Hva nå....
Jeg har nå hatt et malawi kar i drift i snart 9-10 mnd..
det er et stk 160 l.. i det hadde jeg et par rød Zebra, 2 par Greshakei, en elongatus hann..
Det har egentlig hele tiden vært mye slåsing...
Den ene greshakei hunnen er blitt tatt flere ganger.. skambitt finner jeg henne uten finner og hale.. men hun kommer seg gang på gang..
Den røde Zebra hunnen min tygde, men ble også tatt... så kraftig at den døde..
Nå er greshakei hunnen min akkuratt blitt tatt igjen..
Jeg vet ikke hvem det er som tar dem.. men de jagger voldsomt på hverandre alle sammen..
Det yngles samtidig endel.. og to stk Greshakeiyngler er nå ca 3 cm store..
Jeg synes ikke all denne slåssingen er trivelig og planlegger nå å tømme karet.. lurer derfor på tips til hva jeg kan ha i et slikt kar..
Vil ha noe spesielt og morsomt..
Har et annet selskapskar og det er ikke interresant å bruke 160l til....
HJELP MEG....
det er et stk 160 l.. i det hadde jeg et par rød Zebra, 2 par Greshakei, en elongatus hann..
Det har egentlig hele tiden vært mye slåsing...
Den ene greshakei hunnen er blitt tatt flere ganger.. skambitt finner jeg henne uten finner og hale.. men hun kommer seg gang på gang..
Den røde Zebra hunnen min tygde, men ble også tatt... så kraftig at den døde..
Nå er greshakei hunnen min akkuratt blitt tatt igjen..
Jeg vet ikke hvem det er som tar dem.. men de jagger voldsomt på hverandre alle sammen..
Det yngles samtidig endel.. og to stk Greshakeiyngler er nå ca 3 cm store..
Jeg synes ikke all denne slåssingen er trivelig og planlegger nå å tømme karet.. lurer derfor på tips til hva jeg kan ha i et slikt kar..
Vil ha noe spesielt og morsomt..
Har et annet selskapskar og det er ikke interresant å bruke 160l til....
HJELP MEG....
Postet 13.08.07 kl 12:16
Postet 13.08.07 kl 13:23
Med ett endret oppsett, kan karet fremdels huse malawi. Velg en art, og hold deg til denne. F.eks golden er en fisk som kan leve fint i ett kar på denne størrelsen. En han, 3 damer, dette bør gå meget bra. Sjangsen for at det blir flere er såpass stor, at ikke jeg ville satset på en større gruppe enn dette
Evt finnes det jo en rekke biotoper som kan etterlignes i ett 160L akvaire. Masser av Tanganyikaciklider passer, masser av dvergciklider passer osv. Selvsagt passer disse ikke sammen, bare sånn at ikke noen tror at apisto og tanganyika er årets beste idè
Evt finnes det jo en rekke biotoper som kan etterlignes i ett 160L akvaire. Masser av Tanganyikaciklider passer, masser av dvergciklider passer osv. Selvsagt passer disse ikke sammen, bare sånn at ikke noen tror at apisto og tanganyika er årets beste idè
Postet 13.08.07 kl 13:45
Postet 13.08.07 kl 14:06
Forget itTommy OlsenDiscus???
Har selv prøvd med dette i ett 170L kar, med samme lengde som ett 200L.
resultat:
1. Fiskene vokser grasat fort, og i løpet av meget kort tid ser jeg behovet for ett større kar. VISA`n streiker, og streikekassa er tom.
2. Den største fisken av alt, blir mobbet til døde etter ca 3 måneder.
3. De gjenværende 3 krangler som hund og katt over tid. Normal adferd, med tanke på antallet.
4. Etter 9 måneder, blir den ene så stygt skambitt i buken, at en ser inn til de indre organer. Såret er så stort og dypt, at sopp ikke er til å unngå. Fisken dør av dette.
5. Den gjennværende dama går til sultestreik. Behandler mot det som behandles kan, uten resultat. Gir opp kampen etter 4 uker, ser at fisken begynner å magres. Avventer bare at den skal daue. Etter 6 uker uten inntak av synlig føde, begynner den sånn smått å spise.
Velger nå å selge fiskene, da det ikke på sikt vil være forsvarlig med 2 fisk i karet. Har fremdeles trøbbel med VISA`n...
Dette er min årslange erfaring med diskus under feil forhold. En grei erfaring å ha, men du dæ... hvor kjipt det er å miste slik fisk. Ikke på grunn av at det er en del hundrelapper som ender i søpla, men fordi det er fort å få ett forhold til disse helskjønne fiskene.
Ja, jeg skal etter alt å bedømme ha diskus igjen. Dette er en fisk jeg ikke så lett glemmer Men da blir det i minimum ett 375L kar
Postet 13.08.07 kl 14:15
Postet 13.08.07 kl 15:56
Postet 14.08.07 kl 18:26
Finnes en rekke kuler som kan passe i ett 160L kar. Jeg ville nok valgt middelstore kuler, dvergkuler kan vel bli litt smått i dette karet
Tenker du fersk, brakk eller saltvann?
Ang karstørrelse, vil dette bero noe på hvor karet plasseres i etasjen. Er det ved en bærende vegg, tåler gulvet mye mer enn så langt unna en bærende vegg en kommer.
Tenker du fersk, brakk eller saltvann?
Ang karstørrelse, vil dette bero noe på hvor karet plasseres i etasjen. Er det ved en bærende vegg, tåler gulvet mye mer enn så langt unna en bærende vegg en kommer.
Postet 14.08.07 kl 18:35
Postet 14.08.07 kl 18:42
Ferskvannskuler
Ta en titt i de ulike profilene, det er store forskjeller mellom kravene til fiskene. Det som er mest likt, er behovet for snegler, slik at kula får slipt nebbet sitt.
[URL=http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=1087&Brack=1&size_from=1&size_to=100&difficulty=&gh_from=0&gh_to=50&ph_from=5&ph_to=9&temp_min=10&temp_max=35&tsizefl=20&tsizetl=2000&tsizefcm=40&tsizetcm=300 ]Brakkvannskuler:[/URL]
Også her er det markante forskjeller. Les, se på bilder, og spør.
Intet ekstra utstyr ut over saltvannsmix trenges, og noe for å måle saltinnholdet med (hydrometer)
Er litt usikker på hvor mye du kan belaste gulvet med 2 meter fra bærevegg. Anbefaler deg å starte en egen tråd der dette er tema, og der problemet kommer frem i tittelen
Ta en titt i de ulike profilene, det er store forskjeller mellom kravene til fiskene. Det som er mest likt, er behovet for snegler, slik at kula får slipt nebbet sitt.
[URL=http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=1087&Brack=1&size_from=1&size_to=100&difficulty=&gh_from=0&gh_to=50&ph_from=5&ph_to=9&temp_min=10&temp_max=35&tsizefl=20&tsizetl=2000&tsizefcm=40&tsizetcm=300 ]Brakkvannskuler:[/URL]
Også her er det markante forskjeller. Les, se på bilder, og spør.
Intet ekstra utstyr ut over saltvannsmix trenges, og noe for å måle saltinnholdet med (hydrometer)
Er litt usikker på hvor mye du kan belaste gulvet med 2 meter fra bærevegg. Anbefaler deg å starte en egen tråd der dette er tema, og der problemet kommer frem i tittelen
Postet 14.08.07 kl 19:05
Denne var kjempefin...
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3214
Hvordan er det å få tak på disse... hva slags gruppe kan jeg ha sammen i et 160 liter...
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3214
Hvordan er det å få tak på disse... hva slags gruppe kan jeg ha sammen i et 160 liter...
Postet 14.08.07 kl 19:35