algespisere

Jeg har 180l akvarie. Driver å tenker på nyttefisk da jeg tror det muligens begynner å bli algevekst der.
Jeg ser det anbefales Ancistrus sp over hele linja. Men er det noen som har erfaringer med Ceratophyllum demersum ? Ser denne omtales i en artikkel her. Er denne like god på å gjøre jobben ? Jeg syns kanskje denne er litt pener å se på
Hornblad (Ceratophyllum demersum) forebygger alger fordi den er en av de hurtigste hurtigvoksende plantene som finnes. Den tar derfor noe av næringsgrunnlaget til algene. Det er jo en flyteplante uten røtter så den kan jo ta lyset fra de andre plantene om den vokser vilt. Ellers kan man jo feste den i grusen da. En annen plante som er bra mot alger er hydrocotyle leucocephala. Men planter fjerner ikke alger, det gjør kun de som eter dem eller oss akvarister som sørger for rett balanse i karet. Pass særlig på at du ikke har direkte sollys eller for mye for i karet.

Dersom du ikke liker utseende på ancistrus sp er det mange andre algespisere som eplesnegler, otto, reker og faktisk spiser endel levendefødere som guppy og molly alger om de ikke får altformye annet for. Vet ikke om platy gjør det. Otto'en er litt var for vannkvalitet, men ellers er den en flott algespiser også blir den ikke så stor. Du har også Siamesisk algespiser (SAE), men de blir kanskje litt for store for ditt kar pluss at de skal gå i stim. Jeg må innrømme at jeg har fire stk i min 160 liter og det er greit nok. De er morsomme flotte slabbedasker nå som de er voksne. Veldig flinke algespisere når de er unge

Og det er en grunn til at ancistrus blir anbefalt "over hele linja"
Rimelige, lette å få tak i, relativt enkle, fredelige og ikke minst effektive!
MC Darup
Og det er en grunn til at ancistrus blir anbefalt "over hele linja" :) Rimelige, lette å få tak i, relativt enkle, fredelige og ikke minst effektive!

Å pene! Jeg måtte bare si det siden jeg ikke fikk sagt det før og MC Darup ikke sa det. Men smaken er som baken

Trådstarter synes visst ikke det, så jeg hoppet over den subjektive meningen
Men jeg er enig med deg, de er fine.
Beklager jeg koperte feil fra artikkelen.
Jeg mente Crossocheilus siamensis og ikke Ceratophyllum demersum
Kanskje tråden gir litt mere mening nå

Sånn generelt så syns jeg de Ancistrus ser ut som forhistoriske monster
Ikke det at jeg syns de er direkte "stygg" men det virker for meg at den lager litt mindre liv enn Crossocheilus siamensis

Har begge typer fisk som det her er snakk om-ancistrus og siamesisk algeeter.
Og det er ikke tvil i minne karr ihvertfall at ancistruser gjør mye mindre ut av seg enn de nervøse SAEene. SAEene fårjo nesten sammenbrudd bare du nærmer deg karret, de blir aldri vant til deg og vil ha den opførsele helt tl de dør(egen erfaring da) og det er en stimfisk som du bør ha en stim av(da mener jeg personlig minimum 8 stk). Og det trenger du ikke med ancistrusen, den er relativt rolig fisk som er den mest effektive "rydde"hjelpen jeg har i karret ihvertfall. Vis du synes hannen er stygg med alle de horna, så kjøp en hunne, de har kke "barter" i det hele tatt og er etter minmening en utrolig fin malle(penere enn hannen-me hannen ser utrolig "rå"ut med "bartene sine").
Så gå for noen ancisruser-mi mening da-da jeg selv aldri komer til å kjøpe en SAE til pga. den nervøse holdningen.(og gidder ikke prøve å fange dem pga. for stort karr og for raske fisk, så dem skal få et fint liv i stor karret helt til de dør en naturlig død-men det virker som saeene kan bli relativt gamle)
Takk for svar ken!
Det var akkurat slike erfaringer jeg ønsket å få

Jeg har ikke opplevd SAE som spesielt nervøse.. men som nevnt, de blir for store for ditt kar.
Ikke lett å komme med erfaringer når du spør etter feil fisk
for store ?
Er profilen feil i fiskebasen, der står 160
Jeg har 1 voksen og 3 små SAE i 180-literen, og 3 små i 110-literen. Har aldri opplevd dem som spesielt nervøse. Men de blir temmelig store, ja!

Jeg har også 6 små ancistrus i 110-literen, og de gjør slett ikke så lite av seg. Så veldig lite til dem de første dagene, men nå er de overalt - hele tiden.
Jeg gikk til innkjøp av 5 stk SAE her en dag forleden. jeg vil si de er alt annet enn nervøse. De jobber effektivt hele tiden. Og de er overalt der inne
Jeg kan kanskje merke de blir litt nervøse akkurat i det jeg skrur av lyset,
det varer i ca 3 sekunder så er det over.
Men det er også det eneste. Angrer ikke ett sekund på at jeg skaffet de,utrolig morsom fisk.
Palettciklidene mine har akkurat fått yngel og de driver alle sammen rundt roten som uheldigvis ligger mitt i akvariet.
På roten så liker også SAE'ene seg så de er perfekt jagefisk hehe. Det ser ut som om de rett og slett terger Palettene. De er jo så mye raskere
SAE er veldig effektive på alger på planter, trådalger, fuzz, penselager. Ikke så gode på belegg på ruter mm. Større eksemparer kan spise moser og enkelte myke planter som Heterathera zozterifolia og Rotala Wallichi. De blir veldig tamme og er pågående i matfatet.
Ancistrus gnager mer belegg av ruter og andre flater. Finbladete planter og de med små blader får gjerne være i fred, men javabregner, sverdplanter og liknende med store blader får gjennomgå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap