Hissig SAE

Har søkt en del på forumet her, men finner ikke et konkret svar på mitt tilfelle.
Jeg har 4 Siamesisk Algeetere på ca 7 cm, der den ene jager tidvis på de andre SAE. Jeg har aldri sett at den jager noen av de andre artene.
Hva bør jeg gjøre?
-Ta ut den som jager?
-Kjøpe flere?, De er jo da gjerne mindre, så vil det da ha noen hensikt?

-Eller skal jeg rett og slett bare la de være?, De 3 andre SAE er like store og har ingen ytre skader.
Om det går på helsa løs på grunn av jaginga, er det best å fjerne urokråka.

Kan ikke si at jeg har erfaring selv med kranglete SAE-er, uansett størrelse.
Men det er klart at det finnes en del bråkebøtter også i den arten.
Jeg tviler derfor på at det har noe for seg å skaffe flere offer.

Forresten; er du sikker på at det er SAE du har? En del av de mer eller mindre like artene, som flying fox, falsk flying fox m.fl er noe mer humørsyke enn den ekte SAE-en.
Alle tegn tilsier at det skulle våre SAE jeg har. Ett sett barter, uten gullstripe, klare finner etc.. Med mindre det skulle finnes flere "light" varianter...

Kanskje det er en ide å ta "urokråka" ut og sette den i arrest en stund. For så å se om det kanskje utvikler seg en ny hersker av de siste 3. Mulig det er helt feil-feil av meg å tenke på et eventuelt hierarki, men tanken er der. Jeg har sett denne jagingen under foring, men ellers også. Mangel på for er det ikke! =)
Det spørs hva du mener med jager da, bare følger den etter og maser eller er den skikkelig aggressiv på dem? Det første er jo vanlig.

Personlig synes jeg SAE er en hektisk og masete fisk. Mye mer avslappende med ottoer som bare glir rundt i karet
Den jager de til de er ute av syne, men det virker som at de veit at den er en kødd =) Det går ikke mange sekundene før de er fremme igjen.

Som små synes jeg de bare var fascinerende, men alt for dominerende nå som de er en del større! Hadde ikke kjøpt de fiskene to ganger for å si det sånn...
Frank Angell
Kan ikke si at jeg har erfaring selv med kranglete SAE-er, uansett størrelse. Men det er klart at det finnes en del bråkebøtter også i den arten.

Min erfaring med SAE sier at de blir mer og mer hissige etterhvert som de vokser. De største SAE-ene kan være noen troll (Ja, jeg er 100% sikker på at det er SAE). Så jeg skjønner ikke helt det med at SAE liksom skal være fredelige hele tiden. Jeg er ikke den eneste med denne erfaringa heller. Venninna mi opplever det samme. Hun synes SAE-ene også er penere når de er små, så når de blir store og slemme, får jeg dem Nå kan man vel kanskje ikke se på våre erfaringene som isolerte SAE-erfaringer, ettersom vi altså har/har hatt de samme trollene ;-D
Men de har et mildere temperament enn f.eks. falsk flying fox (som jeg også har hatt).
Nå forstår jeg egentlig bare mindre. Tidligere i kveld holdt to av de andre SAE'ene ett leven uten like, -De var nesten blitt lys grå i den svarte stripa og føyk rundt og rundt i "69"... Jeg sa til samboeren at nå stryker vel en eller annen med oppi der!,men... Nå senere i kveld har fredligheten senket seg, fargene er tilbake og alle oppfører seg som normalt igjen.
Kanskje det bare er en form for lek??? Parringsakt?? Mine mister farge når de leker. Som du sier ser ut "69"
har lest det tidligere her at de mister fargene når de leker. =)
De jeg hadde lekte også, ble da tynn grå stripe så og si, og de svømte i sirkel rundt hverandre.
Hmmm... Kanskje mye av denne adferden er normal da, for som mulig sagt tidligere, så har de ingen ytre skader.

Jeg er i hvertfall veldig takknemlig for at det er akvarister her med noe av de samme erfaringene ved SAE =) Trodde forresten ikke de lekte i akvarium?

En annen ting, dette er vel egentlig en art som trives best i stim.
-Hvordan er forholdene hos dere andre når det gjelder å holde få individer i forhold til flere?
Ingen som har sagt de ikke leker, men å få noe resultat av leken kan være verre
biXen
Ingen som har sagt de ikke leker, men å få noe resultat av leken kan være verre :)

Jeg husker at det for en stund siden var en tråd her på AF, med noen som faktisk fikk yngel på dem. Og som hadde lest at de ikke hadde blitt avlet i fangenskap før. Men noen her på AF, hadde altså greid det. Så umulig er det visst ikke...
Hvis du går inn på profilen om sae og oppdrett av sae, finner du han som klarte å få til yngel på sae.
Det er veldig vanelig å få lek på SAE, hvis du har de rette forholdene
stripene kan "blekes" av mange grunner, som f.eks, stress, at de blir skremt, eller ved lek..
mine har lekt flere ganger, men jeg får ikke noe yngel, så den som har greid det må ha gjort noe riktig

men jeg vil tro det er like mange formeninger om SAE som det er Akvarister:P
Joakim Pettersen
stripene kan "blekes" av mange grunner, som f.eks, stress, at de blir skremt, eller ved lek..

Jepp. Stripa på SAE-ene mine er varsellampa for at det er nødvendig med vannskifte. Det er helt snodig å se.
Det er nok enkelte SAE som blir som gretne gamle gubber når de passerer 10cm, men de fleste er som snille, gamle bestemødre
Kan ikke si at jeg noen ganger har opplevd annet enn at de noen ganger kommer i lek (med 0 yngel som resultat, forventer ikke mer heller :p), og har adferden som beskrevet over.

Skal sies at de fleste SAE-ene er så bælfeite, at dette sikkert hemmer dem en tanke om de var aggressive av natur
Lever på egg fra kongotetraene, som leker stort sett daglig.
Er stort sett da SAE-ene gidder å røre nevneverdig på seg :p
Frank Angell
Skal sies at de fleste SAE-ene er så bælfeite, at dette sikkert hemmer dem en tanke om de var aggressive av natur :D Lever på egg fra kongotetraene, som leker stort sett daglig. Er stort sett da SAE-ene gidder å røre nevneverdig på seg :p

LOL. Hos meg er det faktisk motsatt. Det er den eks-discuskar-feite SAE-en (har blitt god og feit etter en oppvekst i discuskaret) som er den hissigste. Men mulig det er pga. håpet om at det skal komme dalende discusmat igjen? De lærte seg ihvertfall å være kjapt ute den tiden de hadde utsikter for sånt snadder.
Måtte akkurat fjerne en HISSIG sae på 6cm, jaget alltid de andre saene vekk fra mat og yppa seg på de ganske ofte.
Trond Ferkingstad
Måtte akkurat fjerne en HISSIG sae på 6cm, jaget alltid de andre saene vekk fra mat og yppa seg på de ganske ofte.

Fortell oss hvordan situasjonen blei etter at du tok bort "urokråka".
Jeg er i hvertfall spent på hvordan ting utvikler seg for de gjennværende SAE'ene. Ikke minst, -hva gjør en med den som blir tatt ut? (Søker ikke ett WC svar her...)
Min går alene i et annet kar nå, har ikke begynt å plage de andre fiskene ennå men neontetraen har begynt å stime litt dårligere(er ikke akkurat rolig den fisken)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap