Hvorfor dør alle de nye fiskene mine?

I 180 litern min har de nyeste fiskene mine fra Buddy Brugata Oslo Zoo butikk og Dyrego Oslo City sagt farvell..

Først kjøpte jeg 6 Otocinclus til nå har 3 av dem dødd (Brugata)
Så kjøpte jeg 2 Ancistrus, de har også dødd (Brugata)
Så det siste jeg har kjøpt til 180 litern var en Golden Nugget, som også har dødd (Oslo City)

De gamle fiskene ser jo ut til og trives? noen 'bevis':

-kjøpte noen Ancistrus sp. for en god stund siden, nå har de funnet sammen og begynt å yngle, Har allerede fått mitt 1. kull, og det ser ut som om at det 2. kullet er på vei.

-For en 2-3 Måneder siden kjøpte jeg meg et SebraCiklide par, de har fått 2 kull, og nå i disse dager kommer nok det 3. kullet også.

-Alle plantene ser ut til og trives veldig godt, spessielt Anubias Barterien'e de har fått blomster og masse fine avleggere.

- I akvariet er Gh'n 6 - 7
Kh'n 3,5 - 4,5
Ph'n 7 - 7,5

Alt ser jo fint ut, har noen noe anelse? Fiskene så helt friske ut når jeg kjøpte dem.

Takk!

At ottoene dine dør kan skyldes for lite mat, les profilen til denne arten. Er et normalt problem med frafall om de ikke får masse for etter at man kjøper disse. Men siden flere av fiskene dine dør så kan det være andre årsaker også.
Vel, hvor lang tid gikk det fra du kjøpte ottoene til de døde? Man må nesten regne med at noen av disse dør hvis man ikke kjøper selektivt.

Og når man skal fore dem opp hvis man ikke har masse alger må man følge det opp, nytter ikke å gi agurk første uka og så glemme det i to uker, da vil de fort dø av lite næring likevel om det ikke er masse av rette typen alger.

Men har de dødd etter noen dager så er det ikke noe du kunne ha gjort.
Synd å høre du har mistet fisk.
Har de døde fiskene noen sykdomstegn? Har du sett endringer i adferden deres før de dør?
biXen
Vel, hvor lang tid gikk det fra du kjøpte ottoene til de døde? Man må nesten regne med at noen av disse dør hvis man ikke kjøper selektivt. Og når man skal fore dem opp hvis man ikke har masse alger må man følge det opp, nytter ikke å gi agurk første uka og så glemme det i to uker, da vil de fort dø av lite næring likevel om det ikke er masse av rette typen alger. Men har de dødd etter noen dager så er det ikke noe du kunne ha gjort.

Jeg maten dem mye, har lest en god del om dem.

Den første døde etter et par dager og de andre en uke - 2 uker senere
Joakim
Synd å høre du har mistet fisk. Har de døde fiskene noen sykdomstegn? Har du sett endringer i adferden deres før de dør?

Fiskene hadde ikke noe sykdomstegn, nei
MetallicaPelle
Den første døde etter et par dager og de andre en uke - 2 uker senere

Da var de nok fortapt allerede før du fikk dem. Sånn er det bare med ottoer. Må være veldig nøye å plukke noen som er runde og fine i formen. God sjangs for at de dør helt plutselig om de ikke er i god form.

Men hva som har drept ancistrusen er ikke godt å si, var de små?
Både ottoer og golden nugget er fisker som er temmelig følsomme. Det er fisk jeg aldri har fått til å leve særlig lenge. Ottoer har jeg ikke forsøkt mer enn én gang. Når det gjelder GN er L-177 et hederlig unntak. De trives heldigvis hos meg. L-018, derimot har jeg gitt opp. De vil bare ikke.
Så at disse to artene ikke har holdt seg i live, kan altså komme av det: at de ikke tåler så mye. Ancistrus er fisk som tross alt tåler langt mer, ihvertfall når de blir litt større. Små ancistrusbarn er også temmelig skjøre. Spørsmålet blir dermed hvor små disse var da du kjøpte dem.

Jeg vil gjerne ha svar på to spørsmål:
Har du målt nitrat - NO3?
Hvordan akklimatiserer du fiskene når du kommer hjem?
Ett spørsmål til: Hvor lang tid har det gått fra du har kjøpt fiskene, til de har dødd?
biXen
[QUOTE=MetallicaPelle] Den første døde etter et par dager og de andre en uke - 2 uker senere

Men hva som har drept ancistrusen er ikke godt å si, var de små?

De var ca 7-9 cm altså ikke helt fullvoksne..
Men har sett en del døde fisk i de butikkene, men de virket helt friske de jeg kjøpte :S
Dyrehagen
Jeg vil gjerne ha svar på to spørsmål: Har du målt nitrat - NO3? Hvordan akklimatiserer du fiskene når du kommer hjem? Ett spørsmål til: Hvor lang tid har det gått fra du har kjøpt fiskene, til de har dødd?

3 Spørsmål *

1.Nitratet er helt fint.. det ligger på 0,3 eller noe, husker ikke helt. men det var helt fint

2. hva er akklimatiserer?

3. Ottoene har dødd etterhvert den 1. døde veldig tidlig og de 2 andre døde etter litt over en uke (de var ganske tynne, ikke runde), men GN tok 2-4 dager tror jeg. (døde igår)
MetallicaPelle
1.Nitratet er helt fint.. det ligger på 0,3 eller noe, husker ikke helt. men det var helt fint :)

Det høres veldig ut som nitritt (NO2), på mengden du oppgir. Nitrat er det jeg spurte om, rett og slett fordi de også gir planter gode betingelser, og du har selv nevnt at de trives godt. Dette kan være et problem i kar man har hatt lenge (og som ikke har blitt stelt godt nok - ikke at jeg beskylder deg for det, jeg tar bare alle ting i betraktning ). Fisk man allerede har, har greid å opparbeide en viss tålegrense i forhold til det som befinner seg i karet, mens ny fisk ikke takler forholdene. Nitrat er langt fra så farlig for fiskene som nitritt, men i høye mengder, er også dette farlig - og særlig for følsom fisk.

Akklimatisere er måten du behandler fisken på når du skal tilpasse dem til det nye karet de skal inn i. Dvs. gradvis tilpasning til temperatur og vannverdier. Dette må skje over en viss tid, ellers kan fiskene få sjokk pga. de brått endrede forholdene.

3. Ottoene har dødd etterhvert den 1. døde veldig tidlig og de 2 andre døde etter litt over en uke (de var ganske tynne, ikke runde), men GN tok 2-4 dager tror jeg. (døde igår)

Dette høres veldig ut som om at fiskene ikke har tålt forholdene de har kommet til og/eller at de var svekkede fra før. At det var en del død fisk i karene i butikken, kan tyde på dette siste (men ikke nødvendigvis), samt at fiskene var tynne da du kjøpte dem. Når jeg handler sugemaller, foretrekker jeg å få se magen deres før jeg kjøper dem. Er de innhule, kjøper jeg ikke. Det kan være at jeg er overnervøs, men jeg vil ikke bruke masse penger på fisk som bare lever noen dager
Hvis de er tynne når du kjøper dem kan du nesten bare gi opp med en gang, da holder du de bare kunstig i live :P

Men en ancistrus på 8-9cm burde du greie å holde liv i ja.
Dyrehagen
[QUOTE=MetallicaPelle] 1.Nitratet er helt fint.. det ligger på 0,3 eller noe, husker ikke helt. men det var helt fint :)

Det høres veldig ut som nitritt (NO2), på mengden du oppgir. Nitrat er det jeg spurte om, rett og slett fordi de også gir planter gode betingelser, og du har selv nevnt at de trives godt. Dette kan være et problem i kar man har hatt lenge (og som ikke har blitt stelt godt nok - ikke at jeg beskylder deg for det, jeg tar bare alle ting i betraktning ). Fisk man allerede har, har greid å opparbeide en viss tålegrense i forhold til det som befinner seg i karet, mens ny fisk ikke takler forholdene. Nitrat er langt fra så farlig for fiskene som nitritt, men i høye mengder, er også dette farlig - og særlig for følsom fisk.

Akklimatisere er måten du behandler fisken på når du skal tilpasse dem til det nye karet de skal inn i. Dvs. gradvis tilpasning til temperatur og vannverdier. Dette må skje over en viss tid, ellers kan fiskene få sjokk pga. de brått endrede forholdene.

Dette høres veldig ut som om at fiskene ikke har tålt forholdene de har kommet til og/eller at de var svekkede fra før. At det var en del død fisk i karene i butikken, kan tyde på dette siste (men ikke nødvendigvis), samt at fiskene var tynne da du kjøpte dem. Når jeg handler sugemaller, foretrekker jeg å få se magen deres før jeg kjøper dem. Er de innhule, kjøper jeg ikke. Det kan være at jeg er overnervøs, men jeg vil ikke bruke masse penger på fisk som bare lever noen dager

1. Jeg sjekket for 2 dager siden, Nitritten og Nitratet var helt fint
Vet godt hva forskjellen på de er, men husket ikke helt resultatet men det var i hvertfall bra

2. Jeg gjør som på Bruksannvisningen; Heller en kopp hvert 5. minutt til det har gått 20 minutter. men jeg liker ikke og få andres akvarievann i mitt akvarie så jeg bruker håven og tar de ut og legger de i akvariet

3. Liker butikken her hvor jeg bor, de dør aldri, problemet er at her er det drålig service og ikke veldig mye utvalg av fisk, Men dødsbra fisk !
biXen
Hvis de er tynne når du kjøper dem kan du nesten bare gi opp med en gang, da holder du de bare kunstig i live :P Men en ancistrus på 8-9cm burde du greie å holde liv i ja.

Har en 8 maller oppi der nå, alle har det fint unntatt de som dævva
MetallicaPelle
2. Jeg gjør som på Bruksannvisningen; Heller en kopp hvert 5. minutt til det har gått 20 minutter. men jeg liker ikke og få andres akvarievann i mitt akvarie så jeg bruker håven og tar de ut og legger de i akvariet ;)

20 minutter er veldig, veldig for kort tid. Bruk flere timer! La først posen ligge en stund, uten å putte i vann, sånn at temperaturen blir lik den i akvariet, så kan du starte å helle i litt og litt vann. Jeg er ikke sikker på at det er dette som er svaret på problemene dine, men det bidrar ihvertfall til økt belasning på allerede svekkede fisker.
Ellers så er som sagt tynne maller heller ikke verdens beste utgangspunkt for overlevelse.
Ok Har aldri hørt at man skal ha det så lenge jeg..
Det står i de fleste akvariebøker jeg har lest, at man bør bruke en god stund på dette. Du må huske på at raske endringer i vannverdiene kan være en stor belastning for enkelte fisker. Noen klarer det greit, andre ikke. Myk overgang fra vannet fiskene er vant med og som de har i posen til vannet du har i karet ditt er å anbefale.

Jeg brukte én time på å tilvenne noen fisker en gang, men da rusha jeg det litt fordi jeg så de drev å krangla inni posen. Ellers så pleier jeg selv å legge opp et løp på ca. 2 timer fra jeg legger posen i karet til jeg slipper ut fiskene. Fiskene blir jo også stressa av å være i posen så jeg tror ikke det er lurt å overdrive heller, men fisken må få gradvis vendt seg til vannet - det er viktig. Men jeg er alltid nervøs når jeg slipper ut fisk fra posen og i karet...
Jeg bruker også et par timer til tilvenning, med mer vann fra akvariet hver halve time.

Otto er ganske sårbar for endrede forhold, og jeg har mistet fisk de første dagene, og jeg har funnet her at det har mange andre også - men når de kommer over den første tiden er de bunnsolide!

Det passer jo for en som liker seg på bunnen...
:o)
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap