster en del, men du verden hvor mye enklere vedlikehold, hvor mye bedre vannforhold etc en oppnår da :):)
Postet 10.08.07 kl 12:03
Jeg ville nok som eneste endring, skaffet flere coryer til karet Corryer trives best i grupper, og dette er noe man bør legge topp til.
Ellers må jeg kommentere at Plecoene desverre vokser fortere enn guttungen, og i løpet av desverre alt for kort tid ha seg ett nytt sted å bo. Har selv en tass som vokste fra 3-4cm til 30+ på halvannet år.
Den startet i en 18L (min mors), for så å vokse ut av 170L, og nå har den for lengst vokst ut av 375litern...
Ang utvendig filter; dette kan selvsagt kjøpes\ monteres når som helst. Men man bør sette dette opp før ting går galt på grunn av for lite biologisk kapasitet, det er det jeg mener
For å komme med en svært enkelt og grei illustrasjon mellom deres filter i dag, og det jeg selv ville hatt til karet:
Fluval3+ med originale svamper, har en overflate til bakterier på ca 5m2.
En Eheim 2026, har en biologisk overflate med standard filteroppsett på ca 675m2
Man måtte altså ha 135 Fluval3+ for å erstatte den biologiske kapasiteten til en 2026
Ellers må jeg kommentere at Plecoene desverre vokser fortere enn guttungen, og i løpet av desverre alt for kort tid ha seg ett nytt sted å bo. Har selv en tass som vokste fra 3-4cm til 30+ på halvannet år.
Den startet i en 18L (min mors), for så å vokse ut av 170L, og nå har den for lengst vokst ut av 375litern...
Ang utvendig filter; dette kan selvsagt kjøpes\ monteres når som helst. Men man bør sette dette opp før ting går galt på grunn av for lite biologisk kapasitet, det er det jeg mener
For å komme med en svært enkelt og grei illustrasjon mellom deres filter i dag, og det jeg selv ville hatt til karet:
Fluval3+ med originale svamper, har en overflate til bakterier på ca 5m2.
En Eheim 2026, har en biologisk overflate med standard filteroppsett på ca 675m2
Man måtte altså ha 135 Fluval3+ for å erstatte den biologiske kapasiteten til en 2026
Postet 10.08.07 kl 12:24
Frank AngellJeg ville nok som eneste endring, skaffet flere coryer til karet :) Corryer trives best i grupper, og dette er noe man bør legge topp til. DEN ER GREI, KOSELIGE SMÅTASSER. KJØPER GJERNE FLERE, MEN HVOR MANGE KAN DU ANBEFALE ? Ellers må jeg kommentere at Plecoene desverre vokser fortere enn guttungen, og i løpet av desverre alt for kort tid ha seg ett nytt sted å bo. Har selv en tass som vokste fra 3-4cm til 30+ på halvannet år. Den startet i en 18L (min mors), for så å vokse ut av 170L, og nå har den for lengst vokst ut av 375litern... I ETTERTID HAR JEG SKJØNT AT PLECO FÅR ETT PROBLEM HOS OSS !! MEN DET FÅR VI TA DA :-(( Ang utvendig filter; dette kan selvsagt kjøpes\ monteres når som helst. Men man bør sette dette opp før ting går galt på grunn av for lite biologisk kapasitet, det er det jeg mener ;) For å komme med en svært enkelt og grei illustrasjon mellom deres filter i dag, og det jeg selv ville hatt til karet: Fluval3+ med originale svamper, har en overflate til bakterier på ca 5m2. En Eheim 2026, har en biologisk overflate med standard filteroppsett på ca 675m2 :) Man måtte altså ha 135 Fluval3+ for å erstatte den biologiske kapasiteten til en 2026 :):)
FORSTÅR JEG DEG RETT NÅ SÅ BØR VI RETT OG SLETT BYTTE RIMELIG KJAPT - PGA TRIVSELEN OG PROD. AV DE "SNILLE" BAKTERIENE.
VI ER NYBEG. OG HAR VEL GJORT ALLE TENKELIGE FEIL. HAR TRODD AT ZOO-BUTIKKENE HAR MER PEILIG...
I DET MINSTE KARET HAR VI PUTTET OPPI EN DÆSJ MED BAKT. HVER DAG (PGA LITT HØY NITRITT), SAMT SKIFTET 1\3 VANN. FIKK DA BESKJED OM Å SLUTTE Å SKIFTE VANN DA JEG FJERNET ALLE BAKTERIENE VED VANNBYTTE.
HVA ER RIKTIG !!??
Postet 10.08.07 kl 12:53
En fjerner kanskje 0,5% av bakteriefloraen med å bytte ut 50% av vannet, så det er ikke noe stor greie
Å tilsette bakterier kunstig, har alt for skjelden den effekten produsenten lover. Øker man dosen til det dobbelte, har en noe effekt, men på langt nær så heftig som det loves.
Jeg ser egentlig ikke noe poeng i disse bakteriekulturene, rent vann fjerner raskere nitritt enn bakterie på flaske
Jeg ville skaffet ett skikkelig utvendig filter først som sist. Det er lite som kan måle seg med dette når det gjelder filterevne.
Ang antallet coryer: en gruppe på 7-10 er for de fleste ett minimum. Jo flere jo bedre (selvsagt innen rimelighetens grenser.)
PS: Caps Lock henger vist oppe hos deg
Å tilsette bakterier kunstig, har alt for skjelden den effekten produsenten lover. Øker man dosen til det dobbelte, har en noe effekt, men på langt nær så heftig som det loves.
Jeg ser egentlig ikke noe poeng i disse bakteriekulturene, rent vann fjerner raskere nitritt enn bakterie på flaske
Jeg ville skaffet ett skikkelig utvendig filter først som sist. Det er lite som kan måle seg med dette når det gjelder filterevne.
Ang antallet coryer: en gruppe på 7-10 er for de fleste ett minimum. Jo flere jo bedre (selvsagt innen rimelighetens grenser.)
PS: Caps Lock henger vist oppe hos deg
Postet 10.08.07 kl 15:18