Har kjøpt 6 corydoras.

Idag har eg kjøpt 6 stk. Corydoras.
3 stk. Julli
1 stk. Sterbai.
2 stk. Gullsøm

No har eg kun Corydoras i 54l og 4 Ottoa.
Cory er yndlingsfisken.
Skal prøve å legge inn bilder.
Gratis med nye fisker....

Corydoras er noen veldig fasinerende arter.

Du bør skaffe deg flere av hver type slik at du danner grupper...

Mine Coryer går i alt fra 5-12 i hver artsgruppe og trives veldig godt.
Hos noen av artene hadde eg bare et par av hver til å begynne med, men merket med en gang at jo flere de ble desto bedre virket de.
Har 4 stk. fra før. Kobber.
Har 10 stk. no ,så veit ikkje kor mange en kan ha i 54l?
Helst bør du jo ha flere av hver art, istedenfor litt av hver. Å kjøpe kun en av en art er ikke bra, etter min mening. Dette er et flokkdyr. De trives absolutt sammen med andre Corydoras, det er ikke det, men aller best har de det i gruppe med sin egen art.
Skal du ha noen flere nå, så bør du absolutt fylle ut med flere av de artene du nå allerede har skaffet deg.

Dine bilder viser følgende arter:

Corydoras sterbai
[External Image]

Denne kan se ut som den som tidligere ble kalt Corydoras schultzei, men dette navnet er nå kjent ugyldig og man mener den hører inn under C. aeneus-gruppen.
Det er iallefall en Corydoras aeneus variant.
[External Image]

Dette er ikke C. julii. Det er en Corydoras trilineatus.
95% av alle som påstår de selger C. julii, har C. trilineatus.... en irriterende, og dessverre altfor vanlig feil.
[External Image]

Ok.
Ser at den eine er litt annerleis, meir prikker en striper som den på bildet.
Kanskje det er Julli.? Men samme det, fine er dei.
Trudde at alle trivdes ilag, uansett art.
donna
Idag har eg kjøpt 6 stk. Corydoras. 3 stk. Julli 1 stk. Sterbai. 2 stk. Gullsøm No har eg kun Corydoras i 54l og 4 Ottoa. Cory er yndlingsfisken. Skal prøve å legge inn bilder.

Først vil jeg får gratulere deg med valg av yndlingsfisk, jeg er helt enig!

Men var det ingen i butikken som fortalte deg at du bør ha minst 6 stk av samme art da du handlet? En cory er ikke bare en cory, akkurat på samme måte som tetraen. Jeg kjøpte Corydoras panda i går, jeg tømte karet (12 stk) og da ble hun i butikken oppriktig glad for at noen hadde skjønt poenget.

Når det kommer til feil id på fisken, kan ofte se på prisen om det er julii eller trilineatus (hvis de selges av folk med peiling). En ekte julii vil fort koste dobbelt så mye og vel så det da dette er en sjelden fisk. Men hva du kalle de er vel egentlig ikke så viktig så lenge de trives godt

Når det gjelder antall så er de viktig å tenke på at de vokser endel fra "butikkstørrelse" til voksen. 54l er ikke så mye så mer enn 12 stk coryer ville jeg nok ikke puttet oppi... Lykke til som Cory eier!

Ingen der som fortalte at eg bør ha samme art.
Ang. den Julli så kosta den 69,- og Sterbai 129,-
Dette var dumt, hadde eg visst bedre så hadde det blitt samme art.
No vil fisken kanskje ikkje trives. Søren og, skal det ikkje vere kyndige folk som jobba i zoo? Hadde no kjøpt fisk uansett om alle var av samme art el. ikkje. Så da har eg vel et problem.
donna
Ingen der som fortalte at eg bør ha samme art. Ang. den Julli så kosta den 69,- og Sterbai 129,- Dette var dumt, hadde eg visst bedre så hadde det blitt samme art. No vil fisken kanskje ikkje trives. Søren og, skal det ikkje vere kyndige folk som jobba i zoo? Hadde no kjøpt fisk uansett om alle var av samme art el. ikkje. Så da har eg vel et problem.

Da er nok juliien din en trilineatus, ikke at det spiller store rollen egentlig, de er flotte fisker begge to. Det går nok bra likevel med fiskene dine, men hvis du får muligheten engang ville jeg kanskje prøvd å få solgt sterbaien eller byttet den mot en trili. Eller så kan deg gå med deg som med så mangen andre at du bare MÅ ha et kar til og kjøper 10 sterbai til for å ha opp der Vi prøver ikke å gjøre deg urolig, det går sikkert helt fint, men slik at man vet det til en annen gang. Jeg har i alle fall opplevd at fiskene er mer fremme i lyset og mer "sosial" med flere av sine egne rundt seg. Det betyr bare at de trives enda litt bedre

Uvitenheten til de som jobber i dyrebutikker er av og til helt skremmende dårlig! Jeg sto faktisk å hørte på noen som påsto at 3 kardinaltetra, 4 rødmunntetra og 3 svarte neontetra ville bli en fiiin stim...! Da måtte jeg bare bryte inn å si at slik var det faktisk IKKE og at kunden burde velge seg EN tetraart og kjøpe 10-20 stk av denne. Du skulle sett hvor sur butikkdamen ble da og jeg fikk beskjed om ikke å blande meg i ting jeg ikke hadde peiling på... Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe et nytt 400 l akvarium der med alt til, men da bare gikk jeg ut og komme nok ikke tilbake dit...

Ser ut som dei trives, men kan vel ikkje vere sikker. Ser at den Sterbaien held seg ilag med dei andre. Men skulle egentlig gidd den vekk.
Her rundt har ingen akvarium. Ønsker og en 70l istaden for denne 54leren.
Kan tenkes eg sell den. Kan selfølgelig etter kvart ha nokre i 120l,eren.
Berre at der er ikkje sandbotn, men små runde grus.
Men Coryane er veldig livlig fisk. Fyk plutselig rundt og så utrulig raske.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap