Kampfisk sultestreiker!

Inaktiv bruker
Kampfisken min har ikke villet spise på to uker, er det normalt?
Den ser frisk ut og er aktiv, men virker veldig stresset, forvirret og desorientert. Fisken stanger rett som det er i bollen og planten og den er blitt veldig skvetten.
Jeg har forsøkt å gi den mygglarver i håp om å få opp apetitten, men fisken er helt uinteressert.
Er fisken syk? Hvor lenge kan den klare seg uten mat??
Bolle sier du? Hvor stor bolle og hvor ofte bytter du hvor mye vann?
Har du noe filtrering i bollen? Varmekolbe?

Hvordan mat har du gitt den, foruten mygglarver?
Inaktiv bruker
Fisken er i en ti liters bolle. Skifter vann en gang i uken. Har ikke noe filtrering eller varmekolbe. De sa jeg ikke trengte det i dyrebutikken.

Jeg kjøpte fisken i april, har gitt den tørrfor beregnet for kampfisk som de anbefalte i dyrebutikken. Det var først da den sluttet å spise at jeg forsøkte mygglarver. (altså for en uke siden)

Har du noen tips?

Bytt vann annenver dag , ca 2l. På en uke forandrer vannverdiene seg enormt om du ikke har noen form for filtrering.
Dessuten bør du ha minimum 20l til en kampfisk. Og helst ikke en bolle.

Har den andre symptomer da? Feks oppblåst mage, eller skjellreisning langs siden?
Inaktiv bruker
Jeg kan ikke se noe unormalt med fisken fysisk sett. Den har heller ikke blitt noe tynnere. Det enest unormale er at den plutselig har blitt veldig skvetten, og svømmer "ukontrollert" rundt i bollen. Stanger inn i bollen osv. Den har endret adferden veldig og spiser som sagt ikke....
Etter min mening og erfaring så kan adferds endringene som kampfisken du har komme av en sakte forgiftning.
Tyder på kanskje alt for høye no2 og no3 nivåer i bollen din.
Så gjør som noen har sakt bytt ihvertfall 2 liter om dagen.

Og synd men sant, de opplysningene du har fått på dyrebutikken er helt forkastelige og helt feil....(min mening da).
Alle fisker trenger pumpe/filter og varme element.

Har selv en kampfisk i et 15 L akvarim(faktisk ramme akvarium), og der har jeg seff pumpe/filter og varmeelement.
Og denne fisken ser ut til å trives, sund og frisk-og blåser vannvittig stort skummrede.

Så bytt mye vann.
Er nok det som de andre sier. Da jeg hadde kampfisken min i bollen ble den slappere og slappere for hver dag som gikk. Men når jeg flytta han over i 21 litern igjen ble den frisk. Nå går den i et 12 liters plastkar med pumpe og filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Academy of Science in Philadelphia
Reklame for plussmedlemskap