Fiskane dør sagte,men......

No gir eg snart opp. Sagte, men sikkert dør fisken. No er det Ancistrusane som bukker under.
En ting er sikkert,- Vannskifte hjelper IKKJE.
Nitrit svinga mellom 0,1 til 0,3/4 No idag steig den til 0,4 ca
Veit ikkje kor lenge eg har skifta daglig , men ganske lenge. Trudde og filteret var ordna no, da det vart romsligare for blåfilteret. Slepp å skylle det no da.
Fra igår har eg tilsett sånne bakteriegreie på flaske. Og det skal gjerast i 10 daga.
Kanskje det blir verre med vannskifte. 2 pumper i lite kar, likevel. Vis all fisken dør skal eg starte på nytt.
kanskje?
Nå er ikke jeg noe ekspert, men det første jeg tenkte på når du sier du har skifta vann lenge er at det faktisk er nitrit(event. noe annet som ikke er bra for fisken) i vannet som du bytter hele tiden.. Altså springvannet da Har du testa det?
Inaktiv bruker
div
er det ett ny starta kar?
hvilke typer fisk?
målt ph?

skyllt bort alle ,,gode,,bakterier fra filteret i f.eks.dusjhode?
Jeg vil tro at fiskene lider av langvarig No2-forgiftning, siden dette er noe som ikke akkurat kom i dag.
En trenger ikke å miste fisk akkurat i det sekund No2-en begynner å bli for voldsom, dette kan noen ganger ta tid.
Årsaken er enkel: Hemoglobinet i fiskens blod endres på grunn av nitrittten.
Å rette dette opp er ikke gjort over natta, og derfor kan en av og til oppleve at fiskene dauer etter at man har fått det hele under kontroll.

Anbefaler på det sterkeste at du forsøker å få No2-en ned i 0 så fort det lar seg gjøre.
For hvert døgn fiskene lever i vann som er litt eller ikke helt så litt giftig, er med på å øke sannsynligheten for at de kommer til å bikke under før eller senere.

virker umulig å få ned nitriten. Karet og pumpa har no vore i drift sida august.
Et mysterium er det iallefall. Av og til er den lav for så å stige igjen neste dag.
Vannskifte hjelp iallefall ikkje. Kan eg teste springvatnet for nitrit??
Tar du varmt vann fra krana?Eller gir du kaldt vann?

Kaldt vatn. Står alltid over natta. For kvar dag eg skifter lager eg til nytt vatn til neste dag. Har vel skifta no i bortimot 3 veker.
Oki.Tenkte hvis du tok varmt vann fra springen,kunne det fulgt med noe fra rørene.
Lykke til videre med hobbyen,ikke gi opp!

Nei, men er frista å gi opp.
Vatnet til kampfisken og dei 4 små Guramiane er heilt ok. Samme springvatn. Merkelig er det.
Inaktiv bruker
Hva gjør du med pumpa når du bytter vann?
Renser du filter massen også. evt hvordan da?

Slår berre av pumpa. Ei stund sida eg vaska filteret,men da i akvarievatn.
Du har min dypeste medlidenhet. Har akkurat samme problemet i 160 literen min. Godt innkjørt kar som fisken plutselig begynte å dø i. Siste måneden har jeg sikkert mistet fisk for godt over 1000-lappen. Skjønner heller ikke hva som er galt. Har fortalt om dette i den private tråden min og fulgt alle råd jeg har fått der. Kanskje du kan finne noen råd i tråden min også...

..eller kanskje noen andre kan gi meg noen flere råd..? Vet at ikke moderatorer er så ofte innom private tråder.

Tenkte på en anna ting, er det bra å stikke handa nedi vatnet? Det gjer eg kvar gong eg tar ut daud fisk. Har flytta på pumpa litt og, å da stikk eg handa/armen nedi. Skyller henda først da. Men det kan vel ikkje vere så ømtålig?
Så lenge du er sikker på at hendene dine er rene og frie for fuktighetskrem, såperester, parfyme, oljeflekker osv er det ikke noe problem å stikke dem i vannet.
Det tar tid før det dannes kultur i filteret - etter du vasket filteret sist - til det er kultur igjen som klarer å holde karet i sjakk - tar det tre uker.
Derfor er det viktig at du bare skyller filteret lett når det går tett.

Regner med at (etter du fikset filteret) det tar lang tid før filteret tetter seg igjen.

Det du opplever nå - er ettervirkninger fordi det ikke er nok bakterie i filteret ennda. Som sagt tar det tre uker. Fortsett å bytte vann - håper du klarer å redde noe fisk.

lykke til

Kan altids skifte i 3 veker til. Ja, kanskje der ligg problemet. Så ofte som eg måtte skylle filteret. Skylte veldig godt og enkelte ganga. Kneip det heilt sammen og gnudde det reint. Men har ei pumpe til da. Vaska vel det filteret og samtidig som eg sette det inn i akvarie.
Men har tilført bakteriestoff no da, så kanskje det blir fortgang idet.
Målte nitrit no og den er 0,2mg
Du store så mykje å lære i akvarieværda.
Får litt trening no før eg starter opp den på 120l.
Har bestilt Enheim2026, og gjett om den skal få gå før der kjem fisk.
Da er det snakk om måneder.
Fisken blir som et kjæledyr, vil det beste for den. Hadde ikkje ville forgifta hunden heller, så en føler det samme for fisk faktisk.
Mange nybegynnere som forstår det slik at filtervask er en del av vannbytte rutine, vet ikke hvor det kommer fra, men det er ikke noe man skal behøve å gjøre ofte i det hele tatt. Jeg sjekker mitt eksterne på halvårlig basis og det interne Juwel filteret ca. hver 3 måned hvis ikke gjennomstrømming blir dårligere. Og da bare skylles det i akvarievann, vrir dem ikke opp veldig.

Dette er nok grunnen til din nitritt ihvertfall. Bare til å være tålmodig da. Slike bakterieflasker gjør jo egentlig bare noe som skjer naturlig likevel, så om det virker eller ikke er jo vanskelig å si.
Du må ikke få skrekken nå
Håper det beste for fiskene dine - og det kan hende at den innkjøpte bakteriene til filteret kan hjelpe. Men når det er innkjørt og de fiskene som er svekket av den feilen som ble gjort blir borte - vil du kunne kose deg med en trivelig hobby.

Du trenger ikke kjøre det andre karet i mnd's vis før sjøsetting av fisk. Da finner du bare et nytt problem og det er alger. Begynn etter 3-4 uker med å sette in reholderne dine. De som skal hjelpe deg med å holde karet rent.

Håper det går bra nå
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap