Et par spørsmål om karene mine :)
Nå har jeg tre akvarium som jeg er passe fornøyd med, men det kan alltids bli bedre. Derfor vender jeg meg nå til dere for å få noen kommentarer.
Det er tre ting jeg lurer på:
1. I Juwel2, kan jeg ha et par til der? Er litt tomt føler jeg?
2. I 118 literen har jeg et par ensomme stimfisk, med tanke på resten av innbyggerne; skal de flytte ut, eller skal de få seg en stim?
3. Jeg trenger forslag til plantegjødsel. Har brukt å bytte på gjødsel ved vannbytte, ene 1. uka, andre 2. uka, men føler ikke plantene mine blir noe fine likevel.
Tusen takk for svar
Det er tre ting jeg lurer på:
1. I Juwel2, kan jeg ha et par til der? Er litt tomt føler jeg?
2. I 118 literen har jeg et par ensomme stimfisk, med tanke på resten av innbyggerne; skal de flytte ut, eller skal de få seg en stim?
3. Jeg trenger forslag til plantegjødsel. Har brukt å bytte på gjødsel ved vannbytte, ene 1. uka, andre 2. uka, men føler ikke plantene mine blir noe fine likevel.
Tusen takk for svar
Postet 12.08.07 kl 23:08
Postet 13.08.07 kl 00:09
Svarer bare på nr. 3 jeg.
Plantene trenger mye mer enn riktig gjødsel, og dette spørs hvilke planter du har. Forstår ikke helt hvorfor folk tror at alle planter er like, alle fisker er jo ikke like. Men jeg har vel kanskje trodd det selv om planter oppfor vannet, når mor kom hjem til drukna planter etter sommerferiene for mange år siden :P
Du må først vite hvilke planter du har. Så gjelder det å ha riktig lystype og lysmengde til de plantene du har, nok næring i form av allslags stoffer i vannet, bla. nitrat. Co2 osv. Dette er jo en fin balanse, gjødsel skal jo bare fylle ut hullene i næringen som er naturlig i karet, ved å spe på med næring som ikke er der. Mine planter vokser bra uten gjødsel også, så jeg gjødsler sjeldnere. Så er det forskjell på hva som er viktig for hver plante. Noen Hygrophila Corymbosa vokser nesten uansett hva så lenge de har masse lys. Sverdplanter trenger som oftest næring fra bunnen, osv.
Så det er ikke noe enkelt svar på det Men rett på anbefalingen vil jeg si meg fornøyd med Tropica Mastergrow. Dog er det vanskelig å sammenligne direkte pga. andre forhold i karene har vært forandra på tiden jeg har skifta.
Plantene trenger mye mer enn riktig gjødsel, og dette spørs hvilke planter du har. Forstår ikke helt hvorfor folk tror at alle planter er like, alle fisker er jo ikke like. Men jeg har vel kanskje trodd det selv om planter oppfor vannet, når mor kom hjem til drukna planter etter sommerferiene for mange år siden :P
Du må først vite hvilke planter du har. Så gjelder det å ha riktig lystype og lysmengde til de plantene du har, nok næring i form av allslags stoffer i vannet, bla. nitrat. Co2 osv. Dette er jo en fin balanse, gjødsel skal jo bare fylle ut hullene i næringen som er naturlig i karet, ved å spe på med næring som ikke er der. Mine planter vokser bra uten gjødsel også, så jeg gjødsler sjeldnere. Så er det forskjell på hva som er viktig for hver plante. Noen Hygrophila Corymbosa vokser nesten uansett hva så lenge de har masse lys. Sverdplanter trenger som oftest næring fra bunnen, osv.
Så det er ikke noe enkelt svar på det Men rett på anbefalingen vil jeg si meg fornøyd med Tropica Mastergrow. Dog er det vanskelig å sammenligne direkte pga. andre forhold i karene har vært forandra på tiden jeg har skifta.
Postet 13.08.07 kl 00:34
Postet 13.08.07 kl 08:03
Postet 13.08.07 kl 08:19
Postet 13.08.07 kl 09:01
Jasså Jeg tror det er bedre at man skriver alt andre trenger av info for å svare i hovedinnlegget man skriver. Du sier ingenting om det i innlegget. Jeg aner jo ikke hva du har av fisk og greier, eller hva slags størrelse det er på akvariet en gang. Ikke aner jeg hva du mener med "et par til"... en fisk er ikke bare en fisk, skal du ha en diger Sølvhai eller en liten guppy mener du?
PS!
Jeg er kanskje sær og lat, men jeg foretrekker å lese den informasjonen jeg trenger for å svare i innlegget. Jeg vil ikke måtte sitte og lete og klikke meg rundtomkring på profiler og individuelle kar og bruke masse tid på å lete frem hva noen egentlig snakker om og mener. I så fall bør det være laget en direkte link i hovedinnlegget som sier "Her finner du karet jeg snakker om nå."
Bare ment som et vennlig lite tips. Folk er late, vet du Gjør det enklere for andre å svare deg, så øker svar-antallet også.
PS!
Jeg er kanskje sær og lat, men jeg foretrekker å lese den informasjonen jeg trenger for å svare i innlegget. Jeg vil ikke måtte sitte og lete og klikke meg rundtomkring på profiler og individuelle kar og bruke masse tid på å lete frem hva noen egentlig snakker om og mener. I så fall bør det være laget en direkte link i hovedinnlegget som sier "Her finner du karet jeg snakker om nå."
Bare ment som et vennlig lite tips. Folk er late, vet du Gjør det enklere for andre å svare deg, så øker svar-antallet også.
Postet 13.08.07 kl 09:14
Postet 13.08.07 kl 11:41
Postet 14.08.07 kl 09:16
Postet 14.08.07 kl 15:37
ceci85Ingen fare for at molly eller sommerfuglene vil ta knekken på dem ? ;) Takk for svar forresten:)
Nei, sommerfulgene er jo snille og greie fisk, de hevder jo territorie under lek, men ikke så voldsomt hos meg i allefall. Mollyene blir jo ganske store, men er veldig greie fisk på alle måter.
Hos meg går sommerfuglene med scalarer, jeg skal kjøpe en tetrastim neste uke, men klarer ikke bestemme meg for type. Fra før har jeg ( i andre kar) vanlig neontetra (10stk) Kardinalneon (17stk.)
Nå har jeg lyst på smykketetra, glødebåndstetra eller sort neon om jeg bare får bestemt meg.
Postet 14.08.07 kl 15:46
Da er det flyttet inn 10 neontetra i karet mitt
Jeg begynner å bli veldig frustrert over manglende erfaring på dyrebutikkene, bare unge jenter uten erfaring jo! Får ikke svar på noe jeg spør om
Kjøpte et par planter jeg ikke aner hva er, men måtte ha flere planter da karet bare hadde tre fra før, så jeg håper de jeg kjøpte er ok... Kommer til å legge ut bilder og be om identifisering
Jeg har sort neon i 118literen, de blir tykke og fine
Har også glødebåndstetra, synes nesten de er den fineste av de små tetrasortene
Jeg begynner å bli veldig frustrert over manglende erfaring på dyrebutikkene, bare unge jenter uten erfaring jo! Får ikke svar på noe jeg spør om
Kjøpte et par planter jeg ikke aner hva er, men måtte ha flere planter da karet bare hadde tre fra før, så jeg håper de jeg kjøpte er ok... Kommer til å legge ut bilder og be om identifisering
Jeg har sort neon i 118literen, de blir tykke og fine
Har også glødebåndstetra, synes nesten de er den fineste av de små tetrasortene
Postet 15.08.07 kl 15:22
ceci85Da er det flyttet inn 10 neontetra i karet mitt:) Jeg begynner å bli veldig frustrert over manglende erfaring på dyrebutikkene, bare unge jenter uten erfaring jo! Får ikke svar på noe jeg spør om :( Kjøpte et par planter jeg ikke aner hva er, men måtte ha flere planter da karet bare hadde tre fra før, så jeg håper de jeg kjøpte er ok... Kommer til å legge ut bilder og be om identifisering;) Jeg har sort neon i 118literen, de blir tykke og fine:) Har også glødebåndstetra, synes nesten de er den fineste av de små tetrasortene:)
Hehe, heller mer og mer mot glødebånd jeg også, 20 stk
Postet 15.08.07 kl 15:29
Postet 15.08.07 kl 16:14
Endret: 15.08.07 kl 16:15