Jeg ville ikke hatt andre fisk i karet. Rett å slett for å lage ett så stort landområde med slam som overhodet mulig.
Skal selv sette opp den ene 150litern med samme type fisk, og antar at vannmengden her vil være på 20-30L.
I tillegg er slamkrypere brakkvannsfisk, og da er det ikke så alt for mange arter som passer inn. Den eneste som kanskje kan gå, er humlefisk. Men selv disse småtassene vil nok syntes at ett par munnfuller med vann er i snåleste laget
Av fôr, er det viktig å variere. Jeg har tidligere hatt en slik krabat, som daua mye mulig på grunn av for ensidig kosthold.
Neste kryp som kommer i hus, vil få en diett bestående av meitemark, mygglarver, voksen artemia, reker, melorm og sirisser.
Rett å slett en av disse for hver ukedag, og en dag der h*n bare kan sitte der å tigge
Brakkvann "lages" med å øke saltinnholdet i vannet. En bruker her saltvannsmix beregnet for saltvannsakvariet.
Saltinnholdet må opprettholdes hele tiden, så ett hydrometer er nødvendig.
Endre aldri SG med mer enn 1,002 pr 14 dager, om du ikke skal drepe filterbakteriene - noe du ikke vil.
Planter er vanskelig, det er noen få som greier seg sånn noenlunde i lett brakkvann. Jo mer salt, jo færre planter greier seg over tid.
Jeg gav selv helt og holdent opp planter, ble kun mas og jag med disse.
Alger kommer før eller senere, og man får da ett mer enn tilstrekkelig grønt kar
Jeg er slett ikke enig med molle i at det er mye jobb å ha slamkrypere. Eter av hånden, sitter å ser på deg resten av dagen. Litt nytt vann en gang i uka, vel, det er noe alle karene mine får
En snakker etter min mening om mye jobb, med å fø opp diskus, som krever daglige vannbytter, fôring opp mot 8* i døgnet osv.
Mye, men ikke for mye,