Planter og fisk, ser dette greit ut?

Jada, er meg igjen... Vil ha et akvarium som rett og slett er fantastisk denne gangen, derfor tar jeg meg goooood tid til å titte igjennom fiskebasen og passe på at alle fiskene/plantene trives under samme forhold!
Har laget meg en hendig liten tabell med all info om ph, gh, temperatur, fôr og hvor mange fisker det bør være av samme
MEN, at vannforholdet er optimalt vil jo ikke si at fiskene trives sammen, derfor søker jeg atter en gang råd fra dere.

Vel, her er det jeg har kommet frem til:

54 liter Juwel akvarium, 1 stk Aquaglow lysrør, en velfungerende pumpe og sort sand.

Planter:
Javabregne, hornblad, vasspest og cabomba car. skal danne bakgrunnen, anubias skal ligge på rot i midten, mens algekulene skal gjøre jobben sin i forgrunnen.
Ellers skal ei kokosnøtthule, skifersten og et par røtter få flytte inn.

Fisk:
Sommerfuglciklide: 1 hann og 3 damer (har lest en plass at det var optimalt?)
Black Molly: 1 hann og 2 damer (optimalt?)
En stim med klovnkilli
+ en eplesnegle

Trenger råd om hvilke bunnfisker og algeetere som kan passe inn her.

Om noen av disse fiskene/planten ABSOLUTT ikke passer sammen, så hyl ut.
Dette gjelder også om dere tror det blir for mange fisk.

Tusen hjertelig takk for all hjelp
Hei! Kjempefint at du undersøker litt om fiskene før de havner i karet ditt.

Kikket litt i basene og ser at mollyen og de andre to foretrekker helt forskjellige verdier. Mollyer vil ha hardt og alkalisk vann, ph over 7 og gh over 11. Sommerfuglciklider vil ha ph på under 7 og en gh under 12. Killien vil også ha det surt og mykt. Det ser derfor ut som om du må velge bort noen her.

Når det gjelder sommerfuglciklidene så er de pardannende så en ekstra hunn ville nok fått gjennomgå er jeg redd. Vær obs på at dette er en veldig sensitiv fisk som må ha stabile vannverdier for ikke å bli syk!

Pass også på at du ikke "overbefisker". 54 liter er ikke mye. Faktisk i minste laget for mollyen som ifølge basen skal ha minimum 60 liter.

Plantemessig så er det kjempebra å ha vasspest i karet. Den vokser fort og hjelper til med å ta unna nitrat. Når det gjelder hornblad og cabomba har jeg hatt litt blandede erfaringer. Hvis de ikke trives så har de en tendens til å slippe bladene så de flyter overalt. Resten av plantene ser greie ut.

Kom gjerne med flere spørsmål hvis du lurer på noe. Ønsker deg lykke til!

Hei!

De hadde ikke helt det jeg lette etter i dyrebutikkene i ålesund, så jeg endte opp med følgende planter:

Anubias på rot
Cabomba car. (denne er helt nydelig i karet mitt, håper den holder seg!)
Vasspest (har egentlig dårlig erfaring med denne, men gir den en sjanse til)
Windeløv på rot (festet den selv, så håper den holder!)
To algekuler
1 liten plante jeg ikke aner hva er.
Høres kanskje lite ut, men med størrelsen på cabomba og røtter ser det fantastisk ut der inne, bilde kommer!

Har ellers en rimelig stor skifersten og en hvit asiatisk sten. Lekshule i keramikk er bestilt

For tiden er det 3 mollyer, 1 babyancistrus og 3 sae i karet mitt.
Er tilbøyelig til å flytte mollyene om nødvendig, da jeg har 118 liter også.

Har gått bort fra klovnkilli da dette ikke er en stimfisk som jeg først trodde
3 molly, 4 sae, 1 ancistrus, 10 kardinaltetra og 2 sommerfuglciklider blir kanskje litt mye?
Som du sier er ikke vannkvalitetene heeeelt på stell i forhold til fisk. Dessuten er, som du sier, sommerfuglene litt vanskelige å få til..
Har du et forslag til en fisk på omtrent samme størrelse og helst like nydelig, som jeg kan "bytte ut" sommerfuglene med?
Ikke bytt ut sommerfuglene, dette er jo den vakreste "lille"ciklide som finnes.
Og de er ikke så vanskelig som mange mener. Så lenge en har et innkjørt karr/filter med ja, stabile vannverdier.
Men det er veldig mange dårlige inndivider(fisker) åfå kjøpt av denne typen(sånn som det et med mange/flere fiske arter) i butikkene, men kommer du over 2 fine , sunne inndivider så er de greie åfå til.
De beste eksemplarene kjøper du privat, de koster ofte litt mere-men da får du som oftest sunne, velføde og friske fisk.
Prøver fortiden å overtale konen min til å sete inn sommerfugler i 180 L hennes, dette fordi jeg selv ikke har karr idrift som denne fine fisken passer i.
Ja, jeg vet, har forelsket meg helt i den....
Men da må Mollyene forflyttes i alle fall.
Jepp da må Mollyne ut ja-litt for forskjellig vann de 2 typene krever.
De får bli i et par uker til, vil ha stabile vannforhold i ei periode før jeg introduserer andre fisk
Jeg har AquaGlo i en 63-liter, og det gir svært lite lys. Det røret skal ut. Ville heller valgt LifeGlo eller PowerGlo hvis du bare skal ha ett rør i karet.
Ah, tusen takk for tipset!

Nettopp kjøpt det, så det blir nok heller julegave til fiskene det da
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Eigil Sødal
Reklame for plussmedlemskap