Otto

Hva er en "otto", noen som kan det latinske navnet?
Er jo fellesbetegnelsen av otocinclus, affinis som linkes til er ikke så vanlig i Norge som man kunne tro basert på oversikten her. Mest feilaktig identifisering.
Lars Odland
...og da er dette en?

Otocinclus affinis.
Viggo Gausvik
[QUOTE=Lars Odland]...og da er dette en?

Otocinclus affinis.

Det tror jeg ikke er riktig. Muligens en macrospilus. Trenger mer bilder, av rygg ovenfra og halen fra siden nærmere for å si sikrere. Men de fleste affinis bildene i basen her er ikke affinis, så det er ikke vits å sammenligne med dem. Kan også være en hoppei dette.
Og da ser det ut til at Bixen har helt rett
Tror det kan stemme ja, mine er nokså like, men har ikke den sterke svarte "bloben" på halen, derfor er nok denne macrospilus ja.
Otocinclus affinis
Enig, det må være O. macrospilus.

Få O. affinis (hvis noen i det hele tatt) er til salgs i Europa !
Denne kommer fra delstatene Rio de Janeiro og Espirito Santo i Brasil og importeres kun helt unntaksvis.
Uansett ble arten omdøpt til Macrotocinclus affinis i 2001.

Otocinclus-artene som tilbys i Europa eksporteres i hovedsak fra Peru og Brasil der fisk mottas fra store deler av Amazonas for videresending til Europa og sendinger kan inneholde en miks av flere arter. Derfor er det ofte usikkerhet om hvilke arter vi har.

De artene vi ser oftest hos oss er:

Otocinclus hoppei:
Ensfarget brunlig rygg og sort lengdestripe som ikke går langs hele siden av fisken. Tegningen ved haleroten er tydlig og går tvers over hele haleroten og den er buet med buen mot halen. Denne forekommer fra Rio Ucayali i Peru langs hele Amazonas ut til havet ved Belém

O. macrospilus:
Kan minne om O. hoppei, men har alltid flekkete/stripete rygg og mønsteret starter rett bak "nesen". Denne er også vidt utbredt i Amazonas-bekkenet.

Otocinclus vittatus:
Brunlig rygg og en sort stripe langs hele siden med en rombeformet ("liggende ruter-ess") tegning ved haleroten. Finnes langs østsiden av Andesfjellene fra Venezuela til Paraguay.

I den senere tid har det også kommet eksemplarer av arten Otocinclus cocama. Denne selges ofte som O. "zebra" på grunn av sitt spesielle utseende, ref. navnet "zebra". Finnes i elvene Ucayali og Marañon i Peru.

For videre fordypning kan du kikke her. (Siden er desverre på tysk)
Macrotocinclus
Dettte er ikke helt riktig. Jeg har skrevet litt om det her.

For mer informasjon kan man lese Mergus Catfish Atlas bind 1. Der har Ingo Seidel skrevet om dette selv.

E
Mine ble solgt som Affinis, og jeg må si at de ligner veldig på bildene.. Men bixen har nok rett
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap