Fiskene klør seg - For mye PMDD?

Har nå lagt merke til at noen av fiskene har begynt å klø seg på planter og grusen, ganske kort tid etter opptrapping på PMDD dosen (fra 1ml annen hver dag, og til 1ml hver dag. 180L kar, bruksanvisning sier: begynd med 1ml pr 100L vann og gå gradvis opp mot ca. 2ml pr døgn alt etter hvor mye plantene suger opp over en ca 4ukers periode).

Tenkte gjerne det kunne være Jernet i plantegjødselen som gjør at de reagerer, siden det er et tungmetall og fisker er ikke akkuratt kjent for å like det.

Ser ikke noen tegn til sykdom, alle ser kvikke ut og spiser som normalt.

Kan det være PMDD'en?
Isåfall hva burde jeg gjøre, skal jeg bare vente til plantene oppdager at det er mer næring og tar det opp?

PS: Plantene jeg har er nesten bare hurtigvoksende. Vasspest,Kjempevallisneria,Vallisneria nana,Vanlig sverdplante og en anubis.
Om dine fisk skulle klø av denne lave dosen, skulle mine ha klødd seg steike ihjel for lengst :o
Har den siste uka tilsatt 15ml i døgnet i den ene 150litern, kun for å se hvor langt jeg kan trekke strikket før algene kommer. So far, so good

Jern er forøvrig ikke ett tungmetall, så det er ikke det de reagerer på.

Du kan jo forsøke å stanse dosseringen noen dager, for å se om dette har effekt, selv om jeg ikke ser noen grunn til at det skulle gjøre noe fra eller til
Hmm...15ml i døgnet på 150L, får du ikke en eksplosiv vekst på plantene da? ...Da tror jeg nok ikke det er PMDD'en i karet mitt nei :P

Får vell bare følge litt ekstra godt med de neste dagene for tegn på sykdom..Eventuelt ta noen vannbytter
Malakian
Hmm...15ml i døgnet på 150L, får du ikke en eksplosiv vekst på plantene da? ;)...Da tror jeg nok ikke det er PMDD'en i karet mitt nei :P
Glasset buler på grunn av veksten, men det er jo det jeg er ute etter
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap