Forslag til små fisk?

Heisann.
Har hold på med akvarier og slikt i mange år helt siden jeg var liten har jeg vokst opp med dem, men er først nylig at jeg har begynt litt mere "proft" og er meget selektiv på arter jeg holder sammen og miljø osv i tanken.
Har nå et akvarium gående med Blå reker, indiske kloreker og flere typer tropiske snegler.
Det er også noen Dvergtannkarper og Lampeøyekilli her, men disse skal flytte så snart det andre karret er klart for nye beboere.
Det er da det nye karret som skal ha nye beboere.
Jeg har en forkjærlighet for små fisker, helst som ikke blir større enn 4 cm og som det er mulig å få yngel på når du holder dem sammen med andre arter.
Kall det et nøye planlagt selskapsakvarium for micro fisk om du vil :P
Jeg skal da ha Lampeøyekilli, Dvergtannkarpe og noen andre små fisker sammen, en av dem blir Corydoras pygmaeus etter forslag.
Bakgrunnen på tanken skal bli en vegg av javabregner.
Alle forslag er meget velkommen og om du vet noe om en fisk som gjør at den ikke ville passet med de andre, så please tell, ny kunskap er det som trengs
Klorekene tar små fisk.
Leter du etter yngelpleie eller bare lett lek???
Betta
Hvist du er ute etter små fisker,så ta en titt på di minste betta artene.
Er utrolig mye fine "små" fisker, søk i fiske basen.
Har ikke noe erfaring med di fiskene du nevner,men bettaene er som regel fredlige.
Det finnes en del fine små levendefødere som det er lett å få yngel på. Mange av disse er fredelige og går både godt sammen, -og sammen med snegler og små reker. (Ikke med indiske kloreker- mine tok i alle fall fisk...).

Jeg har et par typer i dette akvariet: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=4560

I tillegg er Phallichthys tico nydelige små fisker! -Og Gul sverddrager, de er vel også ca 4 cm som voksne.

Ville kikket litt her: http://www.poecilia.org/start/
-er jo ikke alltid så lett å få tak på disse fiskene i Norge.

Inaktiv bruker
flotte små fisk
tittey barbe-5cm
dronning rasbora-3,5cm
dvergrasbora-2,5cm
stjertflekk rasbora3,5 cm

flotte ,hard føre fisker!
Steffen_93
Klorekene tar små fisk. Leter du etter yngelpleie eller bare lett lek???

Det er derfor at jeg holder på å sette opp et nytt karr til fiskene slik at ikke rekene tar dem.
Klorekene er ikke voksene enda, men fisken skal være i det andre karret lenge før rekene begynner å bli voksen ^^
molle
tittey barbe-5cm dronning rasbora-3,5cm dvergrasbora-2,5cm stjertflekk rasbora3,5 cm flotte ,hard føre fisker!

Jeg likte dvergrasbora, den var pen og virket som en interesang fisk.
Har også tenkt en del på Galaxyrasbora.
Steffen_93
Klorekene tar små fisk. Leter du etter yngelpleie eller bare lett lek???

Meningen er litt av lett lek, men også selvfølgelig at arten ikke er kanibalsk, eller aggressiv mot andre arter.
Det skal bli en vegg av javabregner over hele bakveggen på tanken så jeg skulle tro at det blir nok av gjemmesteder for fiskeyngel.
Som sagt så er klorekene en av grunnene jeg flytter fiskene.
Cecca
Hvist du er ute etter små fisker,så ta en titt på di minste betta artene. Er utrolig mye fine "små" fisker, søk i fiske basen. Har ikke noe erfaring med di fiskene du nevner,men bettaene er som regel fredlige.

Er ikke disse fiskene ganske territorielle da?
Har hatt før og de var ikke så venlige ovenfor de andre fiskene.. og er vist iherdige yngelspisere som jeg husker det.
Takker alikevell for forslag
Hvor stort blir karet?
Galaxyrasbora er kjempefine, det må jeg bare si...
-og Javabregner er jo perfekt for dem!
Jeg har ikke fått noen yngel på mine, men har bare hatt dem noen uker.
Gulli
Hvor stort blir karet? Galaxyrasbora er kjempefine, det må jeg bare si... -og Javabregner er jo perfekt for dem! Jeg har ikke fått noen yngel på mine, men har bare hatt dem noen uker.

Karret er 70 liter.
Ja de er veldig fine, skulle gjærne vite litt om disse liker å ta yngel og om noen vet ca pris.
Jeg kjøpte mine i butikk i Trondheim. 10 stk for 410 kroner, vanligvis 45 kr stykket... Ikke akkurat noen en spiser til middag hver dag.
Det er noen her som har ynglet på dem, hvis du søker, så finner du sikkert... Mener å huske at det var lurt å ha noen klinkekuler eller annet (småstein?) som yngelen kan gjemme seg blant til den blir stor og tøff nok. Tror ikke de brukte ynglekar eller noe sånt, nei.
Ser for meg at det er umulig å fange yngelen, den må da være nærmest usynlig, så små som de voksne er!
Gulli
Jeg kjøpte mine i butikk i Trondheim. 10 stk for 410 kroner, vanligvis 45 kr stykket... Ikke akkurat noen en spiser til middag hver dag. Det er noen her som har ynglet på dem, hvis du søker, så finner du sikkert... Mener å huske at det var lurt å ha noen klinkekuler eller annet (småstein?) som yngelen kan gjemme seg blant til den blir stor og tøff nok. Tror ikke de brukte ynglekar eller noe sånt, nei. Ser for meg at det er umulig å fange yngelen, den må da være nærmest usynlig, så små som de voksne er!

Tror yngelen skal klare å overleve i karret med de andre fiskene da jeg bare har små og fredelige fisk.
Bakgrunnen skal dekkes med en "mesh" (en type plastikk netting brukt for å ha mosebakgrunner) som skal da bli full av javabregner og den andre sideveggen skal da bli full av Plagiomnium affine, også med bruk av en "mesh"

Utenom dette så blir det også en del typer med forgrunsplanter som dekker bunnen.
Har liksom sørget for at det er masse masse gjemmesteder og alikevel nok med svømmeplass til de som liker å svømme i litt åpent van slik som Lampeøyekilli.
En stim på 10 stk for 410 kroner hørest da ganske greit ut
Da jeg kjøpte mine Galaxyrasboraer fikk jeg først 10 stykker hvorav alle var døde innen 3 dager. Butikken hadde også mistet alle dem de hadde tatt inn!
Hun som eier butikken fortalte at de hadde hatt mange dårlige sendinger i det siste, fiskene hadde vært så tynne og svake etter reisen at de bare strøk med, rett og slett.
Hun bestilte en ny ladning, og denne gangen fikk hun dem direkte fra Singapore, dvs. at de ikke var lastet om hos grossist. Jeg fikk selvfølgelig 10 nye, hun hadde også fått tilbake pengene for dem hun hadde kjøpt.
De nye jeg fikk var superfriske og fine, alle ti klarer seg fint hos meg, de spiser finknust flakfor og avskallede atremiaegg (har ikke fått helt dreisen på atremiaklekking) og har lagt på seg fint siden de kom.

Skal du kjøpe Galaxyrasbora hos butikk, så forsikre deg om at du får tilbake penger eller får nye fisker hvis de stryker med!
De fleste butikker gjør jo det, men for sikkerhets skyld...
Ja den butikken som jeg handler med har 8 dagers fiskegaranti.
Den var jo lang den.
skriver kort sølte 1 liter vann på gulvet......
må gå for....
Prøv lakrisgurami (Parosphromenus deissneri)! Har de sjøl sammen med galaxy i en 54 l... Lakrisguramiene har en helt annen holdning i karet enn galaxy, der galaxyen er høyt og lavt, så svømmer lakrisguramien rund med rolige grasiøse bevgelser. Den bruker finnene som propeller, nesten som kulesfisker Utrolig flotte skapninger, som ikke alle andre har
Gyrd
Prøv lakrisgurami (Parosphromenus deissneri)! Har de sjøl sammen med galaxy i en 54 l... Lakrisguramiene har en helt annen holdning i karet enn galaxy, der galaxyen er høyt og lavt, så svømmer lakrisguramien rund med rolige grasiøse bevgelser. Den bruker finnene som propeller, nesten som kulesfisker :-) Utrolig flotte skapninger, som ikke alle andre har :-) [URLBLOCK1]

Dette var virkelig en spesiell fisk.
Ligner jo nesten en kampfisk på en måte.
Den blir ikke stor heller og faller i min smak.
Det er en ting jeg ser som får meg til å nøle da..
Fisken er kjøttetende og jeg kan jo bare anta at den da er mye for å spise yngel?
Karet de går i er tett beplanta, med torv som bunnlag, eikeløv, lavastein og røtter, så det er plenty med gjemmeplasser for yngelen, i tillegg til at de ikke er spesielt raske jegere (les: veldig rolig fisk).

Jeg har viltfanga fisk, og de spiser kun levende artemia, har fått dem til å spise litt Betta flakfor, men det er det eneste. Kanskje oppdrettsfisk er lettere i matveien? Så en krevende art er det, men sett bort fra det, så er det morro å prøve noe ikke alle andre har, og det gjør at man legger litt ekstra i det
Virker som en veldig interesang fisk og jeg kunne godt tenkt meg å prøve å holde denne fisken
Vet du om en ca pris per fisk?
Tror du at dyrebutikken tar noen slike inn om jeg spør?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap