Diskusjonsemne: Kuleste ferskvannsfisk til selskapsakvariet

Skal kjøpe fisk til selsakpaakvarie, og trenger å vite navn på noen kule fisker... Helst til 60 liters, men dette er ikke viktig i diskusjonen.

Så..., hvem fisk er kulest? heh
kult om noen hadde noen forslag
gikk 4 minutter mellom innleggene dine :P

uansett, jeg syntes at en eller annen type algespiser er råtøff! det er vell en male med sugemunn. mørkebrun, men små hvite prikker.
fisk =D
synes kampfisker er kule =D ellers så kan du jo altids ha noen eplesnegler "=D du har søke fungsjon i kunskaps basen, hvor du kan søke etter fisk som trives i same akvarie størelse som det du har "anbefales" men Palettciklide skal visnok være gode federe og er flott nybegyner fisk som det står i vår kjære kunskaps base...
men disse fiskene er da selvsagt territoriale....

"bilde fra kunskaps data basen" kampfisk =D
lol! Tror nok Vegard har nok dårlige erfaringer med kampfisk for en stund. De i dyrebutikken sa at guppy og kampfisk kunne gå sammen, men han glemte en ting. Det var å spørre her først:P
Guppyen endte opp med en tredjedel kortere hale, men eplesnegler høres fett ut!
syntes Tropheus sp. Red er meget kul
Inaktiv bruker
glass-gren-humlemalle er ganske tøffe sammen med fjellbekksmerling.
Tizon
syntes Tropheus sp. Red er meget kul :D
Enig med deg
Problemet er at de krever langt større plass en 60 liter..

Jeg har falt for denne arten.
Inaktiv bruker
oo
jeg har en sånn. har tenkt å kjøpe flere
Inaktiv bruker
du kan ha den såkalte `borneo plecoen` eller fjellbekksmerling
Inaktiv bruker
jeg har en dragefinne
Verken arrowana eller kampfisk er egnet i et vanlig selskapsakvarium, dessverre (selv om de er fantastisk flotte!)

Dragefinne (I. werneri) er utrolig vakre - enig!

Selv har jeg fått en fasinasjon for "stygg fisk" - for eksempel Ancistrus ranunculus, banjomalle og bladfisk. Dessverre er ikke alle disse egnet for små selskapsakvarier...

Er også glad i småfisk som for eksempel Pseudomugil signifer , [/I]Pseudomugil furcatus og Pseudomugil gertrudae - og disse er atskillig mer egnet for et 60 liters selskapsakvarium
Når jeg først er inne på miniatyrfisk, vil jeg også nevne den vakre Boraras brigittae - nydelig lite vesen!

De sistnevnte artene forutsetter selvsagt at man ikke har fisk som er stor nok til å spise dem i samme akvarium
Stian S

Sikkert ancistrus du mener
Hehe tror jeg er for gammel til å tenke på fisker som kule !

For meg er de enten pene, spesielle eller ekle/stygge alt etter som.

Jeg tror nok du heller bør sjekke hvor hardt/ bløtt vann du har, og hvilken ph du har - altså fra springen. Da kan du heller velge fisker ut fra dette. Har du f,eks veldig hardt vann, så vil fisker som trenger bløtt vann misstrives og kanskje dø. Og har du bløtt vann, så vil ikke fisker som trenger hardt vann overleve. Har du bløtt vann fra springen og vil ha fisk som trenger hardt vann, må du hvert vannbytte tilsette pulver som øker Gh, altså hardheten.

Og omvendt, senke den.

Ph må gjerne også justeres.

Synes det er mye lettere å velge seg ut fisker når man vet vannverdiene. Og det er lettere for folk å foreslå til deg når de vet hvordan kranevannet ditt er.

http://seriouslyfish.com annbefaler deg rett og slett bare å gå igjennom kunnskaps basen på denne siden. Her er det et helt specter av fisk som ikke er vanlige å se i butikkene. Så tar du bare navnene på de dyrene du vil ha og bestiller dem. Her er tre kjempe flotte ferskvannsfisk som går i selskapskar. Snakehead betta. Munnruger, en kjempe morsom fisk. Den gule er en Pseudomugil, finnes mange i denne familen, er forsåvidt et mye mere spennende å vakkert valg enn tetraer som stim fisk. Denne er kjent som en forktail. Og den blå og røde er afrikansk, er i Nothobranchius familien og liker litt hardt vann.
Liz H
Verken arrowana eller kampfisk er egnet i et vanlig selskapsakvarium, dessverre (selv om de er fantastisk flotte!) Dragefinne (I. werneri) er utrolig vakre - enig! Selv har jeg fått en fasinasjon for "stygg fisk" - for eksempel [URLBLOCK1], [URLBLOCK2] og [URLBLOCK3]. Dessverre er ikke alle disse egnet for små selskapsakvarier... Er også glad i småfisk som for eksempel [I][URLBLOCK4], [/I[I]][URLBLOCK5][/I] og [I][URLBLOCK6] [/I]- og disse er atskillig mer egnet for et 60 liters selskapsakvarium :) Når jeg først er inne på miniatyrfisk, vil jeg også nevne den vakre [I][URLBLOCK7][/I] - nydelig lite vesen! De sistnevnte artene forutsetter selvsagt at man ikke har fisk som er stor nok til å spise dem i samme akvarium ;)
Påstanden om at Betta ikke går i selskapskar er bare tull, det finnes utallige oppsett hvor Betta fisk fungerer utmerket i selskaps kar, det handler bare om størelse på tanken, beplantning, og at det er riktig balanse med hunner og han.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap