Kuhliiåler og vannverdier

Jeg sitter og ser på fiskebasen at kuhliiålene skal ha GH 5.
Jeg mistet tre kuhliiåler for en uke siden, i forbindelse med ekstrem høy nitritt.
Dødsfallene fikk meg til å sjekke nitritt, nitrat, pH og GH.

Nitritten var jo fæl, nitraten høy, pH 7,5 og GH 11.

Da de var fem stykker, var de framme stadig vekk, og jeg syntes det var riktig trivelig. De virket fornøyde med gjemmesteder og generelt det å være flere. Nå er det to (kanskje - har ikke funnet noen flere lik, og har sett i alle fall en hale som kommer og går under en stein), og jeg ser dem knapt.

Spørsmålet mitt er vel egentlig - er ålene så sarte på GH'en, eller var det nitritten som kverket dem?
Jeg har veldig lite lyst til å kjøpe nye åler dersom de dør av vannet, og jeg har lyst på flere åler fordi jeg liker dem, og fordi det gjør de gjenlevende mer fornøyd å være flere.

Noen vise råd?
Jeg vil tro at nitritten var hovedårsak til dødsfallene. Når det er sagt så er det ikke idèelt å holde en art i forhold som ligger utenfor det anbefalte. Det kan svekke fisken og blant annet bidra til at de pådrar seg sykdommer lettere. Hvor følsom kuhliål er på gh må derimot en annen svare på
I karet der jeg har kuhliål prøver jeg å holde PH under 7. helst ca 6,0-6,5 og GH på 5-6. Ideelt sett skal PH ligge på mellom 5,5 og 6,5 på Kuhlien.

Tror neppe GH på 11 tar livet av den, den skal jo trives opp til minst GH12. Var nok nitritten, men høy PH kan ha vært en medvirkende årsak så de ble mer utsatt.
Takk for svar.
GH og pH er det samme som kranvannet, så det må i så fall senkes.
Slik det er nå, velger jeg å la de to gjenlevende gå der i tosomhet, og heller sukke litt når jeg går forbi åler i butikken.
Heldigvis har nitritten forsvunnet helt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap